Slapen op je rug

Is het nou echt zo onverstandig en gevaarlijk om op je rug te slapen als je zwanger bent?
Ik lees op mr Google dat het stil geboorte kan toenemen. Wat zeggen jullie VK hiervan?

Ik viel vaak keurig op mijn zij in slaap maar zodra ik sliep rolde ik op mn rug en bleef zo liggen haha. Je kan er wat duizelig van worden dus rustig opstaan is wel handig maar verder kan het niet echt kwaad. Ik heb hier een prachtig gezond zoontje ?
Mocht je dit trouwens toch niet prettig vinden kan je een (voedings) kussen achter je neerleggen.

Neehoor, je voelt vanzelf wanneer je terug moet draaien omdat je je niet lekker voelt. Volgens mijn vk kan het helemaal geen kwaad voor de baby

Als je je nacht op je zij begint dan lig je het langst op die kant. Mocht je halverwege de nacht wakker worden omdat je naar het toilet moet bijvoorbeeld dan ga je gewoon weer op een zij liggen bij het inslapen. Mocht je dan halverwege je slaap naar je rug rollen dan is dat echt niet zo erg, zegt mijn vk

In je laatste weken vind je baby het ook niet fijn meer. Er wordt bij op de rug liggen een belangrijke ader (voor je baby) afgekneld en deze krijgt dan minder zuurstof en hartslag gaat omlaag.
Ik had gister een controle bij vk (38wkn) en tijdens het hartje luisteren ging deze omlaag van ca 140 naar 120. Toen op mijn linkerzij gaan liggen en de hartslag ging weer omhoog.
Het is overigens wel zo dat je baby meestal zo hard gaat bewegen dat de je wakker wordt en gaat verliggen.
Leer je zelf echt aan om op je li zij te liggen.

Ik heb altijd te horen gekregen dat ik me geen zorgen moet maken (ben een echte rugslaper, dus draai tijdens mijn slaap vanzelf naar mijn rug), omdat je vanzelf terugdraait als je te lang op je rug ligt en de hierboven genoemde ader wordt afgekneld, want je schijnt er behoorlijk misselijk van te worden! De moeder schijnt er eerder onwel van te worden dan de baby, is mij verteld.
Maar ik probeer wel altijd op mijn zij in slaap te vallen :) Het gebruiken van een langwerpig voedingskussen helpt me erg.

Terug
Bovenaan