Slaapt niet op rug en niet door

<p>Hi andere mama's,</p><p> </p><p>Ik heb een vraagje over ons (eerste) dochtertje van nu 5 maanden. Zij heeft van begin af aan al zelden op rug geslapen, nu sinds een maand ongeveer alleen nog maar op haar zij (afwisselend). Hierdoor wilde ze eindelijk ook in haar eigen bedje slapen, daarvoor alleen bij papa of mama, wat we ook probeerden.</p><p> </p><p>Als ze nu tijdens haar slaapje omrolt op haar rug, wordt ze binnen een paar minuten huilend wakker. Dit is volgens ons ook de oorzaak van de kortere slaapjes. </p><p> </p><p>Wij horen en lezen overal verhalen over baby's van 5 maanden die doorslapen en rustig slaapjes van 3 uur doen. Bij ons meisje is een slaapje van 2 uur nog heel zeldzaam. Begin van de avond kan ze een enkele keer wel 1 of 2 slaapjes van 3 uur doen, maar nooit langer.</p><p>Ook als ze wakker wordt snachts is ze overstuur en helpt niets anders dan de borst geven. Soms drinkt ze hier ook flink uit, maar soms is ze ook binnen 2 minuutjes weer in bijna slaap en kunnen we haar wegleggen. Wegleggen snachts gaat vaak dan ook na de borst vrij gemakkelijk. Zonder borst is het nog nooit gelukt, wat we ook proberen...</p><p>Hoe sliepen jullie kindjes met 5 maanden? Hebben jullie tips hoe we haar van de borst af kunnen krijgen snachts en hoe we haar beter (langer) kunnen laten slapen?</p><p>Alvast bedankt!!</p>

Haha, die van mij kwam nog gerust 4 keer per nacht toen!
Slapen zonder borst heb ik gedaan door steeds af te koppelen als ze bijna sliep. En als ze boos werd legde ik haar weer aan en probeerde het tien tellen later opnieuw. En daarna in mijn armen in slaap laten vallen. En toen ze dat gewend was steeds wat eerder afkoppelen en daarna slaperig in bed gelegd.
Langer slapen ging ze overigens niet van het zonder borst inslapen, wel makkelijker voor bij de oppas eens ze het zonder kon.
Nachtvoedingen heb ik zeker een jaar gegeven, uiteindelijk toen ik het zat was en ze zelf in kon slapen als ze huilend wakker werd heen gegaan, knuffel in bed gegeven, weer neerleggen met knuffeltje en over hoofdje aaien totdat ze sliep. Maar slaaptrainingen zijn natuurlijk pas vanaf 6 maanden en dat zal een reden hebben toch? 
Succes! Hoe vaak komt ze nog snachts? Ook elk uur/anderhalf? Hoe slaapt ze overdag?

En een handdoek oprollen en tegen haar rugje leggen? Dus niet tegen haar achterhoofd maar tegen haar onderrug zodat ze moeilijker terug draait? Dat wordt niet aangeraden maar als ze zo'n voorkeur heeft en anders niet goed kan slapen?

Wat pittig voor jullie! Zeker 's nachts als ze zo vaak wakker is. Onze vijf maanden oude jongen slaapt overdag ook nooit langer dan 45 minuten, je kunt er de klok op gelijk zetten. Op het consultatiebureau waren ze daar heel nuchter over. We moeten gewoon wachten tot hij ouder wordt, uiteindelijk kunnen ze hun slaapjes consolideren. Je kunt ze volgens hen wel leren in slaap vallen, maar leren doorslapen niet. 
's Nachts slaapt hij wel langer, vaak twee blokken van 5 a 6 uur. 

Er bestaan ook van die driehoeken (sorry weet de naam niet) waar je de baby’s op hun zij in legt en dan kunnen ze niet omrollen. Ik heb het eens bij een vriendin gezien maar zij had dit meen ik via huisarts/fysio of osteopaat.

Ging hier ook zo.. volgende week 5 maand en hebben hem nu 2 weken op zijn buik en hij heeft nog nooit zo goed geslapen haha. Miss een optie? 

Dat zij Zij lig Kussens maar zijn niet bedoeld om je kindje zonder toezicht in te laten slapen.
Al eens geprobeerd hoe ze op haar buik slaapt?
Mijn dochter sliep pas door vanaf 6 maanden, daarvoor elke nacht nog een voeding.

Terug
Bovenaan