Slapen…..

<p>Hoi hoi, </p><p>Ik weet het even echt niet meer… onze kleine vent is bijna 6 maanden en drinkt (borst) en eet zich helemaal rond♥️! Maar van zijn slaapritme snap ik helemaal niets.. </p><p>Toen die klein was sliep die al gauw in de nacht door (van 23.00 tot 6.00 en soms nog langer) maar ons probleem zit hem in de vooravond. <br />Rond 17.00/1800 groente, daarna badje, nog even drinken en dan naar bed. Dan ligt die er vaak rond 19.30 in. Hij is dan ook moe. Maar dan is die rond 20.30/21.00 vaak weer wakker.. en dan proberen we hem weer in slaap te brengen, maar tevergeefs.. en nu heeft de 4/5 maanden slaapregressie heeft ervoor gezorgd dat hij s nachts ook weer komt voor een voeding.. ik las dat dit weer normaal wordt na een paar weken, maar hier is het nog steeds om 2, 4 en 6 u AAN.. </p><p>met als gevolg; we beginnen met ons bedritueel.. om 19.30 een slapende baby.. en dan begint het.. 20.30 uur wakker.. niet meer willen slapen.. pogingen hem weer naar bed te doen.. 23.00 in bed.. slapen.. en dan om 2,4 en 6 uur weer.. en dan begint de ochtend.. <br /><br /></p><p>hoe leer je je baby dat zijn “nacht” om 19.30 uur begint en blijft slapen.. </p><p> </p><p>liefs </p>

Misschien heb je het al 10 x geprobeerd maar als je nu alleen een speentje geeft als hij wakker word? (Mits je een speen gebruikt natuurlijk) Mijn kleine meid sliep ook al heel snel door en heel lang maar begon ook rond de 6 maanden ineens snachts wakker te worden, rond 00.30 en rond 03.00. Het begon precies in de week toen ik naar het consultatiebureau moest en had dus toen al een aantal nachten een fles gegeven die ze ook gretig leeg dronk en daarna weer verder sliep. Dus ging ik er vanuit dat ze ook echt honger had. Consultatiebureau adviseerde mij om het eerst te proberen met de speen ipv gelijk een fles geven. Vaak worden ze even licht wakker en zoeken ze ‘troost’. Heb het die nacht na de afspraak geprobeerd en toen ze wakker werd ben ik eerst wel 3 x op en neer geweest om de speen weer te geven maar uiteindelijk werkte het wel. Duurde 2 nachten dat ik er vaker uit moest voor de speen en daarna was het klaar. Succes ?

Het boven genoemde boek bevat idd wel goede dingen, maar ik wil je vooral het boek Slaap van Suzanne Willekes aanraden. Die neemt het hele plaatje mee, slaap, voeding, sprongen etc. 
Hopelijk vinden jullie snel wat rust. 

De slaapjes over de gehele dag hebben invloed op de nacht. Het kan zijn dat hij oververmoeid is als hij aan de nacht begint en daarom zo onrustig is. Maar ondervermoeid kan ook reden geven tot onrust in de nacht. Het is soms een lastige puzzel met die kleintjes! Op die leeftijd heb ik ongeveer slaap ritme van: 7:00u uit bed, 9:00-10:00 slaapje, 12:00-14:30 slaapje en dan powernapje van 16:30-17:00 en rond 18:30/19:00 er weer in voor de nacht. Niet elk kind is gelijk maar wie weet heb je er wat aan of kun je beetje vergelijken?

Terug
Bovenaan