Slapen...of beter..NIET slapen

Beste Mama's,
ik ben ten einde raad want mijn dochtertje van 6 weken slaapt sinds haar tweede levensweek gemiddeld 7 a 8 uur per etmaal. Overdag helemaal niet, hoogstens paar hazenslaapjes van niet langer dan 15 min en alleen in de late avond uren wil ze weleens 4 uurtjes achtereen slapen en dan vervolgens 3 uren wakker en dan nog eens 3 tot 4 uur slapen. Inbakeren is geen optie, ze slaat niet wild om zich heen. Voedingen lopen prima, combi borst/fles, ze huilt niet veel, ze geeft mij de indruk wel te willen slapen maar alsof het niet lukt. ze blijft in die lichte slaap. Heeft iemand hier ervaring mee? Alle tips zijn welkom!
liefs en bedankt alvast!
c.b. zeg't; wakkere baby.....tja...
 
Gewoon even wat dingen die misschien kunnen helpen:

- geen koffie, cola of veel thee drinken
(zijn 'stimulerende' middelen)
- evt. uitproberen: niet teveel prikkels, zoals veel weg gaan, veel onregelmatigheid, onrust en drukte, kijken of dat scheelt
- niet teveel chocola eten (dit vind ik erg moeilijk :)
- misschien even bijhouden wat je zelf eet en hoe ze slaapt, misschien is er een verband?
- in een draagdoek bij je houden (bijv. voordat ze naar bed gaat)zijn te koop bij o.a. prenatal, veel kinderen worden daar minimaal rustig van en soms vallen ze er zelf van in slaap
- kind 's nachts bij je laten slapen: voelen ze zich meestal veiliger en meer geborgen, en wordt er meer geslapen. Hier tenminste wel.

Veel sterkte met uitvinden wat werkt voor je. 6 Weken is trouwens wel een onrustige tijd voor veel baby's ze maken dan een sprongetje en dat geeft ook onrust (Boek: oei ik groei)

Groetjes, Janine
 
HOi,

Heeft ze last van uitslag of krampjes?

Slaapt ze in een wiegje of ledikant. SOms is een ledikant te groot. Wat wil helpen is de kinderwagen bak of een klein hangmatje dat is lekker knus en wiebelt.

Probeer regelmaat in een dag te brengen. Wat hier goed hielp was ritm en een vast patroon. Slapen, wakker maken na 3 uur drinken, wat knuffelen en dan weer naar bed.

Probeer ook overdag haar in haar bedje te leggen ipv in de box ivm prikkels.

Met 6 weken hebben ze ook hun regeldagen waardoor ze minder slapen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

En vergeet niet het allerbelangrijkste luister naar je gevoel. En doe waar je je goed bij voelt lekker knuffelen en bij je houden.

Groetjes
 
Ik herken dit probleem erg goed...zelf heb ik een prematuur kindje..ze is nu gecorrigeerd bijna 4 maanden...in het zkh sliep ze altijd als een roosje..tot ze thuis kwam...ze was erg lief maar echt goed slapen ho maar!!Ze deed inderdaad veel hazeslaapjes en ook wij hadden de indruk dat ze wel wou maar niet kon slapen...we hebben een duidelijk slaap patroon ingevoerd..overdag bleef ze gewoon beneden en in de avond was het tijd voor het bed..en dan bleef ze daar ook...tuurlijk liepen wij ook af en toe naar boven toe als het echt niet ging..maar ze moest wel blijven liggen..ik neem aan dat je het bed maar voor de helft hebt opgemaakt zodat het niet te massaal is en hij/zij het wel lekker warm heeft,uiteindelijk vallen ze in slaap en juist daardoor breng je er een patroon in..onze dochter weet nu precies dat ze in bad gaat een fles krijgt en dan haar bedje in gaat..ik weet dat het je tot bijna wanhoop kan drijven soms,je hebt het gevoel geen tijd voor jezelf te hebben en je vraagt je maar af waarom de kleine niet slapen kan...heb je al vlak voor het slapen gaan een lekker warm bad geprobeerd??Bij ons is het in ieder geval na verloop van tijd over gegaan..komt bij jullie vast ook helemaal goed..lekker laten liggen en de kleine valt vanzelf weer in slaap..das onze ervaring,hoop dat je er iest aan hebt!!
 
En van mij nog een kleine aanvulling: let op achtergrondgeluiden, staan de radio of tv aan als zij in de kamer is? Niet doen! als er mensen en of kinderen zijn, breng haar naar boven en laat haar daar slapen! Sommige kinderen worden als het ware geasorbeerd door drukte om zich heen, drukte in geluid, beweging, kleuren, fel licht. Probeer ook overdag binnenshuis een katoenen mutsje op te doen, het schijnt dat door de open fontanellen ook trillingen en geluidsgolven binnen kunnen komen. Je moet haar als het ware afsluiten van alles, want dat kan ze zelf niet. Succes!
 
Ik sluit mij bij de bovengenoemde adviezen aan. Alleen wil ik toch nog een tip geven, ook al slaat ze niet met armpjes, inbakeren kan haar wel tot rust brengen en misschien in slaap laten vallen een baby die maar 7 tot 8 uur slaapt is te weinig. De drie R en zijn dan ook belangrijk. Het kind moet zelf leren om in slaap te vallen het liefst in d ´r eigen bedje. Teveel prikkels is niet goed voor zo ´n kleintje.

Succes

Groetjes Sannie
 
ben het helemaal met het inbakkeren eens maar leg het alsjeblieft niet bij jezelf in bed het is gevaarlijk en bezorgt je een hoop problemen.
let goed op de drie r ze zijn zo belangrijk en als je kindje kramjes heeft moet je eens proberen je voeding met rooibosthee aan te maken 5 minuten thee trekken en dan gewoon de gewenste schepjes voeding erbij helpt tegen krampjes en werkt ook nog eens zeer rust gevend en wat bovenal belangrijk is het kan beslist geen kwaad veel succes van deze mama
 
Hoi,

Misschien niet een alledaagse oplossing, maar wij kregen dit advies van een kraamverzorgster toen onze zoon ook absoluut niet sliep overdag (en wel moe was, dat merkte je aan alles)

Wij legden hem dan in de wipstoel en dan met een (spuug)doekje over z'n oogjes. Dan kreeg die geen prikkels meer en door het wiebelen met het stoeltje zeilde hij dan weg en sliep ineens tot wel 2 uur(!!!!) achter elkaar.

Na verloop van tijd ging die meer naar z'n eigen bedje en daar heeft hij nu een favoriete knuffel die hij zelf tegen z'n oogjes aandrukt (hij is nu 6 maand en de tut is favoriet sinds hij 3 maand is).
En nu slaapt hij overdag altijd in z'n eigen bedje en ook lekker lange slaapjes.

Succes ermee

p.s. wij hebben nooit ingebakerd ook al kwamen ze wel met dit advies... vond het zelf geen prettig idee
 
Terug
Bovenaan