Slapen overdag drama. Vragen nav boek Droomritme

<p>Hallo allemaal,</p><p>Onze kleine meid is nu 7 weken oud. Ze slaapt ‘s nachts als een roosje, maar overdag en ‘s avonds is een probleem. Nu hebben we het boek Droomritme van Stephanie Molenaar. We proberen nu alles toe te passen, maar het is ons nog niet helemaal duidelijk wat te doen met het troosten. Als we haar wegleggen na het voeden, knuffelen en bedritueel gaat ze vaak gelijk huilen. Stap 1 van troosten uit het Droomritme: Speentje en aaien over haar hoofd helpt dan niet om haar stil te krijgen. Dus gaan we dan naar stap 2 oppakken, troosten en zodra ze rustig is, weer neerleggen. Alleen begint ze dan gelijk weer te huilen zodra ik haar weg leg. <br /><br /></p><p>Nou is mijn vraag: als zij na het wegleggen weer gaat huilen moet ik dan weer stap 2 doen en dit blijven herhalen consequent? Ook als ze steeds opnieuw gaat huilen bij terugleggen? Of moet ik toch over naar stap 3: bij mij in slaap laten dommelen en voordat ze echt slaapt wegleggen?<br /><br /></p><p>Oftewel: als ze stopt met huilen door een stap, hou je deze stap dan consequent aan, ook als ze weer gaat huilen bij terugleggen? </p><p>Soms slaapt ze dus wel even 20-30 minuten of zelfs een volledige slaapcyclus van 45 minuten en dan wordt ze wakker en gaat weer huilen. Wat moeten we dan doen? Weer stap 2? En dit blijven doen totdat ze weer in slaap valt? Hoe vaak we dit ook moeten doen?<br /><br />Hopelijk heeft iemand van jullie het antwoord, wat dit snap ik nog niet en bij dit stukje ligt denk ik wel de sleutel voor ons probleem.</p><p>Heel erg bedankt!</p>
 
7 weken is nog jong hoor voor dat ritme uit dat boek. Tuurlijk is het fijn als het al lukt, maar als ze overdag liever bij jou of ergens anders slaapt doe dat dan. Ik begon altijd met proberen in bedje. Lukte het niet dan sliep ze bij mij of in de box. Pas rond de 11 weken ging het steeds beter en sliep ze ieder slaapje in bed als ik thuis was.

Als ze nog stap 3 nodig heeft om in slaap te komen, gewoon doen. Het zelf inslapen komt vanzelf. Je zal zien dat dat steeds beter gaat als je weer wat weken verder bent.

Als ze honger heeft als ze wakker wordt dan zou ik haar voeden ipv weer in slaap proberen te krijgen. Mijn eerste dochtertje deed ook van die korte slaapjes overdag en die voedde ik dan daarna (bv). Ze dronk dan altijd, dus waarschijnlijk gewoon honger.

Die schema's in dat boek zijn als richtlijn. Iedere baby is anders. Als jou baby niet 2 uur achter elkaar wil slapen is dat niet erg. Hou je dus niet teveel aan het schema. Deed ik namelijk wel en dat maakte me onzeker. Totdat ik het los liet. Volg je baby dan kun je het niet verkeerd doen.
 
Hoi!

Mijn baby heb ik zo veel mogelijk bij mij gehad.
Ik heb geen boek gelezen of ritme aangehouden. Ze sliep de eerste maanden bij mij. Op schoot. Dat betekende dat mijn leven on hold stond. Heerlijk relaxed. Ik heb Netflix uitgekeken.
Inmiddels is ze vijf maanden en heel gemakkelijk. Ik leg haar in bed en ze slaapt.

Mijn advies: volg je baby. Ze is nog zo klein.
 
Je kindje is nog erg jong inderdaad. Wij hebben rond die leeftijd elk slaapje geprobeerd in bed, lukt het niet of te kort, dan in de draagzak. 
blijven proberen, en er komt een moment dat het ineens betet gaat! Snuggles en dreams is ook interessant om te volgen op instagram, staan ook goede tips tussen. 
 
Snuggles and dreams vond ik persoonlijk vriendelijker voor de baby. 
Maar ik heb rond 12 weken alle boeken weggelegd. Het werkte gewoon niet. Door alle regels ritmes en schemas heen keek ik eigenlijk niet eens meer naar wat mijn baby nou van me vroeg. Ik probeerde iets op te leggen dat gewoon niet aansloot bij wat ze nodig had. Achteraf heb ik best wel spijt dat ik het niet eerder losgelaten heb. 
Jouw kindje is pas 7 weken. Het is heel normaal dat ze nog geen slaapcyclus kan koppelen, dat ze vaak korte slaapjes doet en vaker drinkt. En een kindje zo jong mag je gewoon in slaap wiegen, in de wandelwagen laten slapen, in de auto laten slapen, in de draagdoek of op jou laten slapen. Wat maar nodig is. Die hoef je nog niet wakker weg te leggen. Ze hebben de capaciteit nog niet om 'foute' gewoontes aan te leren (want hoe fout is het nou eigenlijk om het zo te blijve doen?? Heel wat culturen waar je baby nog veel langer  bij je houden vanzelfsprekend is hoor). Rond 3 a 4 maanden is een mooie tijd om dat te gaan oefenen. De meeste babies gaan pas rond 4 maanden wat meer een ritme volgen en wat beter in hun bedje slapen. Wees geduldig en geef haar gewoon de nabijheid die ze nodig heeft. Leer haar signalen en wensen kennen.
Als ik ooit een tweede krijg zou ik het doen hoe ik het vanaf 12 weken met mijn dochter ben gaan doen. Me geen zorgen maken over waar ze slaapt. Als ze daarna wakker wordt gewoon accepteren en een flesje geven en evt verschonen en even knuffelen tot ze weer slaapt. (Dus meer de herkenbare routine dan kloktijden voor voedingen). Ze knapte er enorm van op en werd een stuk vrolijkere baby die ook wat meer vertrouwen in mij kreeg. En na 4,5 maand ontstond vanzelf het 3 slaapjesschema met elke 4 uur een fles. Hoefde ik niks bijzonders voor te doen. Voor die tijd waren het 30-45 min slaapjes soms wel 5 keer per dag. En hield ik geen klok in de gaten, maar haar.
 
 
Terug
Bovenaan