Slapen, eten en spelen met 4,5 maand.

Hallo dames,

Ik heb even een vraagje. Mijn zoontje is nu 4,5 maand oud. Hij had een redelijk vast schema met eten en slapen.
Nu begint hij in een keer alles om te gooien. Hij wil de voedingen (bv) sneller op elkaar hebben, ipv 4 uur   tussen de voedingen 3 of 3 1/2 uur. Ik heb nog wel heel veel voeding.
Hij gaat minder slapen overdag en begint meer te  spelen. Nu kan ik daar niet echt een ritme in krijgen. Ik weet niet goed wanneer ik hem in de  box moet leggen en wanneer hij moet gaan slapen. Hij geeft het niet duidelijk aan.  
Afgelopen 2 weken is hij een paar keer per nacht wakker. Soms zelfs wel 6 keer. Hij huilt dan niet echt, maar ligt een beetje te mopperen. Wat kan dit zijn?  
Geven jullie al fruithapjes ed?
Kunnen jullie mij vertellen hoe jullie het aanpakken?

Groeten van Gretl.    
 
Hoi, je zoontje heeft waarschijnlijk weer een "sprongetje", heb je daar wel eens van gehoord? Ze noemen het ook wel regeldagen, je zoontje ontdekt weer nieuwe dingen en voelt dat hij binnenkort weer iets nieuws zal kunnen en kan daardoor van slag zijn, het heeft alle kenmerken: slechter slapen, ander ritme, vaker eten en waarschijnlijk wilt hij ook meer bij je hangen of is sneller uit zijn hum? Het gaat weer over, alleen zijn ritme zal anders kunnen zijn, maar net zoals in het begin als jullie een ritme ontwikkelen zal dit vanzelf gaan, je ziet weer op redelijk vaste tijden wanneer hij moe is etc. en hij zal weer beter slapen en weer voeding om vaste tijden. Het wordt weer beter hoor, echt! Ik heb het ook gehad met ons zoontje, nu 14 maanden, en ik zat soms met de handen in het haar, heb je net een lekker ritme en dan verandert alles en je weet niet hoe het aan te pakken. Je kunt het beste zijn ritme aanhouden en dan komt het vanzelf weer goed. Heb je het oei, ik groei boek wel eens gelezen? Sommige zijn er tegen omdat er vaak, ook in de verhaaltjes van andere ouders staat dat een kindje bv met zoveel maanden al kan rollen of lopen terwijl veel kindjes dat nog niet doen en daar worden ouders onzeker van, maar de schrijvers hebben duidelijk aangegeven dat zij uitgaan van de vroegst mogelijke leeftijd dus dat je hier niet op moet letten, voor de rest kan het je heel gerust stellen dat deze dingen normaal zijn en je kunt ong. uitrekenen wanneer je kind weer zo een sprongetje zal hebben, want er zullen er nog vele volgen! De verhalen van moeders zijn vaak herkenbaar, bv als je het helemaal gehad hebt en je kindje bijna op marktplaats wilt zetten. Succes ermee!
 
Mijn zoontje is nu 4,5 maand en heeft nog niet zo'n vast ritme. Elke keer als ik namelijk denk dat er een vast ritme in zit, gooit ie het weer om en weet ik het dus ook niet meer. Gelukkig slaapt ie wel gewoon 's nachts door, normaal gesproken van ongeveer 19.00uur tot 7.00 's ochtends. Maar vanmorgen ben ik hem om 11.15 gaan wakker maken. We hadden gister een drukke dag, dus hij sliep lekker uit, maar ik vond het toch wel eng worden toen ik hem om 11.00uur nog niet gehoord had.
Hierdoor zal hij ongetwijfeld vandaag een fles minder drinken en ook zijn fruit schiet er bij in. Maar als hij vanavond nog honger heeft laat ie dat vanzelf wel merken.

Ik ben trouwens wel al vroeg met fruit begonnen, omdat mijn zoontje alles wat ik eet of drink bijna uit mijn mond kijkt. Dat vond ik zo zielig, dat ik begonnen ben om hem ook wat andere dingen te geven.
Wanneer hij wil eten geeft hij dit heel goed aan, maar met slapen wil het weleens gebeuren dat ik het niet doorheb en dat ie ineens in de box ligt te slapen.

Vorige week heb ik een paar dagen geprobeerd om hem 2x lang te laten slapen overdag, maar hij slaapt liever 3x kort. Is wel iets vervelender voor mij, maar ja.
Ik ben wel heel flexibel met zijn eten. Dus ik maak hem vrijwel nooit wakker voor een fles en geef desnoods een fles later of helemaal niet.

 
Terug
Bovenaan