slaaptekort...

Hoi meiden,

Hebben jullie ook (al) last van slaapproblemen. Het is een bekende zwangerschapskwaal. Je ligt niet meer lekker, de baby houdt je de halve nacht wakker, vaak plassen en nog wat andere dingen die je gewoon uit je slaap houden.

Sinds een week is het echt erg en kom ik gewoon niet meer in mijn diepe slaap. Bij mijn eerste heb ik dat niet gehad.  Ik heb  's ochtends echt het gevoel of  ik helemaal niet geslapen hebt. Pfff... ik hoop maar dat deze kleine een beetje vlot komt (wel na  37 weken natuurlijk. )

Groetjes, Marisa

In het begin van de avond kom ik inderdaad moeilijker in slaap omdat ik niet weet hoe ik moet liggen maar als ik eenmaal slaap dan slaap ik eigenlijk wel goed. Ik moet er wel regelmatig uit om te plassen maar val dan redelijk snel weer in slaap. Ik heb wel iedere ochtend het idee nog een paar uur langer te kunnen slapen maar ja wie niet?

Groetjes Anja

Hoi,
Bij mij duurt het ook even voordat ik echt in slaap val. 's Nachts kan ik dan ineens wakker worden (al dan niet door onze lieftallige dochter van 2.....) en dan duurt het vaak ook erg lang voordat ik weer slaap. Als ik eenmaal gestaan heb moet ik ook plassen. Ik slaap door m'n verstopte neus het liefst op m'n rug, maar vaak krijg ik dan buikpijn door verdrukte darmen denk ik. Dus op een zij met een voedingskussen. Maar ideaal is het zeker niet!

wendy

Hallo marisa,

Heel herkenbaar.

Tot deze week had ik hetzelfde probleem.
Je gaat naar bed. Ligt niet echt gemakkelijk maar je probeerd toch te slapen..... en dan begint de baby te trappen. Dus slapen wordt moeilijk. Na een uur (soms 2) wordt de baby rustig en ga je proberen te slapen. Dus lig je op je zij en valt in slaap.
een uur later wordt je weer wakker. Je heup doet pijn. Vanwege je dikke buik draai je niet meer vanzelf, dus met veel moeite en steunen en kreunen draai je op je andere zij. De baby kan daar wakker van worden en begint weer te trappen enzo. Hoe dan ook, na een uur wordt je weer wakker omdat je andere heup pijn doet en je weer moet omdraaien. en dan begint het weer allemaal opnieuw.

Ik had dagen dat in om 10 uur naar bed ging en om 12 uur (smiddags) pas weer opstond : doodmoe.

Dat heb ik 3 weken vol gehouden. Deze week heb ik me een voedingskussen gekocht. Mijn geschenk uit de hemel.
Al 4 nachten goed geslapen !!!!!!
Ik ga naar bed en de baby trapt. Maar gelukkig niet meer zo lang. Schijnbaar half op/tegen het kussen aanliggen doet de baby goed.
Ik wordt niet meer wakker omdat ik pijn aan mijn heup heb (eigenlijk wel raar wat je hebt het kussen voor je liggen en tussen je benen, meer niet, maar het helpt).
Ik wordt misschien 1 keer wakker om te plassen, maar dat maakt niet zo veel uit. De rest van de nacht slaap ik heerlijk.

Mijn voedingskussen is mijn beste vriend. Daar komt niemand tussen. Zelfs mijn mam niet, hahahaha.
Ik weet dat het niet voor iedereen zal helpen, er zijn meerdere oorzaken van slapeloosheid, maar ik hoop dat iemand er baad bij heeft en ook een kussen gaat kopen en dan lekker kan slapen.

Veel succes, en slaap lekker

Groetjes Jeanine

Hee hoi,

vervelend als je niet kunt slapen. Ik had het sinds vorige week ook weer wat meer, lig je daar snachts een beetje wakker te liggen. Sliep overdag meestal smiddags een uur of anderhalf en dat probeer ik nu minder te doen en dat helpt voor mij gelukkig. Slaap snachts weer prima en hoef ook maar 1 keer naar de wc.

Groetjes en sterkte ermee!

Alberdien

hoi jeanine,
dat voedingskussen helpt zo goed voor je heup omdat het zorgt dat je heupen je bekken niet uit elkaar duwt. Stel maar voor als je zonder kussen tussen je benen ligt, dan liggen je knieen dus tegen elkaar en dus niet in een "normale" positie zoals als je  op je rug ligt en evenwijdig naast elkaar. Voor mensen met bekkenklachten is het ook ideaal. maar ik had geen last en vind het ook super hoor! Het ligt zalig met zo'n voedingskussen, ook tegen je buik aan.
Slaap ze!

wendy  

Tijdens je zwangerschap heb je misschien meer moeite om in slaap te
komen dan normaal. Een grotere buik, maagzuur, zorgen, rugpijn en
kortademigheid leidt tot minder slaap. Je kan gefrustreerd raken over
het gebrek aan goede slaap. Toch is slaap erg nodig tijdens de
zwangerschap. Ga desnoods om tien uur in de morgen een tukje doen,
slaap wanneer je kunt. Waarom ben ik zo moe?Naast het moeilijker in
slaap kunnen komen (en blijven) vergt het maken en voeden van een baby
in de buik een enorme hoeveelheid energie van je. Tijdens de
zwangerschap wekt het hart tot wel 4 of 5 keer zo hard als normaal om
het extra bloed on jouw, en je baby`s lichaam rond te pompen. Dit
verklaart ook je hoge hartslag in het derde trimester. Ook je nieren
moeten hard werken om de afvalproducten in je lichaam te verwerken, en
je spieren werken harder om het extra gewicht te dragen Op je rug
slapen:Hoewel dit een veel voorkomende slaaphouding is voor veel
zwangere vrouwen, kan het toch rugpijn veroorzaken. Ook het ademhalen
kost meer inspanning. Omdat er een flink gewicht rust op je ingewanden
en belangrijke bloedvaten, is deze positie ook nadelig voor de
bloedsomloop, ademhaling, spijsvertering, aambeien en bloeddruk.

Slapen op je buikIn de eerste maanden van de
zwangerschap kun je nog wel op je buik slapen, later zal dat door de
omvang niet meer gaan. Slapen op de zij is beter.

Slapen op de zijDit is is de aanbevolen slaaphouding
tijdens de zwangerschap. Deze positie is het beste voor jezelf en de
baby. Als je dit echter niet gewend bent is het natuurlijk wel even
wennen en moeilijk om in deze nieuwe positie in slaap te vallen. Het
slapen op de linkerzij is nog beter, in deze houding krijgt de baby de
maximale hoeveelheid bloed en voeding. Houdt je benen en knieën gebogen
en plaats een kussen tussen je benen.

Comfortabel liggenGebruik kussens om je buik en rug
te ondersteunen. Een kussen tussen je gebogen benen zorgt voor minder
belasting op je onderrug en maakt het slapen op de zij comfortabeler.
Een kussen achter je rug zorgt ervoor dat je in deze houding blijft
slapen. Gewone kussens werken goed, er zijn echter ook special
zwangerschapskussens te koop. Electrische deken zijn goed, maar let wel
heel goed op dat je lichaam niet oververhit raakt. Dit kan
geboorteafwijkingen veroorzaken.

Als je gespannen bent of zorgen hebt kan dat je `s nachts
wakker houden. Rekoefeningen of een vorm van Yoga kan je ontspannen.
Vraag om een massage of neem een (niet te) warm bad voor het slapen.

Wat je eet en wanneer je eet kan je slaap ook beïnvloeden.
Een glas warme (gepasteuriseerde) melk voor het slapen gaan helpt vaak.
Heb je een lage bloedsuikerspiegel eet dan een proteïne rijke snack
voor het slapengaan. Eieren, pindakaas of een plakje kalkoen op brood
houden je bloedsuikerspiegel hoger tijdens de nacht. Als je niet te
veel drinkt voor het slapen gaan wordt je wellicht ook niet meer wakker
in de nacht om naar het toilet te gaan.

van een ander site, ik heb er zkr wat aan gehad.
groet hilal
30.4

ja herkenbaar... wat ik doe is mij voor het slapen gaan bewust voornemen dat als ik naar het toilet ga snachts dat ik daarna gewoon weer verder slaap (de intentie kan soms net voldoende zijn). Maar ik wordt ook wakker van maagzuur, verstopte neus, bewegende baby, de vogels buiten enzovoorts ;-)... Dan stel ik me maar gerust met de gedachte dat ik na de geboorte van mijn zoon ook uren op was snachts, om te voeden, kolven, verschonen etc. en dat ik dat ook overleeft heb, dus er maar beter vast aan kan wennen ;-). Eigenlijk maak ik me er maar geen zorgen om en erger ik me er ook niet aan, want dan heb ik er de rest van de dag last van. Ik zet het van me af en ben dankbaar voor elke nacht die wel redelijk is...
Sterkte!

Terug
Bovenaan