slapen blijft toch een probleem

Hallo

Afgelopen week schreef ik dat Loek beter sliep... Nou, dat was voor korte duur!
De dag van de operatie sliep hij overdag zelfs 3,5 uur achter elkaar, maar vanaf donderdag is het weer het oude liedje. Ongeveer 2 hazeslaapjes van 20 minuten en een keer een langere dut van 1-2 uur en dat was het voor de hele dag. Sinds eergisteren lijkt hij iets beter in de kunnen slapen overdag, dus vaker een kort dutje. Maar nu hebben we 's avonds drama's. Al een paar dagen lange huilbuien voor het slapen gaan. Het lijkt wel of hij niet wil liggen of alleen wil liggen of niet slapen. Ik weet het niet meer. Hij heeft net een uur helemaal overstuur gehuild, was ineens stil en begint nu na een klein half uur weer te huilen. Zo zielig!

Mijn man heeft zoiets van: laat maar huilen, hij valt wel in slaap! Maar dat kan ik echt niet. Het manneke is 7 weken waarvan hij 5,5 week die liesbreuken heeft gehad en heeft net een operatie achter de rug. Mag hij misschien even lekker verwend worden? Begint mijn man nu al over dat hij echt moet 'leren' aleen te slapen etc etc. Niet te veel 'verwennen' zeggen sommigen. Maar ergens anders lees ik weer dat je ze tot ong 6 maanden niet kan verwennen.
Wat moet deze 'verse' moeder daar nou van denken????
Mijn gevoel zegt 'bij me pakken' want dan valt hij ontspannen in slaap. Maar dan krijg ik weer commentaar dat hij dan nooit leert zelf te slapen... Is het nou echt verkeerd om hem bv 's avonds op mijn arm te houden? of bij ons in bed en er bij gaan liggen tot hij slaapt omdat hij dan makkelijker inslaapt?

HOE DOEN JULLIE DAT???

Ik heb even behoefte aan de meningen en ervaring van anderen!

hoi rosanne
je kleine mannetje heeft wel wat moeten doorstaan he?en jullie erbij.maar los daarvan hoef je hem niet te laten huilen hoor.slaapt hij snachts wel goed?boas huilt savonds tussen 6 en 9 de ogen uit zn hoofd als we hem op bed leggen.mijn man houdt hem dan lekker op de arm en dan valt hij wel in slaap.rond half 9/9 uur leggen we hem dan op bed en dan moeten we hem om een uur of 11 wakker maken voor zn laatste fles en daarna slaapt hij weer heerlijk verder tot 7/8 uur sochtends.als loek dat ook doet kun je hem gerust lekker bij je houden savonds.niks mis mee.smiddags wil boas meestal ook niet in bed liggen,dan slaapt ie in de kinderwagen of schommelstoel.komt ook wel omdat ik meestal te laat ben met in bed leggen,dan slaapt ie al en als ik hem dan in bed leg word ie weer wakker en wil hij niet meer slapen.
sterkte met je kleine man!
groetjes kari

Wij doen ook de Kari-methode: tussen 17.00 en ongeveer 20.00 hoeven we Lotta niet op bed te leggen... alsof we haar slachten dan. Dus gaat ze na de voeding van ongeveer vijf uur in de draagzak, tot ze zich meld voor de volgende voeding. Na die voeding blijft ze wat langer bij ons en dan wordt ze langzaam zo slaperig dat we haar (nog net wakker) in bed leggen. Wakker maken voor de laatste voeding en dan slaapt ze sinds een paar dagen tot ongeveer 7.00!!!
Ik ben erg van de voorspelbaarheid voor babies,  en dit is voor Lotta volgens mij  ook voorspelbaarheid: elke dag zit ik na vijven tegen mama aangeplakt. Als je elke dag rond dezelfde tijd met je zoon op de arm zit is dat toch ook een soort regelmaat, ik vind niet dat je koste wat kost je kind in bed moet leggen als je weet dat het rond een bepaalde tijd van de dag (huiluur) toch niet lukt. Als je dan iets kan verzinnen (draagzak, box, op de arm) wat hem helpt en je doet dat consequent elke dag kan het volgens mij geen kwaad hoor. Dit werkt ieg voor ons.
Groetjes Irene

Hoi Rosanne,

Gewoon doen wat je zelf het fijnst vindt, hoor! Zolang je het zelf geen probleem vindt om 's avonds Loek bij je te houden, is het toch ook geen probleem?

Groetjes,

Eveline

Vera wil 's avonds ook niet in haar bedje of in de box liggen.   Ze ligt het liefst op de arm. Meestal gaat ze na de laatste voeding lief slapen. Gisteren bijvoorbeeld een keer niet. Ze krijste alles bijelkaar. Toen heb ik haar even bij me laten drinken en viel ze zo in slaap. Al slapend in het bedje gelegd en voila, ze werd vanochtend 8 uur pas weer wakker ;) Niet moeilijk doen hoor. Gewoon doen waar jij je lekker bij voelt. Ik ben 's avonds zo moe, dat ik echt niet meer naar dat gehuil kan luisteren.

Christian is op zich een makkelijke slaper, maar in de avond in bed leggen? Moord en brand, brullen! Inderdaad alsof hij geslacht wordt . Alsof hij weet dat hij nog een voeding gaat krijgen... Terwijl hij na de laatste fles (21:30-22:00 uur, maar in het begin 23:00-23:30 uur) keurig in bed in slaap valt. Hij ligt dus in de box 's avonds en zodra hij begint te huilen: lekker op schoot met de speen.

Als we hem eenmaal echt in bed hebben gelegd na die laatste voeding, haal ik hem er niet meer uit totdat het echt weer ochtend is. Ik wil graag dat hij weet dat het nacht is en dat hij dus in bedje moet blijven (geen plezier of leuke dingen). Als hij huilt, krijgt hij de speen, fluister ik lieve, bemoedigende woordjes en aai hem over zijn hoofdje. Als hij dan rustig is, loop ik weg. Soms moet ik meerdere keren terug met hetzelfde ritueel, maar dat is maar zelden. Dit doe ik ook als hij 's nachts wakker wordt, want hij slaapt in principe door, dus ik geef geen nachtvoedingen meer. Als hij echt (hartverscheurend) zou blijven huilen (ondanks dit), zou ik hem wel uit bed halen, denk ik, maar dat is nog nooit voorgekomen...

Misschien is het voor Loek ook even wennen dat zijn lichaampje nu anders aanvoelt, zonder de pijn van de liesbreuken. Of zijn tweede mentale sprongetje? Christian begon met 7 weken al te spoken, meer te huilen, sliep opeens niet meer door en werd vaker in de nacht wakker. Dat is nu nog niet over trouwens, sprong is nog niet klaar.

Mijn advies: ten eerste volg je gevoel, ten tweede bedenk dat je je kind niet kunt verwennen, maar wel gewennen. En de meeste kindjes hebben tussen 18:00 en 22:00 uur hun wakkerste periode!!
Dit zijn mijn ervaringen, misschien heb je er iets aan. Veel succes!!

Groetjes, Karin
Mama van Christian (8 weken)

Hallo,

Jinte (15,5wk) is ook een slechte slaper. Vooral overdag mogen we blij zijn met 45 min per keer. Ondanks RRR-protocol en vanaf 2 wk inbakeren. Het is gewoon een wakker meisje. Wij pakken haar 's avonds ook altijd op de arm als ze niet kan slapen. Meestal valt ze dan als een blok in slaap. Ze heeft dan die nabijheid nodig! Wat we voor onze gemoedsrust doen is haar wél de gelegenheid bieden om te gaan slapen (dus niet bij voorbaat al op de arm nemen). Héél soms (nu 2 of 3 x voorgekomen) lukt het haar wel om zelf te slapen. Dat is dan mooi meegenomen. Na de laatste fles (tussen 22.00 en 23.00) valt ze meestal direct in slaap. Soms heeft ze 's nachts nog ff de speen nodig, soms slaapt ze onrustig, maar vaak ook lekker tot 7.00u. Doe wat je je gevoel ingeeft!

Succes, Mirjam

Terug
Bovenaan