Slapen op de zij/rug??

Hallo
Onze Natas van bijna 2 weken oud slaapt nu nog op zijn zij..
(aangeraden van onze kraamhulp)
Nu lees ik dat het beter is als hij op zijn rug ligt.
Is dat waar en vanaf waneer gingen jullie baby's op hun rug slapen
En als we hem op zijn rug in bed leggen ademt hij zo zwaar.
Is dat normaal moeten de longen wennen aan de rugligging ofsow?
Groetjes sylvia

Hoi,

Mijn dochter heeft ook in het begin op haar zij geslapen. Tot ze bijna twee weken oud was, sindsdien slaapt ze op haar rug.
Vanaf twee weken moeten baby's op hun rug slapen omdat ze dan van hun zij naar hun buik zouden kunnen draaien wat gevaarlijk kan zijn ivm ademhaling.
Maar waarom ze in het begin op hun zij slapen weet ik eigenlijk ook niet. Dat schijnt in Nederland gebruikelijk te zijn, maar waarom?

Dat zwaar ademhalen op de rug komt mij niet bekend voor, dus daar kan ik je geen antwoord op geven. Misschien weet iemand anders dat.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

ons zoontje nu bijna 11mnd is op zijn rug gaan slapen met 4 weken.
Als we dat niet zouden doen,was de kans groot dat hij bv s'nachts zelf op zijn buik zou rollen.
Je moet er toch niet aan denken dat dat zou gebeuren.

Hoi,
Pasgeborenen worden eerst op de zij gelegd i.v.m. de vorming van hun hoofdje. Als ze op hun rug liggen, bestaat de kans dat ze een voorkeurshouding ontwikkelen, waardoor er een afgevlakt hoofdje kan ontstaan. Dit is wel iets om in de gaten te houden. Alleen het risico op wiegedood bij het op de buik draaien weegt niet op tegen het risico van een afgevlakt hoofdje. Vandaar dat ze adviseren om je baby met ong. twee weken op de rug te leggen.
Het cb kan je trouwens goede tips geven om eem voorkeurshouding te voorkomen. En er zijn volgens mij ook bepaalde 'constructies' te koop waarmee je je baby vast kan leggen op de zij. Zo kan je de kanten afwisselen en ligt hij/zij nooit teveel op een bepaalde kant.

hoi sylvia

ik ben op 14 december 2006 bevallen van onze zoon jacob, en bij ons werdt er ook gezegt dat hij de eerste 10 dagen op zijn zij mag liggen, maar daarna moest hij op zijn rug gaan slapen. maarja wat doe je als hij niet op zijn rug wil liggen dan gilt hij de hele buurt bij elkaar, dus ligt hij ook gewoon op z'n zij om en om en ik doe altijd een hydrofiele luier oprollen en die tussen zijn benen door onder het matrasje door dan kan hij niet door rollen op zijn buik maar wel naar zijn rug  en zo heeel afentoe kom ik dan bij zijn bedje en dan is hij zelf op z'n rug gedraaid. ik zeg dan maar,, je moet gewoon doen wat je denkt dat goed is je eigen gevoel is meestal het beste gevoel,, wat jacob ook heeel lekker vindt op zijn buik slapen maar dat doe ik alleen als ik er zelf bij ben.dan weet ik zeker dat het goed gaat.

Onze Quinn ligt al vanaf 6 dagen op zijn rug. Advies van de kraamhulp. Die zijligging is inderdaad in eerste instantie voor de vorming van het hoofdje.
Groetjes Veerle
Mama van Quinn 22-01

Hallo,

Ons dochtertje van 4 maanden heeft vanaf het begin op haar zij gelegen. Wij gebruiken een Easy Sleep en het is echt een ideaal ding. Ze ligt op haar zij omdat ze veel spuugt en als ze op haar rug ligt, draait ze echt haar hoofd niet weg.
Ze heeft ook een heel mooi rond hoofdje door de Easy Sleep.

groetjes,
Sabine

Hallo,

Ons dochtertje van 4 maanden heeft vanaf het begin op haar zij gelegen. Wij gebruiken een Easy Sleep en het is echt een ideaal ding. Ze ligt op haar zij omdat ze veel spuugt en als ze op haar rug ligt, draait ze echt haar hoofd niet weg.
Ze heeft ook een heel mooi rond hoofdje door de Easy Sleep.

groetjes,
Sabine

Terug
Bovenaan