slaapzakje

Hoi, rare vraag misschien maar weet iemand of een pas geboren baby al in een slaapzakje mag? Verder wil ik al graag rompertjes en kleertjes gaan kopen maar welke maat moet ik aanhouden en hoeveel moet ik van ieder hebben. In de winkels en op internetsites staan wel uitzetlijstjes maar daar staat overal wat anders op. Misschien dat iemand (met ervaring) hier antwoord op kan geven.

Groetjes.
 
Van de kraamzorg heb ik een lijstje gekregen met wat ik allemaal in huis moet hebben. Misschien handig om te kijken of jouw kraamzorg dat ook heeft. Ze gaven bij mij aan dat je 6 rompertjes en 6 setjes bovenkleding moet hebben,liefs in 2 verschillende maten: 50 en 56.
Over slaapzakjes weet ik niks maar ik denk dat dat het niet mag, aangezien een dekbedje ook niet mag en een slaapzak lijkt op een dekbed. Een dekbed is te warm (4 keer zo warm als een dekentje) en dat geeft extra risico op wiegedood.

groetjes, Kiki
 
mijn zoontje sliep vanaf 2 maanden in en slaapzakje, nee het lijkt niet op en dekbedje het is veel dunner hoor! het probleem met een dekbedje is niet dat het te dik is maar het niet ademt, en een dekentje wel, dus als ze eronder komen is een dekentje veiliger.ook is er (als je de juiste maat hebt!!!! wat echt heel belangrijk is dat ze er niet in kunnen komen en kunnen stikken) geen gevaar voor onder de deken terecht komen. mijn zoontje schopte altijd de deken weg dus ik ben heel erg blij met slaapzakjes.... nog steeds hij is nu een jaar.
 
Ik moet ook alles nog weten en leren want ook ik ben zwanger en het is dus nog een ontdekkingsreis!
Maar van die maten 50 en 56 - ik hoor vaak dat je bij 56 moet beginnen omdat 50 bijna altijd al te klein is... Misschien kun je er eentje kopen en als blijkt dat je kindje klein is (misschien kan de VK dit wel voelen of inschatten van te voren) alsnog wat extra's laten kopen door familie of je partner.
 
Hallo,

Mijn dochtertje is nu twee weken en slaapt al sinds week 1 in een slaapzakje, ze draaide diagonaal in haar bedje en zelfs met haar gezichtje onde de deken. Nu hebben we een klein slaapzakje en dat werkt perfect! Let er wel op dat de armsgaten niet te groot zijn, dan kunnen ze erin zakken.
Ook is het handig met voeden s`avonds (en s`nachts) ze ligt dan lekker warm in het slaapzakje en als ze in slaap valt leg ik haar makkelijk terug.

Groetjes Monique
 
Mijn meisie slaapt vanaf een week of 9 in een slaapzakje (we waren toen op vakantie en dat was toen erg practisch). daarna zijn we het ook thuis gaan doen. Idd met het wegtrappelen van het dekentje heeft ze zo toch nog iets over haar heen. Ik wel een zomerslaapzakje en ze ligt verder onder een dekentje en een lakentje.
Het slaapzakje aan doen hoort ook echt bij het avondritueel: als ze dat aan heeft weet ze dat ze een hele tijd moet gaan slapen (hoewel dat lang niet altijd lukt).
Ik had van mijn moeder te horen gekregen dat ik vooral ook kleertje 62 moest kopen. Dus toen ik nog zwanger was heb ik vooral in die maat gekocht. Toen ze geboren was, bleek dat veel te groot! Toen nog maar snel wat in maatje 50 gekocht. Ze heeft toen wel vaak het zelfde aan gehad, maar ja, met een maand zijn ze er uit. Ik had verder een stuk of 5 rompertjes in maat 50 en ook zoiets in 56. Er zijn ook rompertjes te koop in 50/56, die kan je dus iets langer aan!
Maar als je kindje 55 cm is bij de geboorte, dan past het niet in 50! Kijk dus ook even naar hoe groot jij en de vader van je kind zijn / waren met de geboorte.

Succes met kleren kopen! dat is wel éém van de leukste dingen om te doen!

Groeten van Marieke
 
Hoi!

Ik mag mezelf sinds een maand over vier ervaringsdeskundige noemen, dus ik deel mijn ervaringen met je:
Rompertjes heb je eigenlijk nooit genoeg. Maar met een stuk of zes in maat 50-56 kom je een heel eind. Je (lees: je kraamhulp) wast toch iedere dag...
Over die maten: 50-56 is vaak een combimaat, het is dus een (1) kledingstuk met beide maten erin. Past vrijwel altijd.

Kleertjes hoef je m.i. niet zoveel te hebben. Als je drie of vier setjes hebt, is het echt wel genoeg. Let er op dat ze zacht zijn, zonder onhandige knoopjes of irritantje strikjes ofzo. Da's voor de baby niet fijn. Daarnaast is een lichte kleur wel makkelijk ivm het wassen.

Een jasje lijkt mij overbodig. Als je evt. uit het ziekenhuis komt is een dekentje over de maxi cosi en een mutsje op echt afdoende. Je gaat toch geen uren wandelen die eerste weken.

Slaapzakjes in zo'n klein maatje ben ik niet tegen gekomen. De kleinste confectiemaat is volgens mij 70 cm. Mijn dochter can 4 maanden is ie iets te groot, hoewel ze toch al 63 cm is en bijna 7 kilo weegt!

Succes!

gr Miriam
mv Lizzy (20 weken)
 
Hoi,
Het kan geen kwaad om je kleintje al in een slaapzakje te doen hoor. Het is nl heel anders dan een dekbed!! Je moet alleen er wel voor zorgen dat het de juiste maat is, anders kunnen ze erin "kruipen". En kleed je kleintje niet te warm aan, zeker niet als er ook nog een dekentje overheen gaat.
 
Terug
Bovenaan