slaapzakje of beddengoed?

Hallo,

Ja gelijk nog een vraagje.Had ik ook in 1 berichtje kunnen doen,maar ala.
Ik sta in dubio of ik een slaap/trappelzak zal kopen.Wat is volgens jullie beter,onder een lakentje en dekentje slapen of in de trappelzak?En welke maat moet ik dan halen als hij/zij net is geboren?Ik hoor ook wel dat het alleen is aan te raden als je een hele drukke baby hebt en dat het anders niet echt nodig is.Maar het schijnt ook veiliger te zijn tegen wiegedood.Wie kan mijn vraagjes beantwoorden?

Liefs Anne35 again,..
 
Hoi Anne,

Als je kindje net geboren is, kun je hem of haar prima zonder slaapzakje onder een laken en dekentje leggen. Pas als het wat ouder en groter is zou ik het in een trappelzakje doen. Bij de maat moet je erop letten dat je kindje niet met het hoofdje door de opening boven kan (als het trappelzakje dicht zit). Dit geldt ook voor de armgaten. Deze moeten mooi aansluiten, anders raakt je kindje erin verstrengeld en dat is gevaarlijk. De lengte van het trappelzakje maakt verder niet zoveel uit.

Wat wiegendood betreft: volgens mij maakt wel of geen trappelzakje geen invloed op de risico's. Wat wel belangrijk is, is dat je kindje niet te warm ligt (dus bijv. én een dik trappelzakje en dan ook nog es onder een dubbele deken + laken ofzo). Te warm is niet goed, dat geldt ook voor de temperatuur van de kamer. Het kamertje moet goed geventileerd zijn.

Tot slot: een trappelzakje helpt niet voor een hele drukke baby. Een baby kan dan ook nog heel druk zijn. Ik denk dat jij bedoelt inbakeren. Dat wil nog wel es helpen bij drukke baby's. Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.

Groetjes,
Jacqueline
 
Toevallig ben ik daar van de week nog acheteraan geweest en het is inderdaad zoals Jaqueline verteld. De eerste 2 a 3 maanden liggen ze onder een lakentje en deken. Daarna kan je ze eventueel in een trappelzakje leggen. Maar dat is vooral als je kind zich ´s nachts snel bloot trapt.
groetjes Paula 38w
 
Inderdaad eens met bovenstaande, mijn dochter lag eerst onder lakentje/dekentje en daarna vaak in een slaapzak van little company omdat ze de dekens altijd van zich aftrapte. In het begin hebben we haar ook vaak licht ingebakerd zoals ze ons in het ziekenhuis geleerd hadden, gewoon met een handdoek en wat tape. Nu is ze twee en ze ligt nog steed soms in een slaapzak en soms onder een dekbed. Dus het is moeilijk antwoord te geven op je vraag omdat het erg van je kind afhangt. Het kan geen in ieder geval kwaad om te beginnen met lakentje/dekentje.
Groetjes
 
Door onze kraamzorg wordt een trappelzakje inderdaad afgeraden. Volgens mij zijn ze niet eens te koop in een pasgeboren baby maat. En een te grote maat heeft dus als risico dat het hoofdje van de baby kan verdwijnen door de te grote openingen.
Maar verder heb ik nog geen praktijkervaring hiermee opgedaan, ik moet namelijk nog bevallen :)

Groetjes Claudia
38+1
 
Terug
Bovenaan