slapen avond 9 maanden

<p>Hallo, Onze zoon van 9 maanden slaapt sinds een week of 2 snachts heel moeilijk. Daarvoor zijn we altijd redelijk verwend geweest qua slapen, sinds een maand of 6 hoeven we er s’nachts gemiddeld 1 of 2x uit om een tut te geven. Ook overdag gaan de dutjes redelijk goed sinds dat we de wakkertijden goed zijn gaan bijhouden (vanaf maand 4 mee begonnen).  De overdag slaapjes blijven nog redelijk goed gaan, maar savonds is het nu drama als je het vergelijkt met voorheen. Waar die voorheen altijd rustig in slaap viel rond 19.00 uur, heeft die er nu meer moeite mee om in slaap te vallen. Als die dan in slaapt valt wordt die vaak ergens tussen 21.00 en 22.00 wakker. We proberen hem dan te helpen om weer in slaap te vallen, maar dit gaat erg moeizaam. Als die dan al in slaap valt wordt die vaak een tijdje (30 min) later weer wakker….kortom hij lijkt zijn slaap niet te kunnen pakken terwijl die er zelf ook echt zijn best voor probeert te doen. We proberen hem telkens in slaap te krijgen, maar op een gegeven moment lukt het niet meer en besluiten we hem bij ons in bed te nemen. Hier slaapt die vaak een stuk beter. We hebben al vernomen dat het waarschijnlijk komt vanwege de 8/9 maanden slaapregressie, het sprongetje en wellicht de verlatingsangst die een rol begint te spelen. Zijn meer ouders die dit herkennen of hebben ervaren rond deze leeftijd? En hoe zijn jullie er op dat moment mee omgegaan? na een uurtje waken kies ik er voor om hem in bed te nemen, liever alle 3 slapen dan niemand slapen denk ik dan maar. Met een oververmoeide baby ben je verder van huis is mijn gedachte dan.  Je leest en hoort overal dat het een fase is, dat je de ''storm'' moet uitzitten en dat het weer overgaat, alleen als je er midden inzit is het even moeilijk te geloven. Wellicht dat verhalen van andere ouders die deze fase hebben meegemaakt ons enigzins kunnen gerust stellen. Alvast bedankt!      </p>

One dochter sliep altijd erg goed. Van 4 maanden van 7 tot 7. Nooit wakker. Rond 9 maanden was het drama. Tot 15 maanden werd ze gemiddeld 3x per week in de nacht wakker en was naar bed brengen ook een drama. Tandjes, verlatingsangst en droompjes. Fases....
Wij namen haar bij ons in bed en legden haar weg zodra ze sliep. Zo kwamen we allemaal aan onze slaap. En ze went er niet aan. Nu slaapt zeal maanden weer goed

Hier ook sinds 10 maanden weer gedoe. 
Er is altijd wel wat. Tandjes, ziek, gewoon wakker en niet meer kunnen slapen, verlatingsangst. Het komt en gaat. Soms een week even vooral goed, en dan een rampweek. 2 uur doen over inslapen kennen we hier ook soms. En andere nachten wordt ze midden in de nacht wakker en dan ben je 3 uur bezig met weer in slaap krijgen, geen trek in voeding of wat dan ook. 
Tot 8 maanden was ze een heel slechte slaper. En toen heeft ze dus 2 mnd goed geslapen. Maar helaas zijn dat vaak ook maar fases. Er komt wel weer een week dat ze lekker doorslaapt denk ik dan. Als ik teveel ga lopen piekeren over hoe kut het is, is het moeilijker geduldig te blijven. Het voelt dan ook meer als een last dan dat ik het gewoon accepteer. 
Hier blijven we trouwens wel consequent. Bij ons in bed hielp 2 mnd geleden nog, nu is het daar net zo goed feest. Dus tenzij ze erg ziek is gelden gewoon altijd dezelfde regels. 

Bij ons hielp het door heel consequent te zijn en savonds en snachts in zijn eigen bedje te troosten en niet eruit te halen. Hij heeft dan ook nooit tussenin gelegen en is nu een hele goede slaper. Maar hebben wel vol moeten houden

Ons zoon 8,5 maanden heeft dit ook een hele tijd gehad. Elk uur wakker en heel moeilijk in slaap te krijgen. Ik zetten zijn bedje maar naast mijn bed zodra ik ging slapen zodat ik niet steeds mijn bed uit moest. Nu sinds een week staat hij ineens in zijn box en kan hij goed zitten. Hij slaapt nu ook weer goed. Ik denk dus dat het hetzelfde is als bij mijn zoontje en dat het dan weer een periode rustiger word.

Terug
Bovenaan