Slapen kinderopvang

<p>hoi allemaal,</p><p>mijn dochter is nu 2 maanden en begin december gaat ze naar de kinderopvang voor 2 dagen. Slapen is hier van begin af aan al een strijd geweest en we zijn nu begonnen met haar overdag ook te laten slapen in haar wiegje. Wakker wegleggen blijf ik proberen maar dit eindigt altijd in een flinke huilbui die niet vanzelf stopt (laat haar ook niet huilen). Ik ben nu aan het oefenen op de manier van baby in een droomritme. Eindig altijd bij de stap in slaap wiegen en dan half slaperig, in plaats van knock-out, neerleggen (dit is al een flinke stap voor ons geweest in de goede richting??).</p><p>Waar ik benieuwd naar ben: hoe werkt dit op de opvang? Hebben ze daar tijd om kindjes in slaap te wiegen?</p><p>Het is nog z’n klein dropje, wil haar alleen op een manier ‘trainen’ waar geen tranen bij komen kijken maar ik wil wel dat ze straks op een rustige manier kan slapen op de opvang. </p><p>Groetjes </p>

Hoi,
Op het kdv gaan ze haar ook niet laten huilen tot ze in slaap valt.
Tenminste, bij die van mij niet ;-) Ik heb hier ook naar gevraagd en dat doen ze niet. Tuurlijk kan het wel eens zijn dat ze bezig zijn en het een paar minuten later duurt.
Als je hier mee zit, spreek het dan uit naar ze. Het is allemaal hartstikke spannend zo de eerste paar keer.

Ik ervaarde ook dat onze dochter daar beter sliep door alle indrukken.
Nu kon ze al goed uit zichzelf in slaap vallen maar het was nooit een probleem toen ze zo jong was.

Ze kunnen zon kleintje op de arm houden wanneer ze echt niet willen/kunnen slapen. Dit deden ze ook wel eens bij onze dochter.
Overleg ook hierover gewoon met ze, dat je momenteel een slaap 'training' doet. Dan kunnen ze hier zeker rekening mee houden.

Komt goed hoor! Ik heb een fijne intake gehad en een goed welkomstgesprek op de wenochtend van mijn zoontje. Toen hebben we het ook over slapen gehad. Dat ging ook niet vanzelf bij onze zoon namelijk. 
Ze hebben daar flink de tijd voor genomen. Zo hebben ze hem de eerste paar keren in de kinderwagen gelegd op de groep, zodat hij kon wennen aan de geluiden daar, dicht ik de leidsters was en ze hem een beetje heen en weer konden hobbelen. Dat hebben ze elke keer een stapje uitgebreid. Het is helemaal goedgekomen :) 

Bij ons waarderen ze het wanneer je thuis aan het oefenen bent, maar hoeft het nog niet tip top te zijn. Ze hebben natuurlijk geen zeeën van tijd, maar vaak genoeg teruggekregen dat ze bij mijn kindjes bleven zitten tot ze in slaap vielen. Ook mochten ze van mij in de box blijven liggen wanneer ze daar in slaap waren gevallen. Je kunt prima afspraken maken met ze tijdens de intake. 
Slapen daar gaat toch altijd anders dan thuis is mijn ervaring. 

Dat komt goed hoor! Denk dat er weinig kindjes zijn die dit meteen kunnen oo de opvang. Bij ons starten ze ook in de wandelwagen op de groep om te wennen en nabijheid te ervaren, dat breiden ze dan steeds verder uit. Ook hebben ze een ‘hangmaxicosi’ die heerlijk op en neer schommelt. Er zijn genoeg mogelijkheden oo de opvang. No worries!

Dat gaat zeker goed komen! Super goed dat je er uberhaupt al over nadenkt en er mee bezig bent. Ik werk zelf in de kinderopvang (momenteel ben ik met verlof? 39+3) Als ik naar mezelf kijk, en hoe het op de werkvloer gaat, klopt het wat iedereen zegt, wij als leidsters willen ook dat het kindje lekker kan slapen, en als je daar de eerste paar weken meer voor moet doen, dan doe je dat gewoon! En geloof me, ik werk al bijna 10 jaar in de kinderopvang en het komt hoe dan ook goed! 

En nog even een hart onder de riem: houd vol met het droomritme! Tijd doet zoveel en je bent supergoed bezig!
Wij hadden de slechtste slaper ooit en nu slaapt hij zo goed in zn bedje! Vaak ma 45 min nog even weer sussen, maar daarna slaapt hij weer verder. Hij is mlrgen 3 maanden en gaat dan voor het eerst naar de opvang, ik heb precies dezelfde vragen als jij. Ik ga ze morgen stellen :)
Maar eh, komt goed dus! Keep up the good work. 

Terug
Bovenaan