Slapen overdag

Mijn zoon (net 3 maanden) slaapt 's nachts door maar overdag bijna niet (af en toe een half uurtje)... ik wil proberen hem in ieder geval een middagdutje te laten doen. Heeft het zin hem gewoon in zijn bed te leggen en te laten brullen? of zijn er andere (betere) trucs om hem te laten wennen aan een middagslaapje?

LG
Martine
 
Hoi Martine,

Onze zoon, nu 9 maanden, sliep ook amper overdag. Maar naarmate hij ouder werd en meer kon doen werden de slaapjes overdag ook iets langer. En nu slaapt ie 's middags wel 1 a 2 uur!

Volgens mij kun je kindjes niet laten slapen als ze niet moe zijn ;))

Succes,

Lein
 
laat je de gordijnen open of dicht? Mijn zoontje slaapt overdag met de gordijnen open, zodat hij aan het dag/nachtritme kan wennen. Verder werkt het vaak om vaste rituelen rondom het slapen te gebruiken. Een verhaaltje lezen, liedje zingen of muziekdoos aanzetten. Eventueel inbakeren wanneer hij onrustig is. Helaas is het ook zo dat sommige kinderen gewoon niet zoveel slaap nodig hebben overdag! Succes ermee
 
Hoi Martine,
Ook mijn zoontje slaapt niet veel overdag. Hij is nu 5 maand en alleen de eerste maand sliep hij veel overdag. Ik liet hem altijd gewoon in de box liggen alleen met het middagdutje en na de laatste voeding gaat hij in zijn eigen bedje.
Het heeft even geduurd voor hij het snapte maar toen had hij het ook.
Je zoontje pakt de slaap die hij nodig heeft. Het enige wat je kunt doen om hem er aan te laten wennen is een vast ritme in te bouwen en je daar dan ook strak aan houden. Dus bij mij gaat bijv als volgt.
08.00 fles
wassen aankleden en in de box
12.00 fles
naar bed tot hij wakker word (14.00)
14.30 fruithapje
lekker wandelen en dan even in de box
16.00 flesje
in de box en samen koken met mamma (nou ja, erbij zitten in zijn wipper)
20.00 laatste fles
Dan naar bed.

Lijkt simpel maar als jij je aan een ritme houdt wat voor jou en je partner werkt, dan went je kleintje daar aan en weet hij straks niet beter.
Toch weer die rust en regelmaat.
Succes en groetjes
 
Hoi Hoi,

Mijn dochter (5 mnd) sliep vanaf dag 1 al haast niet overdag. Hooguit 2 uurtjes over de dag verdeeld. In het begin maakte ik me daar weleens zorgen over en ook ik heb haar toen 's middags in haar bedje gelegd en laten huilen. Maar dat werkte dus niet. Nu moet ik wel zeggen dat mijn prinsesje al vanaf de 3e nacht doorslaapt van 23.00 uur tot 7.00 uur. Ik maak me er al helemaal geen zorgen meer om. Als ze moe zijn merk je dat echt wel en leg je ze gewoon naast je neer bijvoorbeeld (op bank doe ik altijd of de box). Sommige baby's hebben gewoon niet zo heel veel slaap nodig!

Succes!

LIefs,

Mariska 2
 
Ons meisje slaapt ook niet zo veel overdag maar slaapt de nacht (23:00-7:00)wel door. Ik vind het heerlijk dat ze 's nachts slaapt en ik vind het overdag gezellig dat ze minder slaapt. Ik denk dat gedurende de dag tussen elke voeding zo'n half uur tot 3 kwartier slaapt. Ze is nu bijna 4 maanden maar toen ze jonger was sliep ze eigenlijk minder dan nu.
 
Terug
Bovenaan