slaapschema overdag voor een baby van 3 maanden

hoi,

ik heb een zoon van 3 maanden en ik wilde graag weten wat jullie slaapschema's zijn, mijn zoon ligt heel de dag in de box en slaapt tussendoor.
ik wil eigenlijk dat er een schema komt dat hij ook overdag in zijn bedje een slaapje doet.

heeft iemand wat tips voor mij.

groetjes sandra
 
Hoi Sandra,

mijn dochter Saskia is 3,5 maanden en slaapt steeds in haar bedje. Om half 7 voed ik haar gewoon op haar kamertje en leg haar daarna weer in bed. Om half 11 weer een voeding,   daarna aankleden en boodschappen doen of in de box spelen. Na de boodschappen stop ik haar meestal vrij vlot weer in bed. Als ze niet meteen wil slapen ga ik even naast haar bedje zitten. Dan leg ik mijn hand op haar hoofdje en sus ik haar in slaap. Dat werkt natuurlijk niet altijd. Als ze niet moe is neem ik haar uit bed en ga ik beneden wat met haar spelen (babbelen, zingen, bewegingsspelletjes) en probeer ik het later weer. Vaak geeft ze zelf wel aan dat ze moe is; hangerig, veel gapen etc. Na de voeding van half 3 gaat het ongeveer hetzelfde. Na half 7 's avonds is het wat lastiger. Dan gaat ze minder makkelijk slapen. Soms masseer ik haar of ze gaat in bad, een eindje wandelen is ook een optie. Een kwartiertje huilen komt ook nog wel eens voor, tenzij ze echt overstuur is.
Zo doe ik het, of het goed is weet ik niet. Ik zou graag hebben dat ze 's avonds wat beter zou slapen, maar ja.... Overdag wakker houden helpt ook niet, want als ze moe is kan je niks anders dan haar in bed stoppen. Ik merk wel dat ze de laatste tijd minder slaap lijkt te hebben.

Succes ermee.

                       Lineke
 
Hoi Sandra,

Mijn zoon is ook drie maanden en hij heeft het volgende slaapschema.

07:00 maken wij hem wakker en krijgt hij een flesje.
09:00 - 11:00 slapen.
11:00 uur flesje
13:00 - 15:00 uur slapen.
15:00 uur flesje
dan blijft hij op tot 19:30 uur. Om 19:00 uur krijgt hij dan nog wel een flesje.
Laatste fles tussen 10:30 uur en 11:00 uur en dan slaapt hij weer tot de volgende morgen 07:00 uur.

Voor onze zoon werkt dit schema perfect, omdat hij zelf aangeeft wanneer hij moe is en dus naar bed wil. Hij heeft zijn slaap ook nog echt nodig. Kan natuurlijk best zijn dat dit voor jouw zoon te veel slaapperiodes zijn.
 
Het kan  ook wel eens zijn dat ik 's middags afspraken heb. Die probeer ik ook wel zo veel mogelijk na zijn flesje van 15:00 uur te plannen, maar dit lukt uiteraard niet altijd. Het komt dus ook wel eens voor dat we 's middags weg zijn   en dan probeer ik hem in zijn reiswieg te laten slapen. Vaak zijn het dan wel hazenslaapjes. Ik merk dus dat hij meer uitgerust is als hij gewoon in zijn eigen bed kan slapen.

Ik weet niet of jouw zoon op bepaalde vaste tijdstippen in de box slaapt, maar indien dit zo is, kan je hem misschien op die tijdstippen op bed leggen.

Veel succes ermee in ieder geval.

Groetjes Siem
 
Hoi Sandra

Ik heb veel baat gehad bij het schema: eten, spelen, slapen, eten, spelen, slapen enz.... En dan je kindje laten aangeven waarneer hij wil eten en waarneer hij moe is. Dan zoeken ze hun eigen schema. Na de eerste voeding lekker in de box laten spelen. Als je dan ziet dat hij moe wordt, lekker in bed stoppen en dan wachten tot hij wakker wordt, dan meteen weer eten en dan weer spelen enzo. De eerste dagen zal dat wat rommelig zijn en je eet schema misschien helemaal van in de war raken, maar als je doorzet krijgt je kindje zijn eigen schema en dat is voor hem veel lekkerder

Succes
Caroline
 
Hoi,

Bij Sigrid was het toen als volgt:

07.00 uur flesje, direct daarna in bed
10.30 wakker, flesje, daarna even in de box en zodra ze jengelig begon te worden naar bed. Hooguit een uurtje beneden.
15.30 wakker, flesje, daarna lekker aan de wandel (bij goed weer), vaak sliep ze toen ook, bij thuiskomst in de box. Waar ze ook nog een haze slaapje deed.
19.30 in bad, daarna een flesje en daana gelijk op bed.

Dit gaat eigenlijk vanaf de geboorte al zo. Nu is ze bijna 4 maanden en sinds vorige week werk ik weer. Daarom heb ik alle flessen een uurtje later gezet (8 uur, 12 uur, 16 uur, 19 uur en 22.30 uur) en krijgt ze ca. half uurtje / 3 kwartier voor de fles van 12 uur een fruithapje en bij de fles van 12 uur zit nutrix. Vaak wordt ze na het flesje van 8 uur om 10.40 uur wakker, dus dan is ze hooguit anderhalf uur beneden. En is ze alleen na de fles van 16 uur in de box.

Sigrid is gewoon een slaapkoppie... En elk kindje is anders. Als je je zoontje vaker in zijn bedje wil laten slapen moet je dat gewoon doen. In het begin zal hij zeker denken van; dit vind ik niet leuk. Maar als je het elke dag gewoon herhaalt en herhaalt raakt hij er vanzelf wel weer aan gewend. Als hij daarbij ook begint te huilen, laat hem maar even het is voor hem ook een omschakeling. Waarschijnlijk merk je al wel wanneer hij echt helemaal van de kaart is, dan troost je hem, maar laat hem wel eerst in zijn bedje liggen. Als hij door blijft gaan, kun je hem natuurlijk even oppakken tot dat hij rustig is en dan leg je hem gewoon weer terug. Dan merkt hij heus wel van; oke het is goed en valt hij waarschijnlijk vrij snel wel in slaap. Althans dat was bij Sigrid wel het geval. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes!!!
 
Mijn zoontje heeft tot voor kort eigenlijk ook heel veel moeite gehad met slapen in zijn bedje overdag. Tot hij ongeveer 12 weken oud was was ik constant met hem in de weer na de voeding omdat hij dan darm krampjes had. Na de eerste fles kon ik hem nog wel in zijn bedje leggen maar na de 2e fles kreeg ik hem bijna niet op bed. Als ik hem dan weglegde in bed begon hij na een kwartiertje meestal alweer te huilen en hield dan niet eerder op dan wanneer ik hem kwam halen. Overdag sliep hij echt heel erg weinig en deed eigenlijk alleen maar hazeslaapjes. En de rest van de dag was ik eigenlijk bezig om hem een beetje rustig te houden.
Sinds 2 weken ongeveer laat ik hem zelf bepalen wanneer hij wakker word 's ochtends en meestal is dat rond 10.00uur, soms iets eerder. Dan haal ik hem uit bed en krijgt hij zijn flesje. Na de fles gaan we meestal even lekker knuffelen. Daarna ga ik meestal even boodschappen doen met hem in de wandelwagen. Als we dan weer thuis zijn leg ik hem weer lekker in zijn bedje. Tegen 14.00uur word hij dan weer wakker ( ik doe niet altijd alles stipt volgens het rooster een strak tijds rooster werkt bij ons totaal niet..) en krijgt hij weer een flesje. Na de fles knuffelen we even een poosje en dan leg ik hem even in de box of zet ik hem in zijn wipstoeltje. Zodra ik merk dat hij moe begint te worden leg ik hem weer in zijn bedje. Dan krijgt hij weer rond een uur of 18.00 de fles en ook dan ga ik weer even lekker samen met hem spelen of knuffelen. Meestal kan ik hem na de fles van 18.00 niet meer wegleggen in bed dus dan leg ik  hem nadat ik samen met hem heb gespeeld en geknuffeld in  de box of zet ik hem in de wipstoel. Vaak doet hij dan tussendoor wel even een kort  hazeslaapje. Tegen 22.00 krijgt hij dan de laatste fles ook dan ga ik na de fles weer even  met hem knuffelen maar ik hou het dan wel een beetje rustig zodat hij niet klaar wakker  word. Rond 22.45 ligt hij dan wel weer in bed  en slaapt dan lekker tot de volgende ochtend door.

Als ik mijn zoontje overdag de hele dag beneden zou laten zou hij alleen maar meer gaan huilen omdat hij dan niet echt tot rust komt en dan alleen maar korte  haze slaapjes doet. Ook heeft het enorm geholpen om alles een klein beetje in een vaste volgorde te doen bv. eten - samen knuffelen en spelen - alleen spelen - slapen - eten - samen knuffelen en spelen - alleen spelen - slapen enz enz. Ook  speel ik met opzet eerst samen met hem en laat ik hem daarna altijd eventjes alleen spelen. Zo leert mijn zoontje dat hij zich ook alleen moet kunnen vermaken want ook dat vond mijn zoontje echt verschrikkelijk eventjes alleen in de box of in de wipstoel, ik was eerder echt de hele dag met hem in de weer. Nu ik alles een beetje in dezelfde volgorde doe  gaat het al veel  beter met hem en  ook met het slapen overdag. De eerste dagen waren  best wel moeilijk omdat hij meteen begon te brullen wanneer hij op bed lag, hij wou niet slapen. Maar ik ben gewoon vol blijven houden, liep soms wel 10 keer de trap op en neer om een speentje te geven, maar ik liet hem wel gewoon in bed liggen. Ik legde hem  tenslotte wanneer hij moe  begon te worden in bed. Na een dag of 2 kreeg mijn zoontje het in de  gaten en werd hij  niet meer zo boos wanneer ik hem naar bed bracht. Hij  begon denk ik te snappen dat hij als hij  moe was moest gaan slapen.
Het wil natuurlijk ook wel eens gebeuren  dat ik hem niet naar zijn bedje  kan brengen omdat ik niet thuis ben. Maar dan  leg ik hem gewoon weg in de wandelwagen zodat hij  toch kan slapen.

Sinds ik me niet meer zo aan tijden bind en hem zelf een beetje aan laat geven wanneer hij iets wil en het allemaal een beetje in een vaste volgorde doe,  gaat het een stuk beter met hem. Hij is veel uitgeruster en slaapt ook overdag veeeeeeel beter en dat is dan ook goed aan zijn humeur te merken.
 
Terug
Bovenaan