Slaapzak

<p>Hallo allemaal,</p><p>onze kleine meid (4 mnd) gaat het hele bed door de afgelopen nachten en woelt zichzelf boven de dekens. Ik heb naar een slaapzak zitten kijken van het merk Jollein, met afritsbare mouwen en een TOG waarde van 2.0. Overdag zou ze er met kleding aan in gaan en in de nacht ook en/of romper + pyjama. De temperatuur op de slaapkamer is overdag en nacht tussen 16-20 graden. De bedoeling is slaapzak zonder verder lakens of dekens. Moet ik dan een 2.0 TOG hebben?</p>

Het verschilt een beetje per kindje volgens mij. Wij hebben zo'n puckababy 4 seizoenen, 2,5 TOG dacht ik. In zijn kamer wordt het zo'n 14 graden 's nachts en overdag rond de 17-18. Hij krijgt alleen een lange mouwen shirt aan 's nachts en overdag gaat hij in zijn (korte mouwen) romper. Hij heeft het nooit koud. Maar dit verschilt dus per kindje, de één heeft het sneller warm dan de ander. Een 2.0 TOG winterslaapzak moet in ieder geval wel genoeg zijn voor temperatuur 16-20 graden hoor!

De togwijzer zegt van 16-20 graden 3 tog en van 20-24 2 tog. Gezien jullie slaapkamertemperatuur van 16-20 graden is 3 tog de richtlijn. Een pyjama is ca 1 tog. Kortemouwenromper 0,2 en de slaapzak 2, dus zou je op ca 3,2 tog komen wat mooi aansluit op de richtlijn, maar...

Het is natuurlijk altijd even kijken wat je kindje fijn vindt qua temperatuur, togwaarden zijn slechts richtlijnen. Maar heeft je kindje het te warm doe je er geen of een dunnere pyjama onder en heeft je kindje het te warm dan doe je er een deken over, kun je alle kanten mee op toch ?

Gewoon kijken hoe jouw kindje het vindt! De ene keer deed ik het broekje uit, andere keer weer niet. Ons kleine spookje was ook nogal druk in bed, bij ons hielp het om haar met slapen wat strakker vast te leggen, dus gebruikte ik gewoon een dun katoenen lakentje extra. Bij de opvang deden ze niet aan dekentjes ivm veiligheid en hadden ze haar in een slaapzak maatje groter (wel klein hoofd gat), waarvan ze de onderkant tussen bedje en matras stopten, zodat ze toch een beetje vast lag. Inmiddels is ze 20 maanden en slaapt ze met slaapzak, romper en pyjama onder een strakke dikke deken. Aangezien ze pas met een maand of 18 enigszins ging doorslapen (met deze toch wat warme combinatie), laat ik het voorlopig zo!

Oke, bedankt allemaal! We gaan het uitproberen. Ze ligt nu voor het eerst in de slaapzak. Zonder broekje en met romper korte mouw en truitje die ze al aan had. Slaapzak zonder mouwen. Bedacht mij dat ze normaal ook gewoon met romper, broekje en truitje onder een lakentje en dekentje ligt. Dan ligt ze met de armpjes omhoog dus niet onder de dekens. Denk dat dit wel overeen komt.

Terug
Bovenaan