slaaptijd

Hoi Sandra,



Volgens het boek van Ria Blom (Regelmaat en Inbakeren) is de slaaptijd
van babies niet goed algemeen te vast te stellen. Dit geldt wel voor
hoe lang een baby wakker kan blijven. Voor babies van 3-5 maanden is
dat (incl voeding) maar 1,5 uur. Je kunt eens kijken op de site
www.inbakeren.nl daar kun je heel veel info vinden over slapen.



Succes

Gr

Lies

 
hoi,

ik weet in elk geval dat mijn baby te weinig slaapt volgens de norm(12-16 uur poer dag), maar wat doe je eraan?? inbakeren gaat erg tegen mijn gevoel in en zij wordt er ook echt niet rustiger op. Als ze wakker is, is Eva heel vrolijk, dus ga ik er maar van uit dat ze gewoon niet meer nodig heeft.
Ze slaapt overdag drie keer een half uur en dan van een uur of acht/half negen 's avonds tot half vijf/vijf uur 's nachts, dan eet ze wat en slaapt ze door tot tussen acht en tien. Ze vecht ook tegen de slaap, heeft jouw kindje dat ook??
 
Mijn zoontje heeft de eerste 6 maanden overdag amper geslapen, hij sliep wel de nachten netjes door vanaf 8 weken maar overdag waren het maar hazeslaapjes. Vanaf het moment dat hij kon zitten en ging kruipen ging hij meer slapen en nu doet hij 3 dutjes van minimaal een uur overdag en slaapt hij 's nachts ook gewoon door. Het kindje geeft zelf wel aan hoeveel hij of zij nodig heeft.
 

Het boek van Ria Blom is ook heel fijn als je ervoor kiest om niet in te bakeren. (Als je kind last heeft van zijn eigen onrust kun je naast inbakeren er ook voor kiezen om de lakentjes en dekentjes goed in te stoppen.) Een vriendin raadde mij dit boek aan toen zij hoorde dat Tygo eigenlijk steeds weer wilde drinken en dan steeds tussendoor kleine slaapjes deed. Ik bleef maar in de zogenaamde regeldagen hangen. Het gaat erom je kind regelmaat aan te bieden in de vorm van duidelijkheid, na het slapen wordt hij gevoed, daarna knuffelen en spelen, nog even alleen spelen (komt hij tot zichzelf) en dan als hij signalen van moe worden afgeeft hem (of haar natuurlijk) wakker in zijn bedje leggen. Vooral het wakker in bedje leggen is belangrijk omdat je kind moet leren zelf in slaap te komen, als hij zich durft over te geven aan de slaap in zijn bedje komt hij ook aan echt slapen toe.
En tot mijn verbazing lijkt het echt te werken!! Ik was erg onzeker of ik wel genoeg borstvoeding had en dacht elke keer als hij na een half uurtje alweer wakker werd of uberhaubt niet wilde slapen als ik hem in zijn bedje had gelegd dat hij misschien nog honger had. Ik ben daarvan afgestapt en haal hem nu alleen nog 's middags rond etenstijd uit bed als hij echt niet meer wil slapen en zichzelf overstuur huilt. Echt een aanrader om veel problemen te voorkomen die je onbedoeld je kind aanwent. Want een kind dat tegen zijn slaap vecht kun je helpen zich aan die slaap te durven overgeven.
Groetjes, Elja
 
Ik moet mijn berichtjes eerst goed nalezen voor ik ze plaats:
Ik bedoel natuurlijk dat als ik hem 'smiddags na het voeden spelen en ronddragen in zijn bedje heb gelegd en hij niet gaat slapen maar zich overstuur huilt.. (ik haal hem natuurlijk wel iedere keer als hij honger heeft uit bedje, maar niet meer bij ieder huiltje tussendoor)
 
Terug
Bovenaan