<p>Hallo, Onze zoon van 9 maanden slaapt sinds een week of 2 snachts heel moeilijk. Daarvoor zijn we altijd redelijk verwend geweest qua slapen, sinds een maand of 6 hoeven we er s’nachts gemiddeld 1 of 2x uit om een tut te geven. Ook overdag gaan de dutjes redelijk goed sinds dat we de wakkertijden goed zijn gaan bijhouden (vanaf maand 4 mee begonnen). De overdag slaapjes blijven nog redelijk goed gaan, maar savonds is het nu drama als je het vergelijkt met voorheen. Waar die voorheen altijd rustig in slaap viel rond 19.00 uur, heeft die er nu meer moeite mee om in slaap te vallen. Als die dan in slaapt valt wordt die vaak ergens tussen 21.00 en 22.00 wakker. We proberen hem dan te helpen om weer in slaap te vallen, maar dit gaat erg moeizaam. Als die dan al in slaap valt wordt die vaak een tijdje (30 min) later weer wakker….kortom hij lijkt zijn slaap niet te kunnen pakken terwijl die er zelf ook echt zijn best voor probeert te doen. We proberen hem telkens in slaap te krijgen, maar op een gegeven moment lukt het niet meer en besluiten we hem bij ons in bed te nemen. Hier slaapt die vaak een stuk beter. We hebben al vernomen dat het waarschijnlijk komt vanwege de 8/9 maanden slaapregressie, het sprongetje en wellicht de verlatingsangst die een rol begint te spelen. Zijn meer ouders die dit herkennen of hebben ervaren rond deze leeftijd? En hoe zijn jullie er op dat moment mee omgegaan? na een uurtje waken kies ik er voor om hem in bed te nemen, liever alle 3 slapen dan niemand slapen denk ik dan maar. Met een oververmoeide baby ben je verder van huis is mijn gedachte dan. Je leest en hoort overal dat het een fase is, dat je de ''storm'' moet uitzitten en dat het weer overgaat, alleen als je er midden inzit is het even moeilijk te geloven. Wellicht dat verhalen van andere ouders die deze fase hebben meegemaakt ons enigzins kunnen gerust stellen. Alvast bedankt! </p>