slapen op kinderdagverblijf

Hoi

Mijn dochter gaat twee keer in de week naar het kinderdagverblijf. Ze gaat nu al vier weken, maar slapen lukt haar niet. Op een hele dag slaapt ze ongeveer 3 uurtjes, allemaal korte slaapjes. Terwijl ze thuis makkelijk drie uur na iedere voeding slaapt.
Heeft er iemand tips hoe we er voor kunnen zorgen dat ze op het kdv ook goed gaat slapen of is dit een kwestie van wennen en heeft het nog even tijd nodig? Als ze steeds zo overstuur is op het kdv, vind ik het erg zielig. Help!?

Annemiek
 
hoi,

Even als leidster van een kinderdagverblijf op een babygroep.
Het is voor kinderen erg wennen. Voor de een meer dan voor de ander.

Wat je zou kunnen doen is thuis wat meer geluiden maken radio wat harder wat meer rommelen als ze slaapt.

Op het dagverblijf kan je een doekje meegeven waar jij mee hebt geslapen dat lekker naar mama ruikt en waar ze mee kan kroelen.

Wij hebben een kamertje op de gang wat normaal een computerkamer voor de naschoolse opvang. Maar overdag is daar niemand dan rijden we weleens het bedje van een kindje dat moeilijk went daar heen zodat hij in alle rust en stilte kan slapen.

Verder kan je vragen of ze haar anders in de wandelwagen willen laten slapen of een hangmatje.

IK kan me als moeder zo goed voorstellen dat het vreselijk moeilijk is omdat je weet dat je kindje moe is en wil en moet slapen. Maar als leidster weet ik dat het ook goed komt het wennen aan de geluiden, de geur, misschien is het daar minder donker of juist meer.

En sommige leeftijden doen daar iets langer over maar het komt goed echt.

Succes
 
Ik geef een gedragen t-shirt van me mee en haar favoriete knuffeldoek. Ik heb er eerst een paar weken (volgens mij is een paar dagen ook voldoende) mee geslapen, zodat mijn geur goed in het doekje is doordrongen.
In bedje slapen wil mijn dochter ook niet op het kdv, dus doen ze haar in de hangmat en daar kan ze dus wel uren in slapen. Ze proberen haar wel eerst in bed te laten slapen.
 
Mijn zoon sliep altijd al weinig op het kdv. Hij heeft één keer een uur geslapen. Dat was in het begin. Nu slaapt hij helemaal niet meer. Hij is nu 10 maanden. We doen hem thuis meteen in bed (om een uur of 5). Hij slaapt dan tot de volgende morgen. Ik heb me er maar bij neergelegd. Hij vindt het er trouwens hardstikke leuk en speelt fijn en is vrolijk.
 
Ieder kind geeft zelf aan of hij/zij behoefte heeft aan slapen. Mijn dochter (bijna 6 mnd.) slaapt thuis ook veel meer dan de 2 dagen op het KDV. Zij vindt alles veels te interessant en is daardoor hartstikke wakker. Ze vindt het prachtig om alle andere kinderen te zien. Bij thuiskomst gewoon lekker in bad en een fles en dan is ze direct onder zeil.
 
Ben de eerste anoniem.

Nog een tip. Kijk uit met een t shirt meegeven. Wij hebben ooit een kindje gevonden dat helemaal met zijn bolletjes in het shirt verwikkeld zat. Er is niet gebeurt gelukkig maar vandaar dat wij geen shirts meer aanraden maar gewoon een doekje.

Groetjes
 
Terug
Bovenaan