Slapen opvang vs thuis

<p>Hallo allemaal, </p><p>sinds 2 maanden gaat mijn zoontje (7 maanden) na de opvang. <br />we hebben veel gedoe gehad met slapen, maar zijn eindelijk zover dat hij zelfstandig in eigen bed inslaapt. <br />bij de opvang slaapt hij (tot mijn verassing en opluchting) ontzettend goed. Zo goed zelfs dat ze hem soms wakker moeten maken. Waar hij thuis Max 45 met soms een uitschieter van 1,5u slaapt, slaapt hij daar wel 3 uren! Per slaapje! <br />thuis ligt hij nog in de wieg omdat hij het ledikant niet prettig vond; lees teveel ruimte om hem heen. Echter bij de opvang slaapt hij prima in het ledikant. Het blijkt dus nu dat hij daar op zijn buik slaapt, en thuis niet. Nu vind ik dat geen probleem, wel spannend maar goed. Ik probeer hem dus thuis ook op de buik te laten slapen in het ledikant maar je raadt het al, dat wil dus niet. Hij blijft jengelen, geeft zich niet neer als ik hem omdraai en al met al ben ik dan zo 45 min verder. Bij mijn schoonzus slaapt hij overigens ook op zijn buik. Ik snap dus echt even niet waarom dit dan thuis niet lukt. Waarom is het dan een drama met uiteindelijk huilen als resultaat en gaat het bij de opvang zo goed?! </p>

Hier hetzelfde liedje.. thuis dochter (7,5 maand) in slaap krijgen duurt soms een half uur met veel drama en gekrijs. En ik kan de klok er bijna op gelijk zetten, na 30 minute  wordt ze weer wakker. Ze slaapt in dr ledikant op eigen kamertje. Savonds en snachts gaat dit dan weer dikke prima en slaapt ze zo maar overdag is een drama.
Bij opvang en oppas slaapt mevrouw heerlijk en veel langer zonder drama vooraf.
Frustrerend hè?
Ik probeer het toch maar naast me neer te leggen. Het is niet anders.

Mijn dochtertje slaapt thuis vaak ook minder lang als bij de opvang of oppas. Maar soms wil ze juist daar niet slapen en thuis wel goed. Waar het aan ligt geen idee, maar maak me er niet te druk om. Als ze overdag niet goed heeft geslapen dan gaat ze savonds er eerder in. 
Misschien helpt het als je het ledikant op een andere plek in de kamer zet? Dit kan soms helpen. 

Heel normaal. Ontzettend veel kindjes slapen op de opvang of ergens anders beter dan thuis. Waarom? Meer prikkels, minder veiligheid, iets anders? Geen idee. Kan je weinig aan doen. Ik zou vooral accepteren dat het zo is, en met hem meebewegen in wat het bij jou nodig heeft. 

Is het misschien te stil bij jullie in huis? Of slaapt je zoontje bij jullie bijv onder een dekentje en bij de opvang in een slaapzak? Misschien te donker/licht? Miss laten huilen en steeds iets langer erover doen om bij m terug te komen? Je hebt vast al een hoop geprobeerd. Hopelijk gaat het snel beter, voor jullie ook fijn als het niet meer zo'n strijd is.

Terug
Bovenaan