Slapen...

Hoi
Onze meid is 6.5 maandjes jong en is al sinds haar geboorte een moeilijke slaper.
Ik heb de eerste 3 maanden zitten aanmodderen met borstvoeding die eigenlijk nooit goed gelopen heeft. Ze dronk niet efficiënt, gebruikte me als speen, ...en een gesprek met een nieuwe kinderarts gaf ons het inzicht dat we beter overstapten naar flesvoeding.
Sinds haar geboorte slaapt ze dus eigenlijk op mij (borst), ook sliep ze de eerste maanden bij mij naast mij (wegens borstvoeding).
Na de overstap ben ik begonnen met ze standaard na iedere fles en bij de eerste tekenen van vermoeidheid in haar bedje te leggen. Na enkele minuten wenen sliep ze dan 45 minuten.
Dit was zo 3 maal per dag.
's avonds slaapt ze bij ons in haar eigen wieg en na de laatste fles van 22u30 sliep ze als een roos tot e volgende voeding rond 2-3u. Dan sliep ze tot 8.

Nu de laatste weken, maanden eigenlijk slaapt ze niet meer in haar bed overdag! We wiegen ze in slaap en na 20-30 min is ze terug wakker en weent ze.
Laten wenen daar doe ik niet aan mee...schiet me maar, het kan me niks schelen. Ik vind het te triest.
Dus nu slaapt ze in de namiddag op mij. Van 13u-14u30 kan ze gerust op mij slapen in de zetel. Voor mij geen probleem, dan lees ik wat.
Nadien FP en dan blijft ze meestal wakker tot 20u. Dan leggen we ze bij ons in de zetel op haar kussen en slaapt ze tot de laatste fles.
We leggen haar dan in haar wieg, maar nu komt ze dus 10 tallen keren wakker 's nachts.
We moeten dan haar handje vasthouden, wiegen, ...soms ook om 1u een fles geven.
Dan slaapt ze weer tot rond 5u en dan geven we weer een fles want dan lijkt ze weer ontroostbaar.
Dan slaapt ze tot 9u of langer.
Als ze eerder wakker is neem ik ze dan bij mij, (man is gaan werken - ik ben nog thuis tot eind aug (ouderschapsverlof) en slaapt ze als een roos bij mij verder.
GP geef ik dan om 11u-11u30.

Binnen 14 dagen moet ze naar de kinderopvang en ben ik bang dat het niet zal lukken.
Dan ze over haar toeren zal zijn, niet slapen, dat ze ze daar gaan laten wenen...bah...
Ook zit ik in met het eetschema. Als ze om 5u haar fles krijgt en dan moet wachten tot ze in de kinderopvang haar GP geven, zal dit te lang zijn? Geven ze dan beter om 9u30 nog een klein flesje?

Zijn er mensen die tips hebben rond het slapen?
Mijn man wordt er ziedend van en wil haar apart gaan leggen boven en haar laten wenen!
Laten we zeggen dat het hier echt plezant is met tijden..

Alle tips zijn welkom?
Doen we er goed aan om een fles te geven 's nachts? Het helpt in ieder geval?
Mijn man denkt ook dat ze wakker wordt van ons 's nachts? Als we draaien, kuchen, lakens goed leggen... (euh neen , niet van andere zaken...)
Thx
 
Ze is nu denk ik te gewend aan het slapen bij jullie. Probeer haar nu gewoon te laten wennen aan het alleen zijn. 
Meestal is het niet de baby met een slaap probleem, maar een ouder met een probleem. Namelijk het niet los willen laten van het kind. 
Probeer een vast ritme op te bouwen en laat haar in slaap vallen in haar eigen bedje terwijl je er nog even bij blijft. Lees een verhaaltje voor en geef haar misschien nog eenlaatste fles met een avond papje. Dat mag ze inmiddels wel. 
Ga ook niet gelijk bij de eerste de beste piep bij haar kijken. Je hoeft geen kwartier te wachten, maar een minuutje of twee volstaat.
Baby's worden blanco geboren, maar ze worden heel snel gevormd door het gedrag van de ouders. 
Geef ze warmte en geborgenheid, maar geef ze ook de ruimte om zichzelf te zijn. 
 
Waarom is laten huilen zo'n probleem? Je kindje zal vast niet zomaar uit zichzelf in het eigen bedje gaan slapen. Tuurlijk is het fijner voor haar om warm en knus bij jou te slapen. Maar dit ga je niet volhouden de komende 2,3 jaar. Ze zal in het begin moeten wennen in dr eigen bedje. En dat laat ze merken door huilen. 
 
Sommige kinderen, waaronder de mijne huilen eventjes om in te slapen. Geen probleem toch. 
 
Afgelopen week was dr op rtl van jo frost nanny on tour ook een probleem met slapen. Kijk dat eens. Dan zie je ook hoe langer je het zo laat hoor groter het probleem wordt. 
 
Mijn dochtertje van 3 maanden slaapt overdag ook niet graag in haar bedje, dus ik snap helemaal wat je bedoelt! Ze heeft overdag ook veel behoefte aan geborgenheid en wil graag bij iemand zijn. Ik ben ook niet van het in slaap laten huilen. Wat bij mij meestal werkt is om haar op de momenten dat ze wakker is actief met haar bezig te zijn zodat ze ook zin krijgt om te slapen. Vaak slaapt ze bij mij dan zo diep in dat ik haar weg kan leggen. Hopelijk wordt ze op het kinderdagverblijf ook moe door alle prikkels en slaapt ze daar lekker diep van. 
 
Mijn dochtertje van 3 maanden slaapt overdag ook niet graag in haar bedje, dus ik snap helemaal wat je bedoelt! Ze heeft overdag ook veel behoefte aan geborgenheid en wil graag bij iemand zijn. Ik ben ook niet van het in slaap laten huilen. Wat bij mij meestal werkt is om haar op de momenten dat ze wakker is actief met haar bezig te zijn zodat ze ook zin krijgt om te slapen. Vaak slaapt ze bij mij dan zo diep in dat ik haar weg kan leggen. Hopelijk wordt ze op het kinderdagverblijf ook moe door alle prikkels en slaapt ze daar lekker diep van. 
 
Terug
Bovenaan