Slapen overdag en 's avonds

<p>Een welgekend probleem bij velen waarschijnlijk maar wij vinden overdag helemaal geen ritme met ons dochtertje van 3 maanden. Laten we starten bij de avond. Daar hebben we een herkenning ingebouwd: Even in het badje, dan eten en naar bed zodat ze het herkent. We gaan rond 20u naar bad, 20u30 aan de fles en tegen 21u30 ligt ze meestal in bed. We proberen haar wakkere tijd te respecteren maar soms is ze huilerig en ligt ze maar tegen 22u in bed. Dan slaapt ze tot 4 of 5. Nog een voeding op vraag en komt ze gestaag wakker om 07u. Soms eens 07u30.</p><p> </p><p>Nu overdag ... dan wil ze echt niet slapen in haar eigen bedje. Ze ligt liever in ons armen, de buggy of gewoon in de zetel te slapen. Op zich vinden we dit niet erg maar toch verwachten we ergens dat ze goed doorslaapt en dat doet ze niet op deze manier denken we. Hoe pakken we dit het best aan?</p><p>Overdag krijgt ze voeding op vraag maar meestal is dit bij het opstaan, rond 11u, rond 14 of 15u, rond 17u of 18u en dan na het badje. Soms is ze tussen twee voedingsmomenten klaarwakker en niet in slaap te krijgen. Ook al geeuwt ze. Een wakkere dame dus. Ik ben benieuwd naar jullie tips :)</p>

Hier een dame van 10 weken. Ze slaapt overdag ook meestal in de box of kinderwagen. Eerlijk gezegd vind ik dat prima. Ze slaapt er heerlijk en s nachts slaapt ze prima in haar wieg. Ze slaapt graag op haar buik en dat doe ik dan overdag in de box zodat ik er zicht op heb. Qua voedingen zit je kindje al best in een ritme zo te lezen toch? Mijn ervaring (dit is m'n tweede kindje) is dat t ritme met slaapjes vanzelf komt. En ook dan verandert het nog regelmatig. Als je kindje verder tevreden is, doe je het volgens mij prima!

Onze dame sliep overal, behalve in haar bedje overdag. Opeens kwam dat van zelf. Ze had een vest van mij bij haar liggen om in slaap te komen. Zodra ze sliep haalden we het weg ivm veiligheid. Uiteindelijk hebben we het vest kunnen ruilen met een knuffeldoekje. Uiteindelijk zul je ook zien dat je de bedtijd in de avond naar voren kunt gaan schuiven. Wat eerst 22.30 was, werd 21.00 en rond de 5/6 maanden sliep ze tussen 19.0/20.00. Nu ze 10 maanden is, slaapt ze heerlijk met dat knuffeldoekje en ligt ze er tussen 19.00/19.30 in. Alleen wil onze dame nu ineens geen middagdutje meer doen, maar dat is weer een ander verhaal. Zodra je een ritme te pakken hebt, verschuifd weer alles.

Dat klinkt al heerlijk zeg! Hier ook een wakker meisje van 11 weken. Overdag slaapt ze in mijn armen, in de wagen of draagdoek. Sinds kort slaapt ze s nachts wel alleen boven, ergens tussen 19 en 20. Vorige week sliep ze dan ook lang (blok van 5 uur, dan 4 uur en dan 3 uur). Maar ze heeft besloten alles weer anders te doen. Overdag komt ze stipt om de 2 uur en s nachts zijn we weer terug naar om de 3.5/4 uur. 
Ook geen ritme en zelfstandige slaapjes dus overdag ;) ik denk maar zo: als ze het in de nacht kan lukt het vast ook een keer overdag. Ik blijf het gewoon proberen, sommige dagen wel en dan weer even niet. Het leek net te gaan lukken maar toen begonnen de buren te boren. Tja haha ik snap dat ze daar niet doorheen kan tukken. ;) 

Dat komt écht vanzelf!!! Hier 2 dochters, beiden sliepen de nacht idd wel in bed (wel laaaange tijd een voeding om 23.00-2.00-5.00, pfff!!) Maar overdag lukte het ook pas rond de 4 a 5 maanden. Dat gaan ze écht vanzelf aangeven! En vanaf dat moment móeten alle slaapjes ineens in bed en weigeren ze in de wagen of op schoot te slapen. Wat ook weer lastig is soms, want dan moet  je dus echt alle slaaptijden thuis zijn. Terwijl je de eerste maanden nog zo makkelijk op pad kunt en dan slapen ze wel in de wagen of de maxi cosi. 
Het wiegje heb ik de eerste 4 maanden echt alleen voor de nacht gebruikt. Overdag lukte dus ook niet. Lekker in de wagen, in het babynestje of op schoot. En áls ze eens in bed sliepen, moest ik 100x naar boven voor de speen  dus eigenlijk was dat beneden slapen wel prima die eerste maanden.
Zoals iedereen zegt,op een dag gaat het over. Geniet er juist nog maar even van dat ze zo lekker bij je slapen. Er komt vanzelf een dag dat ze zelf aangeeft dat ze naar haar bed wilt. 

Je doet het helemaal goed zo, niet zorgen maken. 
Tussen 3 en 5 maanden verandert er gewoon een hoop. Tenminste dat was hier wel zo. Op deze leeftijd is het meer de routine die herkenbaar wordt ipv een ritme dat ongeveer op de klok is. Sommige kindjes worden nooit van de klok. Maar die routine kan heel fijn zijn. Slapen, eten en spelen en een redelijk vast aantal slaapjes op een dag. Ritme kwam er hier pas in bij 5+ maanden, en dat echt op verzoek van de baby. Dat gaat helemaal vanzelf. 
Ook de slaaplocatie. Op die leeftijd begon ze af en toe in de box of de wagen te slapen ipv op mij. Vanaf 3,5 maand werd ze gevoelig voor luide geluiden en was haar eigen kamertje eigenlijk beter. Maar het heeft een maand geduurd voordat ze alle dagslaapjes probleemloos daar deed. Gewoon af en toe proberen. En lukt het niet, uit de situatie halen en op de vertrouwde manier proberen. Lukt het wel, ook al is het maar 10 minuten, koesteren en prijzen! Het wordt vanzelf meer. Het is nogal een verandering. 

Hallo,
heel herkenbaar verhaal. Onze zoon toen 3 maanden oud wilde ook absoluut overdag of savonds niet in zijn bedje slapen, alleen maar bij ons op de arm of in de kinderwagen. Snachts sliep hij zonder problemen in zijn bed. Nu sinds 2 weken (hij is nu 5maand oud) slaapt hij al zijn dutjes in zijn bedje. Dus ik denk ook dat het bij jullie dochter uiteindelijk wel komt. 

Bedankt voor de vele bemoedigende reacties.We trekken ons inderdaad op aan het feit dat ze 's avonds flink in haar eigen bed kan slapen (ook al slaapt er één van de ouders naast haar bedje dan) en overdag is het inderdaad nog zoeken :).

Het motiveert ons wel om lange wandelingen van 2 uren of meer te doen zodat ze daar tenminste wat slaap inhaalt. Afwachten dus. 

Terug
Bovenaan