Slapeloze nachten... maar niet door de baby

Hoi allemaal,

Ik moet weer even mijn ei kwijt, zit er even helemaal doorheen... en het heeft niets met Christian te maken.
Vandaag zou eigenlijk mijn eerste werkdag na mijn verlof moeten zijn, maar ik kon vanochtend niets anders dan me ziek melden...

Achteraf begon mijn probleempjes een week geleden, toen heb ik een heftige buikpijnaanval gehad met misselijkheid en braken. Iets verkeerds gegeten dacht ik toen. De dagen erna opnieuw buikpijnaanvallen gehad, maar iets minder heftig. Zal wel horen bij mijn eerste mega-menstruatie na de bevalling dacht ik toen, al zat het vooral in de bovenbuik. Tussen de aanvallen door voelde ik me prima.  En dit weekend: boem, weer een aanval, maar echt heel heftig. Ik lag te huilen in bed, letterlijk te kronkelen en mijn man zei: nu ga ik de weekend-arts bellen!! Maar voordat hij de telefoon kon pakken, was de pijn heel plotseling weer weg. Ik wilde niet zeuren, dus ik heb  hem overgehaald om nog even te wachten. Bij een volgende aanval zouden we meteen weer bellen (heb geen aanval meer gehad...).
Een paar uur na die laatste aanval begon ik wat jeuk te krijgen. Ach, droge huid misschien, dacht ik en heb mezelf eens lekker ingesmeerd met olie. Hielp niets. In de avond nog eens gedaan. Hielp nog steeds niets. De hele nacht last gehouden van jeuk, echt over mijn hele lichaam, heel slecht geslapen hierdoor. Midden in de nacht nog een keer olie gesmeerd, ik wist wel dat het niet zou werken, maar ik moest iets!! Ik  moest iets DOEN... Gebroken was ik, bijna opgelucht dat Christian zich om 6:00 uur meldde, dan had ik tenminste afleiding van de jeuk.
Die ochtend stond ik al vroeg bij de dienstapotheek om iets voor de jeuk. Nee, geen huiduitslag, er is juist helemaal NIETS te zien! Ik verga alleen van de jeuk. Metholgel en tabletje voor allergie meegekregen. Hielp helemaal NIETS! Overdag was het nog wel om te houden (heel veel afleiding gezocht...), maar afgelopen nacht... Ik werd gek...
Ik heb de hele nacht liggen woelen en vooral krabben en ik heb hoogstens een paar hazeslaapjes van 10-20 minuten gedaan... Weer midden in de nacht ingesmeerd met gel en nog steeds helemaal geen effect! Vanochtend had ik het niet meer, flink gehuild van frustratie en ellende. Ik ben zoooooooooo moe!! En in deze toestand zou ik voor het eerst mijn kind naar KDV moeten brengen, voor eerst in 6 maanden weer moeten gaan werken op volle kracht? Heftig krabbend (en misschien wel huilend als iemand een verkeerd woord zou zeggen...) aan het bed staan van mijn patienten? Ik zag het echt niet zitten en ik heb me ziekgemeld. Voelde me heel erg lullig, dat op mijn eerste werkdag...
Vanochtend meteen de huisarts gebeld en flink gezeurd, zodat ik meteen terecht kon. Die dacht dat ik mogelijk last had van galstenen, daar kwam jeuk ook wel eens bij voor. Maar het kon ook zijn dat de jeuk en de pijnaanvallen niets met elkaar te maken hebben. Dus ik meteen door naar ziekenhuis om uitgebreid bloed te laten prikken en naar apotheek voor nieuw medicijn tegen de jeuk. Die heb ik meteen ingenomen, maar nu uren later kan ik zeggen dat het helemaal NIET helpt! Ik krab me nog steeds een ongeluk en ik zie zo op tegen vannacht... Ik ben kapot!! En als  het morgen hetzelfde is, moet ik dan thuis blijven? Is heftige jeuk nu echt een reden om thuis  te  zitten?  En wat als het het nog dagen duurt? Of er komt niets uit het bloedonderzoek?

Ik had me de laatste dagen van mijn verlof en de eerste werkdag toch heel anders voorgesteld...

Karin
Mama van Christian (10 weken)

Hoi Karin,

JA, heftige jeuk is een goede reden om thuis te blijven. Jeuk kan zo vreselijk afleiden en je bent toch arts. Eerlijk gezegd vind ik het een beangstigend idee als mijn arts met zo'n probleem aan mijn bed zag staan. Ongeveer net zo beangstigend als toen ik ll-verpleegkundige was en een arts-asststente chirurgie twee tramal in zag nemen voor een hoofdpijntje een kwartier voor een Whipple. Aan de andere kant snap ik ook waarom je twijfelt en begrijp ik de druk om te gaan werken heel goed, maar met jeuk hoor je minder goed en kan je je minder goed concentreren. De grootste verpleegfout (verkeerd infuus met verkeerde medicijnen)  maakte ik op een dag nadat ik de hele nacht wakker had gelegen omdat de vlooien van de kat me steeds beten en in bed zaten!

Jeuk kan ook stress zijn omdat je weer moet werken, maar na wat je na die onderwijsdag vorige week schreef, lijkt dat me stug, maar dat weet je zelf het beste, denk ik.

Mijn advies is dat je als het morgen nog zo erg is, je mss beter een oorzaak voor de jeuk kan vinden voor je weer aan het werk gaat. Of in ieder geval een oplossing voor de jeuk.

Beterschap,

Ilona

Hoi Karin,

Wat vreselijk vervelend, zeg! En echt een goede reden om je ziek te melden, hoor. Helemaal aangezien je een verantwoordelijke baan hebt. Misschien dat het toch wel met die menstruatie te maken heeft, er zijn wel meer mensen die jeuk krijgen van de hormonen (bijv. tijdens een zwangerschap). Hopelijk komt er iets uit die bloedtest.

Ik zal voor je duimen dat het snel beter gaat!

Groetjes,

Eveline

Hee Karin,
Jeuk is echt erg!! Ik heb het echt met je te doen. Je hebt er goed aan gedaan om je ziek te melden! Ben benieuwd of er iets uit de bloeduitslagen komt, we horen het wel van je.
succes!

groetjes Sonja

Hoi Karin,

Balen zeg! Jeuk is zeker zo vervelend als andere symptomen van ziek-zijn hoor en al helemaal als je daardoor je nachtrust mist! Ik zou zolang de jeuk niet minder wordt even thuisblijven en proberen te achterhalen wat de oorzaak is. Je kunt tenslotte beter een paar dagen later een goede start maken op je werk dan eerst een dag met die vervelende jeuk gaan werken om je vervolgens nog zieker te voelen.

Veel beterschap, hopelijk trekt de jeuk snel weg!

Groetjes,
Dionne

Ik ben het eens met al het bovenstaande, kan er weinig meer aan toevoegen. Balen natuurlijk dat je zo begint na je zwangerschapsverlof, maar het is niet anders!

sterkte,
Sabine

Heel rot voor je, wens je heel veel sterkte ermee. En ook artsen kunnen ziek zijn hoor, dus ga niet te veel bikkelen, neem je tijd ervoor.
En misschien een ander merk wasmiddel/wasverzachter? Neutral of zo. Vriendin van mij kon ineens niet meer tegen haar eigen wasmiddel, dus vandaar... Misschien kun je er wat mee.
Beterschap!

hoi,

Vervelend zeg die aanvallen en nu die jeuk en dat terwijl je net weer wilde gaan werken. Je moet gewoon thuisblijven als je denk dat je zo niet goed kan werken, hoor!

Maar nu ff dit: toen ik je verhaaltje las dacht ik gelijk aan galstenen en las even verderop dat je huisarts daar ook aan dacht. Ik heb het nl zelf ook gehad na mn eerste zwangerschap en heb gehoord dat het best vaak voorkomt dat vrouwen het krijgen na de zwangerschap (vraag me niet hoe of waarom). Ik had ook van die aanvallen, maar geen jeuk, maar dat kan dus wel ermee temaken hebben.
Eerst zou ik even proberen op te letten wat je eet, (ik kreeg vaak aanvallen na vet eten zoals patat, chocola enz. en na sommige koolsoorten), wie weet dat dat alvast scheelt in je klachten. En dan zou ik zeker nog een keer naar je ha gaan als het blijft! en om een verwijzing voor een echo vragen, daarop kunnen ze zo zien of je galstenen hebt ja of nee en kijken ze ook gelijk naar je lever dacht ik.
Nou, khoop dat je er wat aan hebt en dat het snel over is.
Heel veel succes en beterschap!!!

Groetjes Mieke
mama van Bryan 16,5mnd en Renske 8weken

Terug
Bovenaan