Slapen en voeding

<p>hoi!</p><p>mijn zoon is 13 weken oud. In principe slaapt hij voldoende, maar ik loop te klooien met RRR en zijn slaapjes... hoe doen jullie dat?</p><p>momenteel maken we hem wakker om 7.45u, dan flesje en meestal slaapt hij rond 9.15u weer voor ongeveer 1,5 uur. Dan weer wakker, verschonen en de fles. </p><p>Na de fles van 11 uur leggen we hem uiterlijk om 1230 uur weer in bed en dan slaapt ie meestal een uurtje. Weer wakker en voeding geven, dus rond 13.45 uur.</p><p>daarna begint het allemaal minder te worden, we doen hem dan rond 15.15 uiterlijk weer in bed maar dan slaapt hij meestal maar 45 min. Als we dan de RRR aan zouden houden zou hij om 16u alweer de volgende fles krijgen... nu wachten we meestal een half uur en doen dan rond 16.45 uur de fles. </p><p> </p><p>Daarna slaapt hij meestal tussen 17.30-18.00 uur een half uur... en daarna is het slapen echt over. We doen hem rond 19 uur in bad en daarna de laatste fles en dan is hij wel moe, maar wil niet slapen... meestal zijn we dan tot 21-21.30u bezig met op bed leggen (als ie de oogjes dicht heeft) maar dan komt hij 10 min later weer... als hij eenmaal slaapt, slaapt hij door tot de volgende ochtend...</p><p> </p><p>is dit normaal? Gaat het beter worden? Wat zijn jullie ervaringen/tips? Want elke keer voeden na het wakker worden kan gewoon niet met de hoeveelheid flesvoeding... ik weet het echt niet meer! </p><p> </p>

Hier een kindje van 11 weken, ook flesvoeding. Wij volgen gewoon het ritme van ons kindje. Eerst zat daar natuurlijk geen enkele regelmaat in, maar sinds een aantal weken wel. Voeding geven we vanaf t begin gewoon op verzoek. Inmiddels drinkt hij om de 4u. De ene keer een kwartiertje eerder, de andere keer een kwartiertje later maar wel rond dezelfde tijden. Hij geeft t duidelijk aan als hij honger heeft. Tussendoor slaapt hij altijd wel even. Soms idd wat langer en soms een hazenslaapje. Ik zou proberen om niet te vast gehouden aan een schema. Het gaat er uiteindelijk om dat je kindje happy en gezond is. 

Ons zoontje van 11 weken geven wij vanaf week 2 niet op verzoek, maar om de 3,5/4uur en werkt bij hem prima. Wij zijn erachter dat de slaapschema’s waarover gesproken wordt bij ons zoontje niet werkt. Soms slaapt hij namelijk 3kw tussen zijn voedingen en zoals vandaag ineens 2uur. Ik ben de eerste weken zo bezig geweest met hem te laten slapen (want overal staat hoeveel uur een baby moet slapen) dat ik vergat van andere dingen te genieten. Ik ben nog wel aan het oefenen om hem overdag in bed te laten slapen, maar probeer het wel meer los te laten. Geen enkel kind is hetzelfde. Bij ons slaapt hij nu sinds 1,5 week na zijn fles van 19.00uur in bed tot de fles van 22.30/23.00uur en dan tot 07.00uur. Wat wij hebben gedaan is zijn kamertje na de fles vab 19.00uur donker maken en dat bleek bij ons goed te werken. Het is makkelijk gezegd, maar probeer het te accepteren. Wij merken dat het met de week beter gaat en ik ga er gewoon vanuit dat het rond een maand of 4/5 een stuk beter zal gaan. Ook zijn ‘huiluurtje’ heeft hij eigenlijk niet meer, dus daaraan merk ik ook dat hij aan het veranderen is

Owja en wij zijn ook van de 3 RRR’s, maar dat zegt niet alles. Ook dan moet je kind nog wel willen wat jij voor ogen hebt en zo werkt het bij een kind gewoon niet. Wij hebben de eerste weken elke avond tot zeker 22.30uur met een wakker kind beneden gezeten, dat we ons afvroegen of dit ooit nog goed zou komen en dat is nu dus zo. Dus geloof me, het zijn fases en komt vanzelf goed. Bij de 1 alleen sneller dan bij de ander

Probeer misschien meer tijd tussen de voedingen te krijgen (4 uur).  Hoef je natuurlijk niet altijd strak aan te houden. Soms weer meer er tussen en soms wat minder. 
Misschien ook een tip om de 1e fles wat eerder te geven? Onze dochter (12weken) slaapt na de 1e fles bijna tot de volgende fles weer.
Bij ons is het ritme: flesje, spelen en slapen maar dit gaat ook wel eens anders. 

Ik hou ook nogal van RRR en heb mijn dochter op die leeftijd altijd om de 4 uur gevoed. Ze had er dan ook altijd zin in. Als ze sliep liet ik haar wel lekker slapen en gaf bij wakker worden de fles. In het begin zat er qua slapen ook niet veel regelmaat in, maar bij slaapsignalen (mopperen, niet willen spelen/knuffelen) ging ze naar bed. Zat toen geloof ik max 1.5 uur tussen. Nu is ze inmiddels 10 maanden en slaapt ze 2x 2 uur altijd op hetzelfde tijdstip. Regelmaat daarin komt vanzelf ;)

Terug
Bovenaan