Slaapschema

<p>Vraagje over slaapritme. Wij hebben 2 jongens (tweeling) die 9 weken oud zijn. Zijn met 36,5 week geboren. 1x per dag, zo begin van de middag leggen we ze in hun eigen ledikantje voor een middagslaapje of dat middagslaapje doen ze al wandelend in de kinderwagen. Tussendoor slapen ze in onze armen en soms in het babynestje. Ze zijn nog erg aanhankelijk wat wellicht bij prematuur zijn hoort.  Nu vraag ik mij af vanaf hoeveel maanden jullie een vast slaapschema zijn gaan aanhouden en hoeveel slaapjes dat gedurende de dag zijn in hun eigen bedje. Ik zou over willen naar wat structuur, maar misschien wil ik wel te vroeg. Zodra ze beginnen te gapen probeer ik ze soms ook in bed te leggen buiten het vaste middagslaapje, maar dan blijven ze huilen.   </p><p>Ik had dit bericht al eerder geplaatst in een andere rubriek,maar weinig reacties. Graag hoor ik jullie tips! Alvast bedankt</p>

Hoi
oef met een tweeling is het misschien lastiger maar wij hebben na twee weken de baby in an eigen kamer laten slapen waardoor slaapjes daar steeds beter gaan. Ik denk dat sinds week 6/7 ongeveer dat aardig lukt. Soms wel en soms niet.  Wij houden aan dat ie ongeveer 1 1/2 uur wakker is en dan slaapt. Dus in de praktijk rond 10,12:30, en na de voeding van 17 gaat ie in principe echt naar bed. Dat lukt niet altijd soms huilt ie. Pas vanaf 8 weken laten we hem een beetje zelf huilen tot Max 30 minuten om in slaap te vallen (af en aan niet een constante huil of hele harde huil). Als ouder voel je wel een beetje aan wanneer hij anders huilt en je nodig heeft. Soms lukt het gewoon even niet en ga je even met hem zitten in een schommelstoel bijvoorbeeld tot hij slaapt. 
hoop dat je er wat mee kunt!

Ha, 

Hier een iets jonger mannetje, a.s. donderdag 4 weken. En ondertussen mij ook stuk gelezen aan alles wat betreft slapen. 
In de kraamweek sliep hij namelijk echt van voeding tot voeding op een enkele keer na. De 2e week werd dit totaal anders wat mij onzeker maakte. Sinds week 3 ben ik mij echt bewust dat slaap belangrijk is. En heb ik ook echt in de praktijk gezien dat als hij meer slaapt, dus uitgerust is, hij de volgende slaap ook sneller slaapt. Hij gaat nu in principe na elke voeding in zn wieg om te slapen. Veelal gaat dat 1x in de ochtend en na de voeding van 3/4u in de middag niet. Dan doe ik hem in de draagzak, daar slaapt hij wel. 

Probeer naar de wakker tijden te kijken, en werk naar 3 slaapjes in bed per dag.

De precieze wakkertijd weet ik niet uit mn hoofd op die leeftijd maar kan je overal vinden...

Ik zou echt zeggen volg je baby(s). Hier overdag een slechte slaper, nou ja was.. Hij sliep s nachts wel heel goed altijd. 
Nu met 4 maanden heeft hebben wij samen een ritme opgebouwd en gaat hij 2 of 3x per dag zonder veel mopperen minimaal uur slapen. Tot 4 maanden verschilde het iedere dag hoeveel en meestal niet langer dan 3 kwartier. 
Hij kon gewoon niet langer zonder lichamelijke aandacht en moest dan even knuffelen om daarna weer even te kunnen 'spelen. Als hij in onze armen of draagzak sliep of tijdens wandelen kon hij wel langer slapen. Het was dus echt de nabijheid van mama of papa.

Onze dochter hebben we vanaf dag 1 in haar eigen bedje op haar eigen kamertje. Eerder ging ze bij elk slaapje in haar eigen bed, maar dat lukte niet lang haha. Ze is nu bijna 9 weken en we hebben nu een aardig ritme. Tussen 06.00 en 07.00 uur wordt ze wakker. Na de voeding gaat ze terug naar bed. Na de volgende voeding wassen, aankleden en met de honden naar buiten. Dan valt ze in de kinderwagen in slaap voor een paar uur. Vervolgens weer voeden en met de honden naar buiten. Vanaf dan zijn het vaak hazenslaapjes. Ik probeer haar dan in haar eigen bed te leggen, maar dat lukt vaak niet. Na de laatste voeding rond 22.00 uur gaat ze in haar eigen bed op haar eigen kamertje

Ik hou zelf de richtlijn aan 1,5 uur tot 2 uur wakker en dan weer naar bed.
onze dochter sliep ook veel op de arm en niet in bed. Haar nu constant in bed op kinderwagen gelegd en het gaat steeds beter. Slaapt nu niet meer op de arm.
blijven proberen en het komt echt vanzelf goed.
ooit de tip gekregen als je baby huilt het huis te gaan stofzuigen. Als het dan nog huilt is er wat, maar heb je wel een mooi schoon huis. En met geluk slapen ze dan ook nog. 
(ik kan dat zelf niet hoor☺️ maar misschien jij wel?)

Probeer inderdaad de wakkertijd goed aan te houden, met deze leeftijd ongeveer 60-75 min. Ik ben heel snel begonnen met slapen in eigen wieg en daarna ledikantje. Dat geeft de baby maar ook jou rust. Altijd wakker in bed leggen zodat de baby zelf in slaap leert vallen. 

Terug
Bovenaan