Slapen

Hallo allemaal,

Wij hebben een zoon van 2.5 jaar. Hij slaapt sinds begin dit jaar in een peuterbed maar dit gaat niet zonder slag of stoot. De eerste paar dagen kwam hij er een paar keer per nacht uit omdat hij dan z'n knuffels "kwijt" was. We hadden toen een nachtlampje opgehangen en een haakje op de deur gedaan zodat hij zijn kamer niet uit kon. Dat ging toen een tijdje goed maar de laatste paar dagen raakt hij helemaal in paniek als wij de deur uitlopen. We hebben van alles geprobeerd. Uit laten razen, liefdevol troosten, niks zeggen en terug in bed leggen. Het helpt allemaal niet. Hij gaat pas slapen als hij helemaal uitgeput is van de stress en vermoeidheid. Heeft iemand tips?
 
Ik zou echt geen haakje op de deur maken. Ken een kindje waar dit bij gedaan werd en hij heeft dit echt als traumatisch ervaren.  Waarom doe je dit als ik vragen mag? 2,5 is echt nog heel jong, het voelt misschien nog onveilig voor hem om de vrijheid van een groot bed te hebben en dan zal hij vaker je nabijheid nodig hebben of de bevestiging dat het goed zit, misschien gaan uit proberen maar dat hoort er allemaal bij toch.. hier zou ik dus op inzetten, icm een beloningssysteem en eventueel een slaapwekkertje. 
 
De paniek begrijp ik trouwens wel. Hij kan zijn kamer niet uit en als je hem laat "uitrazen" zijn jullie dus ook niet gekomen toen hij jullie nodig had. Dus die paniek is wel verklaarbaar.
 
https://www.mamabaas.be/content/vier-redenen-om-driftbuien-van-peuters-niet-te-negeren-te-bestraffen
dit is wel een goed artikel.
 
Idd, waarom een haakje op de deur? Dat vind ik echt zoiets geks... mijn dochters zijn 4 en 2.5..hebben een nachtlampje en een slaapwekker, maar de jongste wordt ook gemiddeld zo'n 2-3x per nacht nog wel wakker. Zelfs de oudste soms nog eens. Dan hebben ze me gewoon even nodig. De jongste is soms ook in paniek, dan slaapt ze bij ons tussenin weer verder. Dat geeft haar veiligheid, en ik vind het niet erg. Liever zo dan laten krijsen, dat werkt toch helemaal niet en zo wordt je kindje alleen maar banger. Zeker met een haakje op z'n deur en als hij weet dat hij er niet uit kan..
 
Terug
Bovenaan