Slapen begin van de avond - 3 maanden

<p>Hi moeders! <br /><br />Ik heb een onwijs lief zoontje van 3 maanden die sinds een paar weken overdag al 2 soms 3 slaapjes in bed doet. Een fijn ritme van slapen-voeden-spelen (zo’n 1 tot 1,5 wakker) en weer naar bed. Slaapjes variëren van 1,5 tot 2,5 uur. <br /><br />Nu heb ik gelezen dat een baby van zijn leeftijd (15 weken) ‘s avonds tussen 18.00-20.00 uur naar bed zou moeten. Dat proberen we ook elke keer weer, maar het wordt elke x een strijd. Vaak slaapt ie dan 20 minuutjes in bed, dan wordt hij weer wakker en dan is het huilen, echt zichzelf overstuur maken en dan pak ik vaak maar de draagzak, omdat hij dan vaak binnen een paar minuutjes in slaap valt. En na de laatste fles, tussen 22.00 en 23.00 uur valt hij wel in slaap en slaapt hij door tot 7.00/8.00 of soms zelfs 09.00 uur. <br /><br />Iemand die dit herkent? En advies heeft over hoe we de avond relaxter kunnen maken? Ik ben bang dat hij zo te weinig slaapt pakt en onze avonden zijn best pittig zo.</p>

hoi,
waarschijnlijk heeft je zoontje een ander ritme dus als je iets leest hoeft dit niet altijd te kloppen ;-).
zelf ook een dochter van 3 maanden. Zij gaat rond half 6 nog een klein slaapje doen. Daarna fles en nog ff spelen en dan om 20:15 weer naar bed. Om 22:30 maken we haar wakker voor de laatste fles!
succes!!!

Hi! Ik heb dit ook hoor! Ik snap dat je veel leest op het internet maar als het werkt voor jou en je kindje moet je dat gewoon doen. Ik heb zelf ook een dochtertje die slaapt vanaf 10 uur en dan geven wij nog de fles om half 12 in haar slaap. Voor ons werkt dit prima en gaat dit zonder huilen.

Ik heb dus geen tips om de bedtijd naar voren te halen maar ik ben er zelf een voorstander van om niet in gevecht te gaan met een baby van zo een jonge leeftijd. Vanaf de geboorte volg ik al het ritme van mijn dochtertje en zij slaapt al vanaf dat zij 6 weken is de nacht door. Wij slapen dan wel pas om 12 uur, maar we kunnen wel slapen tot 8 uur. En als we dat zouden willen zouden we ook al om 10 uur kunnen slapen, alleen moeten wij om half 12 dan wakker worden om de laatste fles te geven. Als wij de laatste fles niet geven dan wordt zij om half 6 of 6 uur wakker.

Kortom, doe lekker wat goed voelt. Ik ben geen expert, ik wil dat hiermee ook zeker niet zeggen maar je bent een goede mama en jij weet altijd wat het beste werkt voor jou en je kindje! ?

Mijn dochter bleef op die leeftijd bij ons beneden tot wij nar bed gingen. Eerder slapen lukte niet in bed dus deden we niet. Langzamerhand lukte het steeds beter om haar al wat eerder op bed te leggen, ik weet niet meer precies wanneer dat was maar zeker niet voor 6 maanden. 
Inmiddels is ze 22 maanden en nog steeds geen vroege slaper, vaak tussen 20 en 20.30 uur. 

Onze dochter ging op die leeftijd ook pas na de laatste voeding/fles naar bed. Eerst was dat 23.00 uur en het schoof steeds meer naar voren. Volg je kind en niet de boekjes ;)

Onze 2 jongste sliepen ook niet 's avonds tussen 18.00 en 23.00. We hadden ons daar heel snel bij neergelegd en besloten daar niet elke keer een strijd van te maken. Want juist dat kost veel tijd en energie. Vanaf 5 maanden ging het daarna wel goed. Die ritmes van een standaard baby is allemaal heel leuk om als richtlijn te gebruiken, maar pin je er niet op vast. Jouw baby heeft zijn/haar eigen ritme. En als hij/zij zich het prettigste voelt dicht bij jou, lekker laten gaan.

Het is pittig, want tijd met je partner samen gaat naar de achtergrond. Maar een blije baby is een blije mama en andersom;)

Ons zoontje had dat ook rond die leeftijd. We probeerden het iedere avond, en als het een strijd werd ging hij lekker mee naar beneden en legde ik hem vaak in zijn wipstoel waar hij vervolgens heerlijk lag te slapen. Gewoon een fase waarbij hij dicht bij mamma wilde zijn. Opeens was het weer voorbij en sliep hij weer in zijn bedje. Lekker meebewegen, scheelt je een hoop frustratie ?

Wij hebben precies hetzelfde. Ons zoontje is nu 10 weken en overdag doet hij prima z’n slaapjes en een fijn ritme. Om 19 uur geven wij een flesje en daarna proberen we hem in zijn eigen bedje te leggen maar dat is vrijwel altijd een strijd.. nu hebben we er ons bij neergelegd en laten we heb gewoon bij ons zitten tot 22.30 en dan krijgt hij z’n laagste flesje en slaapt hij als een blok tot zeker 06.30. De verpleegkundige bij het CB vertelde dat de meeste baby’s in de avond niet willen slapen en wat huileriger zijn...

Terug
Bovenaan