Slaapritme

Hallo allemaal,

Mijn zoon is inmiddels 6 1/2 maand oud en helaas gaat het nog steeds niet echt goed met het slapen 's nachts. Tuurlijk gaat het al een stuk beter, maar het wordt nu toch echt tijd dat hij toch iets later dan 4.30uur wakker wordt. Wij (papa en mama) zijn bijna aan het einde van ons kunnen...

Doordat hij 's ochtendsvroeg zo vroeg is, begint bij ons het schema al vroeg.
rond 6.00uur: fles 200cc
8.00uur - 10.30uur: slapen
10.30: fruit
13.00 - 16.00: slapen
16.00: fles 200cc
17.30: groente
19.00 naar bed en tegen 22.00 maken we hem wakker voor een 200cc pap fles

Volgens mij is het probleem nu  dat hij om 19.00uur al in zijn diepe slaap terecht komt, en dus om 4.30uur gewoon uitgeslapen is. Honger was het voorheen, maar kan nu toch echt niet meer het geval zijn aangezien hij fruit en groente krijgt.
Hebben jullie misschien een voorbeeld hoe het slaap (en evt. voedingsschema) is van jullie kinderen rond deze leeftijd?

Alvast enorm bedankt!

ps: wij proberen volgens de richtlijnen van de 3-r's en dus Ria Blom te leven. Onze zoon slaapt ook nog steeds in een bakerzak.
 
Wat is dat vervelend als je zo vroeg wakker wordt.  Mijn dochter is 7 maanden, misschien heb je hier iets aan.
ongeveer 06.00 wakker dan geef ik borstvoeding.  
09 uur in bed tot een uur of half 11. Hierna krijgt ze een  fruithap en borstvoeding.  
's middags slaapt ze bijna niet, behalve als je met de kinderwagen  gaat wandelen dan slaapt ze een uurtje. 's middags borstvoeding.  
Om 17.00 uur groentehap dan om een uur of  18.00 uur (18.30) doe ik haar in badje en geef borstvoeding dan slaapt ze door tot een uur of 06.00.  
Heb je geprobeert om haar voor het slapen in bad te doen? Worden ze moe van.
Groetjes laura
 
wat ik me af vraag is wat jullie en jullie zoontje doen tussen 4:30 en 6:30?

Mijn tweede kindje, ook een jongetje, was ook lang   al voor 6 uur wakker en bij ons is dat gelijdelijk toch verschoven naar rond 7 uur (is nu 2,5 jr.). Hoe het precies ging weet ik niet meer, maar op een gegeven moment ging hij z'n fles in twee keer drinken en wilde hij tussendoor wel weer slapen. Toen ben ik die eerste fles gaan afbouwen. M'n eerste kindje, een meisje, sliep altijd wel tot na achten...   Komt vanzelf wel goed of dat in ieder geval dat hele vroege eraf gaat. Volhouden maar...Ik weet nog dat ik regelmatig na de koffie al op bed ging om het toch maar vol te kunnen houden.

Groeten, Joke.
 
He hoi,

Allereerst is ieder kindje anders, maar volgens mij willen ze wel allemaal graag structuur. En dat kun je zelf sturen. Ik denk dat jullie kindje overdag te veel slaapt en de papfles 's avonds laat niet meer nodig heeft. Ik hanteer hetvolgende schema (uit een tevreden baby van Gina Ford) en dat werkt al een tijd erg goed, mijn dochtertje is 7 maanden.
07.00 pap (of fles maar rond 7 maanden geef je 's ochtends pap in plaats van 's avonds)
09.00 uur slapen, niet langer dan 45 minuten!!
10.30 uur fruit
12.00 uur pap of boterham met melk
12.30 slapen tot 14.30 uur. Niet langer dan 2 of 2,5 uur!!!
15.00 uur sap en eventueel liga of ander koekje, geen voeding meer dus
17.00 uur groente (met toetje vanaf 7 maanden)
18.30 flesje eventueel met rijstebloem
19.00 uur slapen
De truuk zit in overdag niet langer dan 3/3,5 uur laten slapen. Probeer het eens een paar dagen. Je kindje zal misschien nog wel vroeg wakker worden uit gewoonte. Niks doen, eventueel een speentje geven of een slokje water. Niet eruit halen. Bij ons meisje verschuift het allemaal wel eens met een half uurtje en ze is ook regelmatig om 06.00 uur wakker. Geen punt, ik geef haar wat te spelen en pas te eten om 07.00 uur. Vanaf 5 maanden heb ik haar niet meer wakker gemaakt voor een late voeding, ze kreeg genoeg binnen. Dat zou ik dus zeker niet meer doen.

Heel veel succes
Jootje
 
Oh ja, nog even een aanvulling. Mijn meisje slaapt ook in een bakerzak. De eerste maanden heb ik ook de regels van Ria Blom nagestreefd, prima voor jonge baby's. Als ze wat ouder zijn, kunnen ze echter langer wakker zijn en heb je meer aan een ander schema vond ik. Dat je kindje om 19.00 uur al in zijn diepe slaap komt en om 04.30 uur uitgeslapen zou zijn denk ik niet, kinderen kunnen best 12 uur achter elkaar slapen. Mits ze overdag niet te lang achter elkaar slapen.
 
quote: Jootje1 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-07-2006 14:20:07'));

He hoi,

Allereerst is ieder kindje anders, maar volgens mij willen ze wel allemaal graag structuur. En dat kun je zelf sturen. Ik denk dat jullie kindje overdag te veel slaapt en de papfles 's avonds laat niet meer nodig heeft. Ik hanteer hetvolgende schema (uit een tevreden baby van Gina Ford) en dat werkt al een tijd erg goed, mijn dochtertje is 7 maanden.
07.00 pap (of fles maar rond 7 maanden geef je 's ochtends pap in plaats van 's avonds)
09.00 uur slapen, niet langer dan 45 minuten!!
10.30 uur fruit
12.00 uur pap of boterham met melk
12.30 slapen tot 14.30 uur. Niet langer dan 2 of 2,5 uur!!!
15.00 uur sap en eventueel liga of ander koekje, geen voeding meer dus
17.00 uur groente (met toetje vanaf 7 maanden)
18.30 flesje eventueel met rijstebloem
19.00 uur slapen
De truuk zit in overdag niet langer dan 3/3,5 uur laten slapen. Probeer het eens een paar dagen. Je kindje zal misschien nog wel vroeg wakker worden uit gewoonte. Niks doen, eventueel een speentje geven of een slokje water. Niet eruit halen. Bij ons meisje verschuift het allemaal wel eens met een half uurtje en ze is ook regelmatig om 06.00 uur wakker. Geen punt, ik geef haar wat te spelen en pas te eten om 07.00 uur. Vanaf 5 maanden heb ik haar niet meer wakker gemaakt voor een late voeding, ze kreeg genoeg binnen. Dat zou ik dus zeker niet meer doen.

Heel veel succes
Jootje

Nou hier wil ik wel even op reageren, want ik vind het een beetje onzin wat je zegt! Dayden slaapt overdag echt wel meer dan 3,5 uur en ik heb helemaal geen last van dat hij vroeg of s'nachts wakker word. Echt, elke kindje is verschillend, misschien werkt dit voor jullie goed, maar dat hoeft niet te betekenen dat het voor een ander kindje ook goed werkt!!!

Dit is Dayden zijn schema:

7.30:  210 cc fles met forte

slapen totdat hij weer wakker word

10.00 / 10.30 : vers fruithapje

af en toe slapen

11.30 uur: 210 cc fles met forte

slapen totdat hij weer wakker word

tussendoor beetje diksap of appelsap  voor baby's

15.30 uur: 210 cc fles met forte

slapen totdat hij weer wakker word

tussendoor beetje diksap of appelsap voor baby's

18.00 uur: warm eten

soms slaapt hij een half uur en soms niet

19.00 uur:  danoontje

19.15 uur:  slapen tot de volgende ochtend 7 uur

Soms word hij s'nachts wakker om zijn speentje, maar die geef   ik hem dan  en teletubbie slaapt dan weer lekker verder!

groetjes Leontine en Dayden Joshua

 
Hoi hoi

Mijn zoon is 6 maanden en wordt ook altijd tussen 4 en 5 wakker. Ik ben het ook niet eens met dat je kind overdag niet zoveel moet slapen.
Als Tom overdag weinig slaapt, dan komt hij 's nachts soms al om 3 uur, terwijl als hij overdag meer slaapt, dan komt hij tussen 4 en 5.
Het is gewoon zijn ritme. En dat verschuift vanzelf als hij ouder wordt.

Tom zit ook nog steeds op 4,5 fles. Eigenlijk moet hij naar 3 flessen toe. Hij eet ook al fruit en warm eten. Maar als hij wakker is, dan zit/ ligt hij geen moment stil. Hij verbruikt dus erg veel energie. Hij ging ook later dan gemiddeld van 6 naar 5 flessen.
Met borstvoeding mag je geven op verzoek, dus ik maak me niet zo druk dat hij nog zoveel drinkt. Hij is geen dikkertje, dus hij heeft het gewoon nodig.

Zelf ga ik vaak al om 9 uur naar bed, zodat ik de volgende dag wel fit ben.
Als Tom komt geef ik hem de fles. Dan houd ik hem bij me en meestal valt hij dan na 15 minuten wel in slaap. Dan slaapt hij nog anderhalf uur. Vanochtend zelfs nog 2 uur.

Groetjes Ria
 
Terug
Bovenaan