Slapen en voeden

Hoihoi!Mijn zoontje van 9 weken (first time mom) krijgt borstvoeding en dit doe ik min of meer op verzoek. Ik merk de laatste tijd dat hij graag voor zijn dutje wil eten in plaats van erna… Soms ook tussendoor en dan slaapt hij weer verder. Hij wil ook niet tijdens 1 voeding aan allebei de kanten drinken, hij lijkt voldaan te zijn met 1 borst (hapt na het verschonen niet meer aan de andere borst, dus ik denk dat hij dan klaar is). Maar na een uur wil hij toch nog een keer drinken en dat is dan weer het einde van zijn awake window.<br />Ik vraag me af of dit wel oké is. Ik lees vaak over ‘sleep, eat, play’ en 2 borsten aanbieden tijdens een voeding. Maar dat lukt bij ons niet echt.<br />Hoe gaat het straks als ik weer moet werken en hij met papa is/ zijn tante/ naar de opvang moet? Het kan toch niet zo zijn dat hij slaapt-eet-slaapt- en dan pas wakker zijn en spelen. Kan dit ook regelmaat zijn voor hem? Of moet ik het langzaamaan omgooien naar slapen-eten-spelen-slapen? Hoe kan ik dat dan het beste aanpakken als hij tussendoor weer honger heeft..<br />Zoveel vragen en twijfels… Hopelijk heeft iemand een paar tips!<br />Groetjes<br /><br />
 
Borstvoeding en regelmaat gaan gewoon niet zo goed samen. Maak je niet druk om de opvang oid want dan gedragen ze zich altijd anders. En dat komt altijd goed. Ze weten dan dat jij er niet bent en krijgen dan een ritme bij de oppas die daar goed past. Volg je baby. Het maakt niks uit dat hij 1 borst wil en de volgende wat later. Bv baby's drinken vaak kleine beetjes en hebben sneller weer wat nodig. Mijn dochter van 8 weken heeft hetzelfde als jouw baby. Telkens weer een ander 'ritme' . Ze zijn nog zooo klein. Niet druk om maken. Het komt niet goed het ís al goed.
 
Bedankt voor je reactie! Fijn om te horen dat het bij jou ook zo gaat en dat het niet vreemd is. Het is inderdaad al goed, hij is een blije baby en groeit goed! Daar moet ik de focus op leggen, en niet alleen op de regelmaat inderdaad :)
 
Het is idd zoeken, maar ik zou op de dagen dat je in de gelegenheid bent lekker meegaan in het ritme van je kindje. Op de dagen dat hij naar opvang/oppas gaat geef je dan gekolfde melk? Je kunt dat berekenen met een formule en je kan ook aangeven dat ze je kindje voeden op verzoek. Ik heb wat extra zakjes in de vriezer laten leggen bij de opvang, voor t geval er een x een ongelukje gebeurt of mijn dochter een keer meer trek heeft. Het gaat eigenlijk hartstikke goed met het voeden op de opvang. Ze schrijven in het schriftje wanneer m'n dochtertje drinkt en vaak zit dit op een tijdspanne tussen de 3 en 4 uur. Het is toch anders als je een flesje met een vaste hoeveelheid krijgt dan wanneer je bij mama aan de borst drinkt. Dan valt de behoefte om meerdere keren te drinken denk ik ook weg. En misschien is die behoefte niet perse drinken, maar mama honger en is het drinken bijvangst. Dus ja, ook hier de ervaring dat het zichzelf zo wel regelt.
 
Ik wil gekolfde melk meegeven inderdaad.

Hoeveel geef jij mee? Ik heb nu een paar bevroren zakjes staan waar 100/150 ml in zitten. Geef jij de zakjes bevroren mee of van de dag ervoor? We oefenen nu dagelijks met de fles 1 voeding (gekolfde melk) en soms neemt hij de fles wel, en soms ook niet.. dan wil hij liever bij mij drinken.
 
Mijn dochtertje is nu 7,5 kg. De ene 24 uur komt zij zes keer, andere keer vijf keer. Ik gaf altijd 150 mee per voeding. Maar ik merk nu dat ze dat niet meer zo makkelijk op krijgt met ook oefenhapjes er bij. Ze is nl nu zes maanden. Dus ik denk dat ik terug ga naar 130 cc. Ik was begonnen toen ze met vier mnd naar de opvang ging met 120. Naar toen was ze nog een beetje humeurig als het flesje op was. Ik heb de hoeveelheden in kleinere porties verdeeld. Dus bv 50, 60, 70, 80 cc. Soms verpak ik ook 20, 30 of 40. Dat is iets meer puzzelen als ik de voeding uit de vriezer haal, maar dan hoef ik minder weg te gooien als er ineens een aanpassing is qua hoeveelheid drinken. Voor de hoeveelheid kun je ook de richtlijn 100 cc per kilogram (dit geldt voor 6 mnd, bij 5, 4, 3 mnd geldt respectievelijk 110, 120, 130) hanteren die je dan deelt door het aantal voedingen per dag. Dan heb je een idee wat je als starthoeveelheid kunt gebruiken. Uiteraard bepaalt je kindje het uiteindelijk zelf.
 
Terug
Bovenaan