Slapen op vakantie

hoi meiden,

Afgelopen weekend zijn we weer eens een weekendje weg geweest met Noah (2jr 4 mnd) en zoals eigenlijk altijd komen we met giga wallen terug omdat Noah waardeloos slaapt. Hij valt pas na lang zeuren, mopperen en roepen in slaap, wordt dan 's-nachts een paar keer wakker en is 's-ochtends absurd vroeg weer wakker. (half 6 / 6 uur)
Uiteraard word hij hier zelf ook moe van en daardoor erg druk en niet altijd even gezellig.
Het lijkt wel; hoe slechter hij slaapt, hoe minder hij slaapt. Je zou denken dat hij dan wel ergens slaap gaat inhalen, maar hij gaat eigenlijk alleen maar slechter slapen.
Dit gebeurt eigenlijk standaard als we met hem op vakantie gaan, en ik ben er nu eigenlijk wel een beetje klaar mee. Voor mij voorlopig geen 'vakanties' meer als het zo door blijft gaan!
Maar goed, dat is toch ook niet echt een bevredigende oplossing natuurlijk. Het lijkt mij juist zo heerlijk om samen er op uit te gaan en andere steden/landen te verkennen!
Ik duim dus dat hij hier overheen groeit en we misschien volgend jaar ofzo eens echt een keertje voor wat langere tijd op vakantie kunnen.
Tot die tijd hoop ik dat jullie hier wellicht tips of bemoedigende woorden hebben?
De tip van favo knuffel o.i.d. mee ken ik al, maar dat maakt niets uit. Noah heeft uberhaupt geen favoriet 'iets' (knuffel, speen, doekje etc) dus dat helpt niet om in een vreemd bedje te leggen.

Groetjes, 10e

Balen zeg! Kan je helaas niet helpen ben ik bang, die van ons hoef je maar neer te leggen en ze gaan wel slapen... Wij gebruiken vaak een travel cot, das een soort slaaptentje. Tijn vindt het geweldig en Wout slaapt er ook prima in. Is dat een idee? En daar thuis, en later ook bij opa / oma of weet ik veel waar flink mee oefenen om het zo op te bouwen?
Hoop dat je een oplossing vindt!

liefs Natasja

Thomas heeft altijd 3 dagen nodig om aan de nieuwe situatie te wennen. Dan wordt er tot 's avonds laat een heleboel herrie gemaakt. En dat is een kwestie van doorzetten, niet teveel gedoe ervan maken of vertroetelen. Vakanties van een midweek doen wij niet, minstends een week of langer.
We oefenen wel elke maand even met een kleine middag of avond logeerpartij zodat hij wel gewend is om af en toe ergens anders te slapen. Elke 2 maanden een weekendje naar mijn ouders al doende gaat dat prima.

Op vakantie probeer ik het zo te plannen dat eerste slaapje overdag bij licht is zodat mijn dochterje (2 jr, 3mnd) ook al slaapt ze niet wel om zich heen kan kijken om te wennen aan de nieuwe omgeving. We gaan dit jaar ook een (Deryan) travel cot proberen ipv een gewoon reisbedje omdat ze het leuk vind om in tentjes te spelen.
Wij hebben met onze dochter ook wel mazzel omdat gemakkelijk slaapt. Ik weet niet of het door onze vaste routine komt maar deze is ´s avonds: minutenverhaaltje, liedjes zingen tijdens uitkleden, muziekdoosje aan en een nachtlamp ( barbapapa) en ik zeg altijd dat ik vlakbij ben en haar kan horen door de babyfoon. Heb eens gelezen dat dit werkt....

Hai!
Mijn ervaring is ook dat het 2 of 3 nachten duurt voordat ze goed slapen in hun nieuwe omgeving. Ook al neem je het eigen nachtlampje/knuffel etc mee! OOk iets later naar bed helpt niet, want ze zijn de volgende dag ook altijd een uur eerder wakker... Vraag me niet hoe het komt of wat het is... We leggen ons erbij neer...
Mijn kleuter heeft het ook en ook al doet hij al geen middagslaapjes meer sinds hij 2 is, op vakantie kan hij dan zo maar in slaap vallen naast de zandbak!!!! (is een keertje gebeurd...)
Succes ermee!!
Gr Antoi

Terug
Bovenaan