slapen

Hallo!
ik heb een dochtertje van ruim 10 weken, echt een heerlijke meid, maar toch zit ik met een vraag.
Hoeveel moet een kindje van deze leeftijd eigenlijk slapen? Wij leggen haar s`ochtends na de eerste voeding van 7.00 uur weer terug en zij slaapt dan tot 11.00 door.(dit ritme heeft ze zelf aangeleerd) Daarna krijg ze de volgende voeding en dan leggen we ze in de box tot de voeding van 15.00 uur.
Meestal is dan best wel moe en leggen we haar weer terug in haar bedje. Om 7.00 weer voeding maar daarna wil ze meestal niet lang in de box of in je armen want ze gaat dan vrij snel huilen.
Dus leggen wij haar op bed en meestal valt ze dan ook weer in slaap tot 22.30 om te gaan badderen en de laatste voeding om 23.00. De nacht slaapt ze dan helemaal door tot +/- 7.00.
Soms voel ik mij schuldig dat ik haar zo vaak op bed leg, maar als ik dat niet doe is het na een tijdje toch zat, wat ik ook doe, en dan gaat ze huilen.
Is het wel goed dat ik haar zo veel laat slapen en vanaf wanneer zal ze wat meer op zijn zonder dat ze na een tijdje gaat huilen.
Ik kan toch niet heel de dag met mijn kind op de arm gaan lopen.
Wie kan mij raad of advies geven.
Een bezorgde moeder.
 
hallo Sylvia,
op deze leeftijd slapen baby's meer dan dat ze wakker zijn. het is heel belangrijk voor de ontwikkelink van het kindje(moteriek enz.)
hier een overzichtje wat ik ervaren heb en wat ik gebruikt heb na het lezen van "regelmaat en inbakeren"van Ria Blom. dit boek bevat onwijs veel info en heeft me goed geholpen toen ik net moeder werdt, ook als je niet inbakerd is het erg handig.
wat ook belangrijk is dat je een kindje op bed doet wanneer het de eerste tekenen van moeheid toont, anders kunnen er later slaap problemen ontstaan. en geloof me das geen pretje , weet er helaas alles van .

tot ze 3 maanden zijn slapen ze zo'n 20 uur per etmaal. van 3 tot6 maanden slapen ze c.a 15-18 uur per etmaal.
6 maanden tot 14 maanden c.a 14 uur per etmaal.

-als een baby 7 tot +_ 12 weken is, is hij/zij zo'n 60-75 minuten per x wakker.
duur van de slaapjes per x duren ongeveer 3 uur.
-als een baby 3 tot 4,5 a 5 maand is zijn ze c.a 1,5 uur per keer wakker (bij ons was dat iedere keer max, dan waren ze moe) 4,5 tot 6 wordt het wat langer.
en de duur van de slaapjes per keer 2-3 uur. (overdag is de totale slaap over 4 tot 6 uur verdeeld.
-Rond 6 maand gaan kindenen geleidelijk( dus wel geleidelijk) de middag slaap overslaan en blijven ze na de voeding rondom 4 uur 's middags wakker tot aan de volgende voeding van ongeveer half 7-7 uur (langere tijd wakker voorafgaande aan het slapen gaan)
dit was een heel "waslijst" ik wil niet overkomen dat ik het allemaal weet maar zo was het ongeveer bij ons.
veel succes en geniet van je kleine meid!! en ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes M
 
Hallo sylvia,

Ik herken je verhaal...mijn dochtertje is nu 8,5 maand, maar toen ze op die leeftijd van jou kleine meid zat deed ze hetzelfde. Lotte sliep ook erg veel en was soms amper een uurtje wakker tussen de voedingen. Als we geluk hadden was ze op een dag zo rond de 3 uur wakker, maar meestal minder.
Ik had zoiets van leuk een babietje die de hele dag ligt te snurken, maar ja daar voelde zij zich het prettigst bij.
Nu slaapt ze nog veel meestal wel 4 slaapjes van 1 á 2 uur op een dag, maar het schijnt dat ze op mij lijkt met het slapen.
Ik kan je het advies geven haar lekker te slapen naar behoeft.
Wij hebben hier de stelregel, zolang ze 's nachts slaapt mag zo overdag zo veel slapen als ze wil, sinds kort grijp ik in met de slaapjes, maximaal 1,5 uur slapen, want ze begint 's nachts te spoken.

Succes en de groetjes van Mieke en Lotte
 
Op deze leeftijd slapen kinderen inderdaad nog heel veel. En mijn ervaring is dat ze zelf wel het ritme aangeven. Ik denk dat jij het prima doet zo, je gaat gewoon mee in het ritme van je kind. Niets mis mee hoor en voel je vooral niet schuldig. Als je kind straks wat ouder is en teruggaat naar 2 slaapjes op een dag zul je het nog weleens missen, al dat slapen. Het geeft jou ook je rustmomenten en die heb je volgens mij ook gewoon hard nodig.
 
heerlijk toch dat ze zoveel slaapt, er komt vast ook wel een tijd dat ze minder gaat slapen. Geniet lekker van de momenten dat ze wakker is. Ze zeggen niet voor niets dat ze van slapen groot worden.
 
Mijn probleem is juist andersom... snachts slaapt ze prima maar overdags is ze haar bed niet in te krijgen ellende gewoon je komt nergens aan toe dus dan doe je dat maar na haar laatste voeding dus lig je midden in de nacht pas in bed volledig over je slaap heen en brak in de morgen...
 
Hoi

Ons ventje van 5 maand slaapt ook erg veel. Hij is op zijn meest 2 ur wakker tussen de voeding. Maar vaker is hij na een uurtje al weer moe en slaapt dan weer 2 a 3 uur! Hij begint ook om een uur of 6 al aan zijn nachtslaap en we moeten hem echt wakker maken voor zijn fles van ong 8 uur. Enige nadeel hieraan is wel dat hij om 5 uur s'ochtends al weer klaarwakker is!
 
Terug
Bovenaan