Slapen

Goedemiddag,

Ik zit echt met mijn handen in het haar. Onze dochter is iets meer dan 3 maanden oud.

Het slapen ging altijd heel goed, we hoefde haar maar na de fles in bed te leggen en ze slaapt.
Sinds een week of 5 slaapt ze snachts door, ze krijgt om 21.00 uur de laatste fles en de eerst volgende fles om 06.00 uur.

Alleen overdag slaapt ze gewoon niet, na de fles van 09.00 uur slaapt ze een uurtje en dan krijst ze alles bij elkaar, ik pak haar dan bij mij en dan is ze klaar wakker en slaapt ze niet. Dan krijgt ze om 13.00 uur de fles en slaapt dan ook maar een uurtje en krijst ze alles weer bij elkaar. Meestal ga ik dan wandelen met haar en dan slaapt ze wel.
Om 17.00 uur krijgt ze de volgende fles en al vanaf dat ze geboren is slaapt ze na de fles van 17.00 uur niet meer en dat is tot 21.00 uur gisteravond heeft ze 2 uur gehuild, we jebben toen van alles geprobeerd wiegen, op haar buikje op onze onderarm, rondlopen niks werkt. Dit is de hele week al zo dat ze gewoon bijna niet slaapt


Hebben jullie ajb tips??
 
Hoeveel voeding geef je? 5x180? (6-9-13-17-21) Of minder cc's?
5x 180 is prima, mocht je 120 of 150 geven zou ik proberen om dit op te hogen naar 180. Want 180cc geef je elke 4 uur, 120-150cc elke 3 uur is de stelregel (ik werk al 10 jaar in de kinderopvang ;) )

Verder.. sommige periodes slapen ze gewoon korter of onrustiger of niet meer zulke lange rukken als dat je 'gewend' was. Ze wordt natuurlijk ook ouder en met 3 maanden kunnen ze tussendoor wel 2 uur wakker zijn.

Daarom gaf ik zelf op die leeftijd liever 120-150cc elke 3 uur, omdat je anders steeds zo rot uitkomt met de slaapjes. Want als ze na de fles 1 uurtje slapen moet je kindje daarna nog 3 uur lang wachten op de volgende fles en dat is te lang om wakker te blijven. Geef je elke 3 uur een fles, hoeft je kindje nog maar 2 uur wakker te blijven en dat redden ze wel en dan kunnen ze na de fles weer slapen.

Die onrustige avonden herken ik wel, was hier ook tot 4 a 5 maanden wel. Ze huilden veel in de avond en deden hazeslaapjes op de arm maar sliepen nooit eerder in hun bed dan 22.00. Vanaf 4 maanden werd dat langzaam wat eerder, 21.00, 20.30.. dat vond ik al heerlijk!

Ik probeerde m'n dochters altijd even terug in slaap te krijgen sls ze te vroeg wakker werden naar m'n zin. Sussen, wiegen in bed en met het speentje even 10min proberen om ze terug te laten slapen. Soms werkte dat. Soms waren ze echt wakker en tja, dan doe je er niks aan. Dan maar uit bed en kijken hoe de dag verder liep. Slapen kun je niet afdwingen helaas ;)

Pin je ook niet teveel vast op de vaste voedingstijden, een half uurtje eerder mag gerust ook. En dat je kindje van 21-6 doorslaapt is wel super knap zeg! Echt fijn.
 
En juist in de avond zijn ze vaak hongeriger. Dus als je kindje tussen 17u en 21u zoveel huilt, geef die fles dan lekker om 20u. Of om 19u even 60/90cc erin en dan om 21u de volgende voeding. Een beetje extra of een keer wat eerder voeden is echt niet erg, je kan niet altijd verwachten dat je kindje stipt na 4 uur weer honger krijgt.
 
Wij gaven op die leeftijd eigenlijk nog de fles zodra ze uit bed kwam. Omdat ze toen tussendoor al wel een tijdje wakker was. En die van ons kwam eigenlijk altijd hongerig uit bed en was dan niet te genieten in wakkertijd. En langere slaapjes deed ze pas vanaf 4,5 maand. Daarvoor was het 4 of 5 keer 45 min. Daarom kreeg ze dus ook vaker een kleiner flesje. 
Toen ze 4,5 maand oud was begonnen we met hapjes, wat een flesmomentje kon vervangen (ze kreeg toch al "te vaak") en ze begon anders te slapen. Ze schoot zo in een 3 slaapjesritme, waarvan 1 keer lang. En 7/11/15/19/23/nacht flessenritme (half uurtje speling hier en daar). Ook dat had zo zn mislukte dagen of weken met griepjes, tandjes enzo. Maar in de basis werd het dat. Fruit rond 9 uur en groenten rond 17/17.30. Ik hoor vaker dat het vanaf vier tot zes maanden veel beter volgens een ritme lukt en dat het nagenoeg vanzelf gebeurt. 
Voor nu zou ik zeggen, niet proberen weer in slaap te krijgen. Gewoon even flesje en spelen en later weer op bed leggen. Misschien geeft dat meer rust. 
's avonds klinkt bekend hoor. Dat was hier vanaf eind van de middag tot 's avonds laat. Pas na die 4 maanden ging ze in de avond ook wat makkelijker slapen. En dan bedoel ik alsnog een uur gedoe met de speen en troosten. Maar dan kon ik wel weer naar beneden. Rond 3 maanden lag ik vanaf 8 uur samen met haar op bed, zij in de cosleeper. Ze huilde verschrikkelijk. Maar viel na een uurtje of 2 wel in slaap. Tot 2 maanden was het 6-9 uur per dag huilen, met name in de avond. En dat was terwijl ze "lekker bij me lag". Was geen netflixen bij hoor. 
Van vrienden en collegas hoor ik soortgelijke verhalen. Het wordt echt beter. Maar niet elke baby is als de voorbeelden uit de boekjes
 
Terug
Bovenaan