slapen tussen de middag

Even een vraagje. Welke kinderen slapen hier tussen de middag allemaal nog? En beter gezegd, zijn er ook kinderen die al niet meer slapen tussen de middag?
Wieteke is altijd al een wakker persoontje geweest, maar momenteel is het (in)slapen wel een probleem. 's Middags duurt het soms 3 kwartier voor ze in slaap is en dan slaapt ze uieindelijk wel anderhalf uur, maar 's avonds begint het drama opnieuw. Ze kan dan wel 2 uur wakker in bed zitten te spelen (en huilen) voordat ze in slaap valt (we zijn er dan al een paar keer geweest).
Nu vind ik het lastig of ze nu eigenlijk 's middags niet meer hoeft te slapen. Is ze 's avonds gewoon niet moe genoeg?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hetwel lekker vind dat ze nog naar bed gaat 's middags. Maar dit hele lange avondritueel vind ik ook niet echt handig.

Ik ben benieuwd of er al meer kinderen niet meer slapen overdag.

groetjes,
Geeske

Kian slaapt nog minimaal 1x. Regelmatig zelfs nog 2x. Na een paar dagen met 1 slaapje is ie om 10.00 niet meer te genieten, en leg ik 'm gewoon op bed hoor. En dan smiddags weer.
Als je zelf dat 'rust' moment even nodig hebt kun je bijvoorbeeld Wieteke een uurtje in haar (kinder)stoel laten zitten. Is echt niet slecht hoor! Laat 'r lekker boekjes lezen, kleuren, rozijntjes eten, lekker onpedagogisch dvd-tje kijken. Zo komt zij even tot rust en heb jij je handen vrij!
Liefs Nelleke

We merken dat onze dochter ook minder gaat slapen.
Vanmiddag heeft ze een half uur zitten kletsen. Daarna ging ze huilen: poepbroek. Daarna wilde ze niet mee gaan slapen en is ze op gebleven.
Dat houdt ze prima vol.
Maar dit houdt ze nog niet elke dag vol.
De ene keer slaapt ze een uur en zo kan het de volgende dag weer 3 uur zijn.
Heel wisselend.
Merk wel dat slapen 's avonds ook later begint te worden.

Mijn neefje, net 2 jaar, slaapt de ene dag wel 's middags en de andere dag niet.

Hoi Geeske,

Het is natuurlijk wel erg lekker als ze nog slaapt.... zeker met zo'n kleintje nog in huis. Maar ik kan me voorstellen dat je ook niet zit te wachten op een avondritueel van 2 uur. Dus waarom probeer je het niet gewoon een keer? Misschien ben je met een keer of 2 niet slapen tussen de middag de rest van de week geholpen?

En inderdaad zou ik, net wat Nelleke adviseert, in de uren dat ze niet slaapt maar dat eigenlijk wel nog nodig heeft, lekker rustig aan doen: beetje lezen, dvd-tje kijken. In ieder geval iets waar ze jou niet bij nodig heeft......

Wat wel lekker is, zeker als Freek straks weer wat verder is: je zit niet met een slapend kind tussen 10.00 en 17.00 uur...... Dat heb ik nl een hele tijd gehad en daar wordt je ook niet bepaald vrolijk van. De een erin, de ander eruit etc. Je komt nergens meer hahaha

Sterkte met je wakkere meiske, wie weet is het ook maar weer een fase (whatever)!
Groetjes
Susan

Hoi,
Ons Bjorn gaat nog iedere middag slapen,
Wel merk ik als we een rustige ochtend hebben gehad
voor het middagdutje (die meestal 2 en half uur duurt)
dat hij meestal niet zn zin in slapen heeft,dan leg ik hem uit dat hij goed moet
gaan slapen dat hij als hij dan  wakker word weer lekker goed en uit gerust  kan gaan spelen hahaha ja daar trapt hij dan altijd nog in.Wel als we een drukke speel ochtend hebben gehad dan moet ik hem echt wakker gaan maken want anders slaapt meneertje gewoon 4 uur aan een stuk door hihi.
Ook heb ik een cd waar van die baby melodietjes opstaan en die doet ook wonderen.

Groetjes Esther Bjorn 04-09-06

Elisa slaapt bijna elke dag nog van 12.30 tot ongeveer 14.30/15.00 uur. We kunnen ook makkelijk een dagje over slaan maar dan gaat om 19.30 uur echt het lampje uit bij haar. Ze heeft weinig slaap nodig want als ze s'middags heeft geslapen kan ze zo tot 22.000 uur doorlopen op een verjaardag.

Erg herkenbaar verhaal! Jasper heeft sinds kort ook moeite met naar bed gaan. Het begon 's avonds met huilen voor het slapen gaan en nu is dat ook 's middags zo. Op het kinderdagverblijf slaapt hij al een paar weken niet meer in de middag (hij gaat 2 dagen per week daar naar toe), maar  dat houdt hij wel  erg goed vol. Blijft gewoon vrolijk doorspelen de hele dag.

Ondanks dat hij huilt 's middags (is meestal  nog geen geen  10 minuten) slaapt hij wel. Zolang hij dat bliijft doen, leg ik hem ook gewoon elke keer op bed, want  blijkbaar heeft hij het dan wel nodig en ik vind het ook fijn om even 2 uurtjes voor mezelf te hebben!

Als het 's avonds zo lang duurt voordat ze slaapt, zou ik als ik jou was ook proberen om haar tussendoor een keer niet te laten slapen. Al is het maar om te kijken wat voor effect dat in de avond heeft. Aan de andere kant denk ik soms ook wel dat het weer een nieuwe fase is waar we in gegaan zijn.

Groet,
Jacqueline mv Japser

Hoi,

Hier gaat Tess in de ochtend nog steeds naar bed. Ze is om 10 uur echt al heel moe (tja niet zo gek als je voor 6 uur wakker bent). Op het KDV gaat ze 's middags slapen, maar vaak valt ze in slaap tijdens de boterham en is het dus eigenlijk te laar voor haar. 's Avonds gaat ze om 19:00 naar bed, soms met wat gemekker, wat helpt is het open laten van haar kamerdeur. Wel met afspraak als je eruit komt gaat de deur dicht. Meestal is ze binnen een minuut in dromenland zonder gehuil.

Succes, het is lastig de overgang tussen 2 naar 1 slaapje en daarna naar geen slaapjes. Ik hoop dat hier nog lang de ochtend slaap blijft, heerlijk even je handen vrij

Groetjes Nanda

Terug
Bovenaan