Slaapschema

<p>Hoi! Ik ben heel benieuwd hoe jullie baby’s slapen. Overdag en s’nachts. En hebben jullie een “opgelegd” schema dat je strikt volgt of laat je het van de dag en van je kindje afhangen? </p><p>Hier bij ons (10 weken):</p><p>Ik sta met hem op rond half 8, rond half 9 wil hij dan meestal slapen gedurende ong een uurtje. Daarna even wakker en rond half 12 weer slapen voor ong 2/3 uur (soms wordt hij tussendoor even wakker). De middag is een beetje vaag, hij slaapt een beetje tussendoor. Als we met de auto weggaan in de maxicosi, als ik ga wandelen in de wagen of de draagdoek, maar over het algemeen korte dutjes. En s’avonds tegen half 8 is hij moe en wil hij slapen. Dan slaapt hij tot ongeveer 11 uur of middernacht, en komt nog eens om een uur of 3. Om 4 uur is hij dan weer wakker en wil de dag eigenlijk wel beginnen, maar we rekken het dan tot minstens half 7 (op ons slapen, tussen ons in slapen.. dat wil hij dan nog wel accepteren..).</p><p>het schema overdag vind ik prima. S’nachts zou het wel fijn zijn als hij van 3 tot 7 bijv nog zou willen slapen. Ik heb niks opgelegd en echt hem gevolgd bij het maken van dit schema dus het kan ook heel snel weer veranderen als ik zie dat hij ergens anders behoefte aan heeft, ik zie het inmiddels goed als hij moe is. </p>

Hier redelijk vergelijkbaar. Op dit moment:
tussen 7 en 8 naar bed, hij wordt de laatste paar dagen rond 4uur wakker, krijgt voeding en terug naar bed. Hij slaapt dan vaak nog 3 uurtjes.
Dan dus rond 7:00u voeding, uurtje samen “chillen” op bed, om de dag douche/badje, 
Rond half 9 terug in bed. Wisselt hoe lang hij dan slaapt. Soms 1 uur, van het weekend 4!! Uur!
Als ie wakker wordt weer voeding, boodschappen, hond uitlaten..
Afhankelijk van mn afspraken smiddags terug in bed bij vermoeidheidssigalen zoals gapen of oogjes wrijven en anders lekker in de box of op schoot..
Ik geef Bv op verzoek dus het varieert nog behoorlijk maar dat vind ik prima. We passen ons beide aan. (Hij is 10 weken)

Hoi Mimi,
Een echt schema hebben wij ook niet echt, ze is nu 8 maanden.
Ze veranderd zelf eigenlijk nog zo veel in alles.

Er zit wel een ritme in bij ons, maar ik hou me niet strikt vast aan tijden. Tijden kunnen 30/60 minuten afwijken met wanneer ze gaat eten of slapen.

Om er meer structuur in te krijgen met slapen zou je altijd hetzelde kunnen doen.
Op een leeftijd van 10 weken 'horen' ze ongeveer max 1/1,5 uur wakker te zijn en gaan dan alweer slapen.
Je kunt om er wat ritme in te krijgen dit aanhouden. Dus wakker, voeding, uitbuiken, spelen, luier etc en naar bed. Meestal worden ze dan na 45 minuten wakker, probeer hem even te laten liggen en kijk of hij weer in slaap valt. Dan rond de voeding weer wakker en herhaal je het weer wat je gedaan hebt.
Tuurlijk hoeft het niet altijd in zijn bedje en kun je het slaapje ook in de wagen laten doen. Ik zou er dan wel rekening mee houden dat je dat ritme aan houdt en pas gaat wandelen als hij eigenlijk naar bed moet.
Ik heb vooral in het begin altijd rekening gehouden met haar slaapjes etc en ze slaapt wel zo goed in haar bed etc.

Heeft hij zijn laatste voeding rond 19:00? Dat was bij ons ook en ik maakte haar dan rond 22:30/23:00 wakker voor de laatste voeding en toen naar bed. Ze kon toen nog vroeg komen maar sliep wel meteen erna.
Overdag ook gordijnen open en snachts natuurlijk zo donker mogelijk.
Succes! :)

Bij ons ook niet echt een slaap ritme. Ze is nu 8 weken. 
Rond half 8/8 uur staan we op, dan meteen drinken, dan valt ze weer in slaap (laatste dagen althans). En leg ik dr in de box. Dan rond 12/12:30 weer eten. En dan slapen of wakker varieert nog wel eens. 
Rond 8 wil ik dr boven in bed hebben maar boven in bed is tot nu toe drama geweest. En ene keer slaapt ze wel en andere keer niet. Dus blijf je lopen voor de speen te geven. Om 11 dr laatste fles en dan slaapt ze meestal wel netjes in dr eigen bed, tot 3/4 uur dan weer fles en dan slaapt ze tot 7 ong. En dan pakken we dr ff bij ons in bed tot half 8/8 uur

Wij hebben wel een schema/ritme vanaf week 6 erin gebracht. Bij alle tijden doe ik er maximaal een half uur speling in, en dit werkt heel goed voor haar en ook voor ons. Schema is:
7.00 opstaan, aankleden, washandje over gezichtje en handjes en dan voeding beneden.
8.00 slapen in bed boven
10.00 voeding beneden
Dan gaan we meestal boodschappen oid doen of ergens op visite of spelen, en dan als ze moe is valt ze vanzelf in slaap
13.00 voeding beneden
14.00 slapen in bed
16.00 voeding beneden
Spelen beneden, hier blijft ze bijna altijd wakker tot de volgende voeding
18.30 in bad/douche (om de dag)
19.00 voeding in slaapkamer
19.30 slapen
22.30 wakker maken en voeding 
23.00 weer verder slapen
En dan begint het riedeltje opnieuw
Dit werkt voor ons en haar erg fijn. Ik weet precies wanneer ik wat kan plannen of oppas regelen of wanneer ik wat kan doen, en zij doet het er erg goed op

Wow. Wij hebben echt totaal geen schema. Ons zoontje is 9 maanden en soms slaapt ie maar 20min overdag. Hij gaat om 20.30 naar bed en word tussen 08.00 en 08.30 wakker. De rest van de dag ‘volg’ ik maar een beetje zijn ritme en die is echt elke dag anders. Maar dit werkt voor ons wel heel goed. 

Terug
Bovenaan