Slapen baby 6 weken

<p style="text-align: center;">Hallo,</p>
<p style="text-align: center;">Mijn meisje is bijna 6 weken oud. Sinds dat zij 2 weken oud is werd slapen steeds meer een probleem. Eerst overdag gewoon (bijna) niet slapen en gingen de nachten gwn goed. Nu is het zo dat ze overdag en snachts wel slaapt, maar alleen bij mij. Overdag moet ik haar ook echt in slaap helpen anders slaapt ze niet. Zodra ik haar weg leg in bed,box, wagen etc. word ze meteen wakker. Ze was ook erg onrustig maar na een bezoekje aan de osteopaat is dat wel iets minder. Maar goed slapen dus nog niet beter en gevolg is dat ik snachts niet slaap zodat zij goed op mijn buik kan slapen. Is dit herkenbaar? Misschien nog normaal ook bij 6 weken dat ze zoveel bij je willen zijn? En moet ik dit nu al gaan doorbreken (en zo ja, hoe?) of even toelaten? Misschien nog andere tips? Bedankt alvast!</p>

Ik snap wat je bedoeld. Mijn zoontje is 5 weken en slaapt ook alleen als ik hem in slaap heb gebracht. Overdag vaak een uurtje en een slaap van twee uur. Verder de nacht wel goed in wieg nadat ik hem in slaap heb gebracht.

kan het kwaad dat hij zelf niet in slaap kan komen?

Hallo, ik heb een baby van bijna vier weken. Overdag wil hij niet slapen behalve als ik hem vast houd, inderdaad met neerleggen hetzelfde probleem. Ik heb sinds kort een draagdoek aangeschaft waar ik de kleine in doe na voeding en dit werkt perfect! Hij slaapt als een blok en ik kan ook nog enigszins wat doen. Ook ideaal om een stukje mee te wandelen.

Nog een tip is om te letten op de slaapfase waar de baby in zit. Als je veel beweging ziet achter de oogleden dan zit ie in de REM slaap, bij neerleggen wordt de baby dan ook wakker. Het helpt soms wel om met een kruik het bedje voor te warmen en een gedragen kledingstuk neer leggen van jezelf.

Ikzou het verder kekker toelaten, van wat ik heb begrepen is dat je een baby tot zes maanden niet kan verwennen. Tot die tijd herkennen ze nog geen oorzaak-gevolg.

ik hoop dat je hier iets mee kan. Succes in ieder geval!

Hoi,

Ik heb een dochtertje van 6 weken en zij sliep overdag amper. En in het begin ook alleen op mij of op mijn man.
Wij hebben dit toegelaten en ik draag haar heel veel in de draagdoek. Dit probeer ik af te wisselen met de reiswieg. In het begin vond ze dit heel erg moeilijk in het wiegje, maar wandelen bleek ze ontzettend fijn te vinden. En 'wiegen' ook. Lekker voorverwarmen met een kruik en dan een stuk lopen. Je kunt er dan ook iets inleggen wat naar jou ruikt, ik had een 'tut' er in gelegd en nu nog steeds die ik al die weken in mijn bh had gestopt. Ruikt naar moedermelk en mijn huidgeur.
Dus geleidelijk aan is ze ook in de reiswieg gaan slapen.

Dragen in de draagdoek vind ik ook fijn, maar door de keizersnede kon ik de eerste weken helaas niet zo lang lopen. Vandaar de afwisseling, want met de kinderwagen kan ik dat wel en zo kan ik ook mijn conditie weer opbouwen. En dan kan ik weer lange stukken gaan lopen in de draagdoek. Echt een aanrader want dan heb je dus ook je handen lekker vrij.

Je kunt je baby inderdaad niet verwennen de eerste 6 maanden dus lekker kijken naar wat je baby nodig heeft en daar op reageren is helemaal goed lijk me.

Wij zijn ook naar de osteopaat gegaan en haar nekwervel zat scheef door de bevalling, naar een paar behandelingen staat die weer recht en zal ze rustiger slapen.

Maar ook denk ik dat kindjes moeten wennen aan ineens uit de buik zijn, ik noem het 'landen'.
En slapen (en eten) gaat volgens mij heel vaak onrustig en wordt vanzelf beter. Vertrouw maar op je kindje en jezelf.

Je kunt ook 'inbakeren'. Maar dat zou je even kunnen overleggen met het consultatiebureau. Want dat mag niet in alle gevallen. Bijvoorbeeld bij heupafwijkingen. En ook een scheefstand in de nekwervel is niet ideaal om dan in te bakeren. Dus in overleg met de osteopaat hebben wij niet ingebakerd.

Wie weet heb je hier ook iets aan!

Groetjes

Hallo allemaal, ik weet niet of dit forum alleen is om antwoord te geven want ik ben er nog niet zo bekend mee. Maar ik heb een vraag.

Onze dochter is bijna 6 maanden. Ze slaapt al een hele tijd in een inbaker zak. Daarin slaapt ze prima en dehele nacht door. Van het consultatiebureau kreeg ik het advies om af te bouwen met de inbakeren zak omdat het maar tot 6 maanden gebruikt wordt. Ik ben begonnen met het afbouwen maar daar heb ik nog al moeite mee. Onze dochter kan goed omrollen en ook weer terug rollen maar omdat ze ontzettend druk is raakt ze ineens snel moe en heeft ze moeite om weer op haar rug te rollen. Nu merk ik dat ze de laatste tijd avonds helemaal op ze kop of half op haar buik is gerold en dan moeite heeft weer terug te rollen. En misschien ben ik wel te over bezorgd erover of stel ik me te veel aan maar ik heb er geen fijn gevoel over en het houd me wakker. Ik heb haar geprobeerd zonder inbaker zak te laten slapen maar dan is ze zo druk en komt er van slapen niets terecht. Ik hoop dat iemand mij wat advies hier over kan geven. Alvast bedankt, groetjes Jamie.

Heel herkenbaar en heel normaal! Ze zijn nog zo klein en zo afhankelijk. Jouw lichaam, geur, geluid van jouw stem en hartslag geven je kindje geborgenheid en een gevoel van veiligheid. Lekker aan toegeven. Een draagdoek voor overdag is hiervoor ideaal. Wat je eventueel kunt doen, is je kindje wanneer je het idee hebt dat hij moe is,  even in zijn bedje leggen, lukt dat niet dan doe je hem niet veel later in de draagdoek. Je zult merken dat hoe ouder je kindje wordt, hoe meer hij ook (korte) slaapjes in zijn bedje gaat doen. Dit moet voor hem ook een veilig en vertrouwd plekje worden. Mijn zoontje sliep in de nacht ook op mij de eerste weken, en nu met zijn 14 mnd nog steeds naast mij in bed, en ik vind het heerlijk. En echt, het klinkt cliché maar het is zo waar; geniet er van en geef je er aan over want voor je het weet zijn ze 1 jaar en heb je heimwee naar deze periode ;-)

Hoi,

Ieder kindje is anders en ik denk dat het belangrijkste is om goed naar je kindje te kijken en te doen wat voor jou goed voelt. Vertrouw maar op je moedergevoel, weet dat je altijd het beste doet voor je kindje wat dat ook moge zijn. Heb vertrouwen..

Ik zal mijn ervaring vertellen en wie weet hebben jullie er iets aan en kunnen jullie dit ook uitproberen. Mijn dochter is inmiddels 8.5 week oud. De eerste 2 weken sliep zij prima in haar wieg op onze slaapkamer. Na 2 weken werd het slapen ineens steeds minder. Ze sliep bijna niet in de wieg en als ik haar op mij legde, sliep zij als een roos. Ik denk zelf dat het te maken had dat ze was 'bij gekomen' van de bevalling en ineens moest wennen aan de buitenwereld.

Ik heb van alles opgezocht op internet, maar er was voor mijn gevoel niets wat bij mijn dochter hielp. Ze gromde en kreunde veel in haar wieg, alsof zij zich niet prettig voelde. Zelf sliep ik bijna helemaal niet meer en dat brak me wel op. Ik wilde haar zo graag helpen. Al snel kwam ik erachter dat zij verborgen reflux had en heb ik gelukkig op tijd aan de bel getrokken. Ze was heel onrustig, niet goed drinken, niet goed slapen, veel huilen etc. We dikken haar voeding nu in met Nutriton en ze krijgt maagzuurremmers. Ze is nu een stuk rustiger, ondanks dat de melk nog steeds wel regelmatig omhoog komt.

Ik heb een shirt van mezelf die ik heb gedragen in haar wieg gelegd en ik merkte meteen al verschil. Ze ruikt de geur van mama en dat voelt vertrouwd en veilig. Ik denk dat ze dan het gevoel heeft dat ik toch nog een beetje bij haar ben? Ook heb ik goed gelet op de signalen dat ze moe is (in haar oogjes wrijven, gapen, staren) en zodra ik dit zag, legde ik haar in haar wiegje. Ook steeds hetzelfde ritueeltje gedaan. Kusje geven, haar neerleggen, in haar oor fluisteren: welterusten en slaap lekker lieverd. Soms ging ze redelijk snel slapen, maar ook vaak genoeg heel hard huilen. Ik ging dan weer naar boven, aaide over haar bolletje en weer hetzelfde ritueeltje, soms wel 10 x achter elkaar. Ik probeerde haar voornamelijk te troosten terwijl ze in haar wieg bleef liggen. Als ze echt bleef huilen of overstuur raakte, pakte ik haar even op en ging met haar knuffelen. Als ze weer rustig was, legde ik haar weer neer. Uiteindelijk ging ze dan slapen. Het vergt even tijd en energie, maar als je het steeds blijft herhalen (vanaf 6 weken kunnen ze wennen aan een ritueeltje en herkennen zij dit heb ik begrepen) dan snappen ze het. Je kan een kindje niet verwennen tot 6 maanden oud heb ik ook begrepen.

Ik denk dat rust en regelmaat heel belangrijk zijn, dat je kindje begrijpt wanneer het tijd is om te slapen. Mijn dochter slaapt nu als een roos, zowel in de wandelwagen als in haar wieg. Ik hoef bijna niet meer naar boven om haar gerust te stellen en ze valt zelf in slaap.

Ik probeer zoveel mogelijk herkenning te bieden aan haar. Ze wordt wakker, ik maak een flesje klaar (ik kolf, omdat aan de borst niet lukt vanwege de reflux), ik verschoon haar luier, ze krijgt het flesje, daarna even knuffelen (interactie is ook belangrijk), eventueel nog even spelen in de box en zodra ik de vermoeide signalen zie naar haar bedje brengen.. Voor mijn gevoel helpt dit heel goed en ze slaapt nu ook super! Het is het proberen waard? Het duurt alleen ongeveer 2 weken voordat iets helpt, houd dus vol en denk niet te snel dat iets niet werkt.. Het heeft even tijd nodig om het resultaat te zien.

Je kindje is ineens op de wereld en dat heeft tijd nodig om te wennen en haar ritme te vinden. Het wordt echt beter :)

Groetjes Sandra, veel succes!

Terug
Bovenaan