Slapen

<p>hallo mama’s en papa’s,  </p><p>Ik plaats dit berichtje voor mijn neefje (2 jaar en 9 maanden), want mijn zus heeft geen account. Ik hoop dat jullie tips hebben.  </p><p>Het slapen ging eerst heel goed, sinds 1,5 maand heeft hij een peuterbed. Het is nu een week bezig, dat hij niet meer naar bed wilt en ze heeft al vanalles probeerd. Eerder legde ze hem weg en viel hij zelf in slaap Als ze aanwezig is in de kamer gaat hij niet slapen maar is hij wel rustig. Moment dat ze de kamer verlaat is het paniek en geeft hij aan verdrietig te zijn, waarom maakt hij nog niet duidelijk. In haar bed wil hij ook wel slapen maar dat wilt ze niet aanwennen. Ze blijft nu uren op de kamer totdat hij slaapt en dan kan ze zachtjes weg, maar dan slaapt hij niet meer door. Als hij wakker wordt begint het verhaal weer opnieuw. </p><p>Owja ook geeft hij aan dat de deur iets open moet terwijl deze eerder altijd dicht ging. (Hij kan hem zelf wel opmaken)</p><p>Heeft iemand tips hoe dit kan komen en wat ze er mee kan doen?</p><p>Alvast bedankt!  </p><p>– normaal stond zijn sterrenhemel altijd aan, die wilt hij nu uit.</p><p>– Nachtlampje wilt hij wel aan, stond eerder altijd uit. </p><p>– extra moe gemaakt door te gaan zwemmen in de avond, wel zelfde bedtijd aangehouden</p><p>– deur stukje open die hij eerder altijd dicht wou - uiteraard aangegeven dat ze aanwezig is op de kamer ernaast,  maar moment dat ze weg wil lopen/ loopt gaat hij uit bed</p><p>- nu een knuffel met nachtlampje besteld..</p>
 
Slaapt hij in de middag nog?
Mijn oudste dochter is ook 2 jaar en 9 maanden en slaapt sinds een paar weken niet meer in de middag. Nu is ze zo moe dat ze om 19.15 direct in slaap valt en doorslaapt tot 8.00! 
Voorheen was het ook elke avond feest tot 22.00, ook al had ze in de middag maar een uurtje geslapen. 
Soms wordt ze in de nacht huilend wakker (ik denk dat ze droomt) maar dan kalmeert ze met een knuffel en een slokje drinken en dan slaapt ze weer.
 
Bedankt voor je snelle reactie CvB!
Hij slaapt smiddags wel, en dan gaat het goed.
Ze gaat proberen of dat helpt om hem geen middagslaapje te doen,  bedankt voor de tip!
Raad je aan dat ze dit een paar dagen achter elkaar probeert omdat hij er wellicht ook aan zou moeten wennen, of mocht het de eerste keer proberen een drama zijn dan gewoon andere dingen proberen? 
 
Ik zit in dezelfde fase, dochter van 2 jaar en 8 maanden. Slaapt altijd smiddags en valt savonds rond 8 in slaap. Ik maak haar als na uur slapen wakker smiddags , anders is het savonds een ramp. Maar nu wil ze soms smiddags niet slapen. Eind vd middag is ze dan doodmoe en doe ik haar vroeg naar bed, half 7 al. Ze valt dan meteen in slaapt tot volgende dag half 7. 
maar ze redt het niet om dagen achter elkaar middagslaap over te slaan. We slaan nu over als ze niet wil slapen. De volgende dag is ze smiddags dan doodmoe en moet ze echt slapen. Het is dus een beetje een tussenfase. Maar in een keer helemaal middagslaap afschaffen lijkt me vrij heftig. Ik zou dus afbouwen.. 
 
Hier heb ik het ook afgebouwd. Vanaf mei de ene dag wel, de andere dag geen middagslaapje en dan écht max. 1.5 uur slapen. Eind juni gingen we op vakantie En sindsdien is het middagslaapje echt verleden tijd. Het heeft dus 2 maanden geduurd voordat we het middagslaapje echt konden skippen
. Het was even wennen, elke middag een peuter in huis die niet meer slaapt, maar de rust s avonds en s nachts én het uitslapen tot 8.00 s ochtends (wat voorheen nooit gebeurde, het was altijd 6.00/6.30 s ochtends) is het meer dan waard. Dit is zoveel fijner!! En tussen de 2.5-3 jaar stoppen met het middagslaapje is een heel normale leeftijd hoor.
Zeker als het s avonds zo'n drama is, zou ik het maar eens proberen. Misschien lukt het nog niet om hem  elke dag wakker te houden, maar wel 3x per week ofzo. En dan kun je het zo afbouwen. 
Hier chillen we nu elke middag een uurtje op de bank voor de  tv ipv het middagslaapje,  ook relaxed!
 
Terug
Bovenaan