Slapen snachts

Hallo allemaal,

Ons meisje 15 april 4 maand sliep altijd de hele nacht door. Op enkele onrustige nachten na. Nu ligt ze in haar eigen bedje op haar eigen kamer en dat ging de eerste nachten op paar x speen geven na hartstikke goed. De laatste paar dagen word ze steeds vaker en langer wakker en wil ze veel vaker haar speen. Jullie tips of is het een fase?

Wat goed al. Wij zijn bevoorrecht dat ons meisje toen met 6 weken op haar eigen kamer sliep van 7 tot 6. Nu bijna 17 maand maar hebben slecht op 1 hand te tellen rommelige nachten gehad. Je meisje is nog zo klein, dus ook dit gaat vanzelf over, hoe anderen het doen kan ik geen antwoord op geven, die van ons vond de speen op een gegeven moment een spelletje rond die tijd. Dus hebben we hem weg gedaan en een knuffel (otter met muziek, ligt en een bewegend buikje gegeven.

Rond 4 maanden slapen veel babies een paar weken rommelig. Er is een grote ontwikkeling waardoor ze oa leren anders te slapen, slaapcycli koppelen, en ook krijgen ze ineens meer mee van hun omgeving. Dit soort periodes gaan gepaard met slecht slapen. Die zul je nog vaker gaan krijgen. Het gaat weer over. 
Dat van de speen is normaal en gaat over zodra je kindje dat zelf kan. Ergens tussen 6 en 8 maanden.

Rond de 4 maanden hebben kindjes hun eerste slaapregressie, zoek op Google eens op 4 month old sleepregression, dan vind je veel info (meer als Nederlandse pagina's)
Tijdens deze periode gaan ze over van baby-slaap naar normale slaap. Deze periode duurt maximaal een week of 6 en ja het is echt wel pittig.
Probeer vooral gezonde slaapassociaties te behouden (dus in eigen bedje in slaap laten vallen, eventueel met jouw hulp door te sussen), want als deze fase dan voorbij is, kan je kindje het weer helemaal zelf.
Vrienden van me zijn uit wanhoop toentertijd gaan rijden met de auto, kleine sliep zo, maar ze hebben dit vervolgens moeten doen tot de kleine ruim 1 jaar was, omdat hun zoontje dus deze manier van inslapen had aangeleerd 

Witte ruis en vooral zoveel mogelijk in bed troosten, weinig prikkels om extra wakker te maken, heeft hier wel veel geholpen. Ook greep ik direct bij de eerste piep in, want dan was de kans het grootste dat ze snel weer verder sliep. En op die leeftijd gaf ik nog elke nacht een nachtvoeding, ook al kreeg ze om 22.30 ook een fles. Deze tijd brengt grote ontwikkelingen in de hersens, en wat meer voeding kan dus echt geen kwaad. Soms ben gewoon sneller weer in bed met zn allen als je er gewoon even een flesje in stopt. Of de borst als je bv geeft. Sommige mensen zweren bij in slaap voeden, maar dat heb ik altijd vermeden, want dan wordt het een slaapassociatie waar je niet zo snel meer vanaf komt.

Ze huilt gelukkig niet. Maar moppert of praat zo hard dt hele huis wakker is. Voeding is nog een optie inderdaad al heb ik niet idee dat ze “honger” heeft. Zelf denken we ook dat ze toe is aan vaste voeding maar daar willen we nog mee wachten

Terug
Bovenaan