Slaapzak of deken

<p>Beste mamas, </p><p>Ik vraag me af vanaf welke leeftijd kindjes in een slaapzak mogen. Je hebt namelijk al slaapzakken voor 0-4 mnd maar ik heb altijd gedacht dat in die newborn maanden een laken en deken beter waren (waarom weet ik niet) wat is jullie ervaring? </p><p> </p><p>Groetjes Nicole </p>

De eerste maanden heb ik ook alleen een deken en een laken gebruikt, ze zijn dan niet bewegelijk dat ze onder de deken vandaan schuiven. Goed strak opmaken is er niks aan de hand. Ik ging rond de 5 maanden een slaapzak gebruiken omdat me zoon toen steeds omhoog ging schuiven hoe strak het bed ook opgemaakt was.

Ik had van te voren een mooie deken gekocht maar heb na een maand al een slaapzak gekocht, want had mijn dochter ondertussen al 3 keer half onder de deken vandaan moeten trekken midden in de nacht (nu heeft zij ook wat refluxklachten, dus lag er een handdoek onder haar matras, ik denk dat ze daardoor simpelweg wat naar beneden zakte zodra ze war bewoog). Het is alleen wel goed zoeken naar een slaapzak die klein genoeg is, het hoofdje moet niet door de bovenkant heen mogen zakken. En volgens mij mag ie niet meer dan 15 cm groter zijn dan je kind vanaf de nek gemeten. Maar dat kun je wel even googelen :). De meeste slaapzakken zijn inderdaad nog wel te groot, maar ze zijn er wel. Zo pastte mijn dochter met een maand al best goed in de puckababy 3-6 mnd slaapzak. En ik vind het heerlijk gebruiken, en ben zo blij dat ik haar niet meer onder de deken vandaan hoef te trekken! 

Wij zijn net overgestapt. Onze dochter van nu 8 weken lag een paar keer bovenin het ledikant! En ze was dan strak ingestopt. Ik vond het niet veilig voelen. (Straks ligt ze naar onderen? En ze was dan best koud) Met slaapzak gaat het top. Wij hebben één van 70cm. Nekje en armpjes sluiten goed aan en ze heeft veel trappelruimte!

Wij hebben ook net een slaapzak gekocht voor onze zoon, nu 1 maand oud. 
Bij de prenatal en c en a hebben ze kleine maatjes slaapzakken. Ik heb nu de 56/62 slaapzak van Prenatal. Past hij met zijn 52 cm nu al goed in en heeft nog ongeveer 10 cm over.
Hij lag steeds met zijn armpjes boven de deken en die waren ‘s nachts zo koud. Vanacht was dat een stuk minder.

Ik heb met 2 weken al een slaapzak gebruikt omdat ze zich anders onder dr deken vandaan wist te krijgen. Ze ligt nu met een slaapzak onder dr deken en af en toe ligt ze er sochtends boven, omdat ze het warm heeft denk ik. Maar door de slaapzak blijft ze lekker warm. Binnenkort ga ik het deken weghalen omdat ze al kan rollen,  ze is nu 4 maanden. En dat vind ik dan een minder fijn idee met een deken. 
Let inderdaad goed op de openingen dat die niet te groot zijn. En anders even met een steekje verkleinen. Bij de hema hebben ze een slaapzak van maat 50-62. 

Wij hebben kleine maatjes slaapzakken van de prenatal. Nadat de kraamhulp weg was zijn wij overgegaan op de slaapzakjes. Onze ervaring is fijn. Ze ligt daarnaast ook nog onder een deken. Met dit koude weer (en enkel glas) doen we haar sokjes over haar handjes zodat dat geen ijsklompjes zijn.
De slaapzakjes passen goed en ze blijft lekker warm. Wij laten haar truitje/shirtje aan en doen haar broekje en sokjes uit. Zo is het ook makkelijk verschonen in de ochtend.
Ze slaapt nu ook heerlijk door tot een uur of 6. (ze is pas 3 weken)
Hier dus superervaring! 

Onze kleine vent slaapt sinds 1 1,5 week in slaapzak. Hij trapte telkens de dekens weg en dan lag die met blote beentjes en voetjes omdat de kleine best snel zweet. Daarom ligt hij in een warme slaapzak en een dun lakentje over zijn onderlijfje. Ik hou zijn truitje wel aan!

Terug
Bovenaan