Zoals Jeanet al zegt, ieder kind slaapt het aantal uren dat hij nodig heeft. Mijn zoontje is inmiddels 11 maanden en had toen hij jonger was altijd heel weinig slaap nodig. Hij heeft nog nooit langer dan 2,5 uur achter elkaar geslapen overdag. Normaal gesproken sliep hij maximaal een uur, dat is langer geworden naarmate hij ouder werd. Hij sliep met 5 maanden (ongeveer de leeftijd van jouw zoontje nu) op de volgende tijden (heb ik even opgezocht in mijn groeiboek, daar hou ik het altijd bij):
07:00 Wakker
09:00-09:30 Slapen
12:00-13:30 Slapen
16:30-17:00 Slapen
19:00 Naar bed
Zo zie je maar, die van mij sliep maximaal 1,5 uur achtereen en 2 korte slaapjes van 1/2 uur. Verder was hij wakker en niet jengelig, dus ook niet moe!
Wees blij dat je zoontje zo lekker rustig kan slapen, geniet van de tijd dat hij in bed ligt om zelf even bij te tanken. Mijn kleine energievreter slaapt tegenwoordig 2x 1,5 tot 2 uur en dat is een verademing, want hij kan als hij wakker is geen moment stilzitten.
Ik heb me juist altijd veel zorgen gemaakt over het feit dat mijn zoontje zo weinig sliep, ik was bang dat hij te weinig rust kreeg. We legden hem overigens wel veel in zijn bedje zodat hij in een rustige omgeving lag, maar daar ging hij dan liggen spelen en kirren.
Zo zie je maar dat het per kind enorm kan verschillen. Cato