Slapen

<p>Hier een kleine van 3,5 maand<br />In de avond is het een uitdaging om hem tussen 19.00 - 20.00 op bed te leggen en te laten slapen…. Huilt vaak door tot 21.00 ongeveer. <br /><br />overdag zeer tevreden mannetje en doet zijn andere slaapjes perfect! Slaapt ook zonder speentje en kan dan goed zelfstandig in slaap vallen.</p><p> </p><p>wat kunnen we anders doen om de avond slaap te laten slagen? Misschien toch rond 21.00 pas op bed doen?</p><p> </p><p>slaapschema ongeveer (zit soms 30min verschil in per dag)</p><p>05.00 - 08.30</p><p>10.30 - 11.30</p><p>13.00 - 15.00</p><p>16.30 - 17.30</p><p>19.30 wilt hij dus niet meer slapen en valt vaak pas rond 21.00 in slaap tot 24.00</p><p>24.00 - 05.00</p>

Ik zou hem dan inderdaad wat later naar bed brengen, veel kindjes zijn s avonds onrust en kunnen dan veel langer wakker zijn of hebben krampjes of meer honger. Gewoon wat langer bij je houden en probeer het dan eens rond 20.30. Of laat hem lekker op schoot slapen en leg hem dan over in bedje. Het is al super knap dat de andere slaapjes wel zo super gaan!!

Ik zou het zeker niet om 19.00 proberen als je al weet dat het 2 uur lang gedoe wordt. Die 19.00 bedtijd is zoiets 'Nederlands' en we vinden allemaal dat dat 'moet' maar zo werkt het niet altijd. Mijn dochters zijn nu 4 en 2 en slapen vaak rond 19.30/20.00. Eerder heeft geen nut, dan gaan ze toch niet slapen. Dan leg ik ze liever wat later op bed en dan slapen ze tenminste wel in 1x.

Ik snap je 'slaapschema' niet. Geef je nou slaapjes aan of wakkertijden? Want je zegt 24:00-05:00 én 05:00-08:30.. of is er dan om 05:00 alleen een flesje en dan meteen weer doorslapen?
Maar los daarvan: 19:00 bedtijd is iets wat zich pas later kan ontwikkelen. Dat is echt geen must. Die van ons ging ook een tijd lang 'pas' rond 21:00 naar bed. Dat werd op natuurlijk manier steeds iets eerder. 21:00 is dus helemaal prima. Volg je kindje :)

Als hij in de morgen tot half 9 slaapt, dan is 21 uur helemaal niet zo'n gekke bedtijd hoor. De andere drie slaapjes overdag, mijn dochter zat rond 4 maanden ook op 3 slaapjes. 

Ongeveer 12 uur is nachtslaap, dus van 19 tot 8.30 is wel een heel lange nacht dan. Je kan het later als ritme meer een rol gaat spelen (4-6 mnd) misschien wat gaan sturen door in de ochtend eerder op te staan, als je de avondbedtijd eerder wil. Maar als de late ochtend geen probleem is, dan zou ik voorlopig zeker geen probleem maken van de bedtijd van 21 uur. 

Het is ook best normaal dat kindjes onrustig zijn eind van de middag/avond. Moe van de dag, krampjes, clusteren.... Lastig dat dit net rond etenstijd is, maar het wordt vanzelf beter. Mijn dochter werd rustiger tussen 4-6 maanden toen ze wat mee mocht eten. 

Terug
Bovenaan