Slapen? Ho maar!!!

Hallo allemaal,

Mijn dochter van 15 maanden slaapt sinds 1 week heel slecht in.
Ze sliep tot vorige week nog 2 keer overdag. Maar nu wil ze helemaal niet meer slapen.
Overdag niet en 's avonds ook niet.
Elke keer als we haar op bed leggen dan begint ze te huilen, gaat in d'r bedje staan (met slaapzak en knuffel) en begint te huilen wat snel overgaat in schreeuwen. Het is me niet duidelijk wat haar dwars zit. Wel valt het me op dat als we weglopen het huilen erger wordt. Vandaag wilde ze niet slapen en heb ik er uiteindelijk uit bed gehaald (daar ging mijn idee van consequente moeder) en is ze in de buggy buiten in slaap gevallen. Want ze is wel degelijk moe!!
Nou doen wij het alsvolgt: na 5 minuten naar boven gaan en dan alleen melden: het is echt tijd om te gaan slapen, dus welterusten lieverd. Slaap lekker. Dan legden we haar weer neer en binden haar slaapzakje onder het matras. Dat gaat natuurlijk enkele keren door waarbij we er op een gegeven moment 10 minuten tussen laten.
Maar nu dachten wij vanavond ook weer dit schema te gaan volgen en toen stond ze staande te slapen tegen de rand van het ledikantje.
Aangezien het na een uur  eindelijk stil was ging mijn man even kijken en zag dat ze overgegeven had. Ze had zich natuurlijk zo druk gemaakt. Maar nu begin ik toch een beetje te twijfelen of dit wel de juiste methode is. Zucht! Heeft iemand nog een idee, of dit ook meegemaakt?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

p.s sorry het is wel een beetje een lang verhaal geworden.

Groetjes,
Elies

Hallo Elies,

Ik heb zo'n idee dat je kindje last krijgt van verlatingsangst op zich vind ik jou methode best goed maar ik zou toch even naar de huisarts gaan om eventuele lichamelijke ongemakken uit te sluiten.
Mijn zoontje nu 10 maanden deed dit ook een heel poosje en soms nog heb het echt moeten leren om hem zelfstandig te gaan laten slapen hij kon alleen nog niet staan.
Als jou kindje overdag verder geen gedrag toont van braakneigingen denk ik dat het een angst is maar net wat ik zei ga even naar de dokter voor de zekerheid (oortjes enzo even nakijken)

succes
groetjes claudia

Claudia, bedankt voor je reactie.
Mijn dochter heeft overdag geen braakneigingen.
Met inslapen heeft ze wel vanaf haar geboorte moeite gehad. Huilde altijd voordat ze in slaap viel.

Hoi Elies

Jouw verhaal herken ik wel een beetje. Onze dochter van nu  3 1/2 sliep al met 2 weken 's nachts door. Alles ging met slapen prima. Tot dat ze ongeveer 13 maanden was, toen begonnen de slaap moeilijkheden. Zodra ze haar slaapkamer ingedragen werd begon ze te huilen.  Als je haar in bed legde, ging ze meteen staan en huilen. Wij hebben ook alles geprobeert. Laten huilen, er na toe gaan en zeggen dat ze moet slapen, met fles drinken in bed, op de arm nemen en lopen tot ze sliep, maar geen verandering. De ene keer kan je er beter tegen dan de andere keer. Dus gebeurde het ook dat we haar er na 15 min maar weer uit haalde en op schoot op de bank namen. Tot ze sliep en slapend weer naar bed gebracht werd. We zaten zelfs soms 's nacht beneden tekenfilms te kijken omdat mevrouw niet wilde slapen, na een half uur viel ze dan in slaap. Uit eindelijk is het vanzelf weer beter gegaan. Ik ging soms gewoon even buiten staan om het huilen even niet te horen.Ik kan je dus niet echt tips geven , maar ik leef mee!
En van dat braken, komt dat niet gewoon door het huilen. Onze jongste van 14 maanden had het laatst in de auto. Hij huilde zo erg dat hij er van ging hoesten en iets braakte.
Veel sterke
Groeten Manon

Hoi Manon,

Fijn om te horen dat wij niet de enige zijn met dit probleem.
Ik denk dat het braken ook van het huilen komt.
Ze heeft vannacht van 20.00 tot 06.00 uur geslapen dus wij zijn tevreden.
Onze dochter sliep inderdaad ook al door met 10 dagen, en totop heden nooit eerder problemen gehad met slapen. Misschien weer een sprongetje????

Terug
Bovenaan