Er zijn veel tegenstanders van de late avondvoeding. Bij ons heeft het juist erg goed gewerkt en hebben we dit tot 8 mnd volgehouden.
Rond 3 maanden dronk onze dochter 3 x per nacht op eigen verzoek zoals iedereen zo aanraadt. Allemaal later in de nacht vanaf een uur of 2. In een maand tijd veranderden er een aantal slaapdingen. Ze ging van 3 naar 2 voedingen. Voor de eerste voeding kwam ze steeds eerder. Het ging van 2 en 5 naar 23.30 en 4/5 uur. Ook sliep ze steeds beter in de avond en gingen wij weer alleen beneden zitten. Nou en dan lag ik dus net een uurtje op bed en daar was ze. Daar kon ik echt niet tegen, viel van de stress niet in slaap.
Dus zijn we haar wakker gaan maken voor een voeding rond 22.30. Ze sliep daarna tot 4 a 5 uur en wilde nog een keer eten, waarna ze sliep tot 7 uur.
Rond 6 maanden ging ze pas tot 6 uur doorslapen. En ja je leest het goed. Het doorslapen haalde zo een uur van de ochtend af. Ook omdat ze inmiddels savonds wel lekker sliep. Rond 8 maanden ging de avondvoeding er ook af. En nu is ze 1 en slaapt ze tot 5.30. ze is dan gewoon wakker, ook na een voeding. Uitgeslapen. Doorslapen heeft ook zo zn nadelen ?
En ook nu is er de helft van de nachten wel iets waardoor ze niet doorslaapt. Verkouden, verlatingsangst, motoriek oefenen als ze even wakker ligt, toch weer honger. Ze krijgt nu nog steeds wel eens op verzoek een klein nachtflesje. Eens per twee weken, zoiets.
Ik denk dus dat je beter gewoon rond uur kan voeden. Dan slaap je het snelst weer verder. En ik denk ook dat je niet teveel moet verwachten van doorslapen. Dat is dan ook niet elke nacht, en altijd dezelfde tijden. Oh en dat je kindje in de avond nog niet super slaapt gaat snel veranderen. Als de wakkertijden overdag langer worden en je kindje de 4 mnd voorbij is wordt dat vanzelf beter. Dus als je kindje wakker is mag je het best nog bij je nemen. Maar niet bewust in de avond wakker maken voor een rondje wakker zijn hoor! Dat komt het door jou gewenste slaapritme op de lange termijn echt niet ten goede.