slapen

Het lijkt net dat ik elke avond een gevacht heb met mijn bijna 10 maanden oude dochter..
Na haar laatste fles rond 7 uur valt ze lief in slaap,ik leg haar dan zachtjes in bed... En... ja raad het al klaar wakker en heel boos...
Op advies van me moeder hou ik haar vast en wrijf over haar rug tot ze in slaap valt. Maar nu al dik een week werkt dit niet meer!
Iedereen zegt: laat huilen(15 min) maar ze maakt zich zelf zo kwaad dat ik wel naar boven moet en haar ga troosten..
Na enkele min. valt ze weer in slaap en zachtjes loop ik weg en na een uur begint het feest weer...
Wat doe ik in.... naam FOUT???
Ik wil zo graag een avondtje alleen op de bank liggen (ben alleenstaande moeder) of gewoon de was weg strijken.
Of is het gewoon dat ze nu al verwent is? Zoals iedereen zegt...
Voor de rest is het een lekker kind om op te vreten,maar Slapen???? Ho maar..
Wie heeft er advies?
 
Zeggen mensen echt dat je kindje al verwent is?? Prettig is dat...Is ook errug goed voor je zelfvertrouwen.
Ik heb er geen ervaring mee maar wat ik altijd zeg; je moet doen wat jij denkt dat goed is en als jij ze vast wil houden en troosten moet je dat gewoon doen....Het is toch belangrijk dat je kindje zich veilig voelt?
Heel veel succes
 
Hallo
Onze dochter heeft precies hetzelfde gedaan en nu heel soms nog hoor.
Wij gingen ook eerst steeds terug of bij haar blijven tot ze in slaap was gevallen maar het slapen gaan werdt stees moeilijker. Wij hebben toen gezegt we laten haar eerst maar even 10/15 min huilen en als ze dan nog steeds hard huilt even terug gaan om te laten zioen dat je er nog bent en dan niet lang blijven maar weer weggaan(onze dochter werdt hier nog verdrietiger van en het huilen werdt dan even nog harder) maar uiteindelijk valt ze in slaap.
Na een aantal dagen merkten we dat er verbetring in kwam, we lieten de deur ook op een kier en bleven nog wat aan rommelen zodat ze kon horen dat we er zijn.
Ze zijn nu ook in de leeftijd dat ze een eigen wil doorgaan zetten maar verwent denk ik niet.
Het is heel moeilijk en zeker als je er nog alleen voor staat maar toch denk ik dat hoe moeilijk het ook is, laten huilen en ja hoelang, bij ons heeft ze wel eens een 1/2 uur gehuild.
Nu is ze 10 maanden en gaat ze vrijwel altijd heel rustig slapen.
Heel veel succes!

Groetjes, Corina
 
Hoi,

Mijn zoontje van 5 weken wilde ook absoluut niet in zijn bedje gaan slapen en huilde al als zijn kontje het matras raakte. Sinds vandaag heb ik een speciale slaapzak waar hij lekker geborgen in ligt en een wonder is gebeurt....vanmiddag heeft hij 2 uur geslapen en nu ligt hij ook alweer 3,5 uur. Wie weet is dit een idee? Jou kindje is natuurlijk al een stuk ouder dus weet niet of ze haar ledikantje nog te ruimtelijk vind. Dit idee heb ik namelijk wel bij mijn zoontje. De slaapzak is in ieder geval van het merk Time Company. Groetjes!
 
Hoi,

Wij hebben dit probleem ook gehad met onze zoon van nu bijna 1 jaar oud. Bij het consultatiebureau hebben we een 4-stappenplan meegekregen. Dit houdt in een vast bedritueel (wassen, tanden poetsen, gordijnen dichtdoen, liedje zingen of boekje lezen) en dan in het zicht van het kindje blijven totdat het in diepe slaap is. Als het gaat staan, draaien of iets dergelijks, weer terugleggen. Als het gaat huilen even een knuffel en een aai over zijn bol. Maar onder geen beding uit zijn bedje halen.
Ze gaan er hier vanuit dat je het kindje niet moet laten huilen zonder dat hij jou ziet omdat hij zich dan niet veilig voelt. En zijn bedje moet een veilige, prettige plaats zijn zodat het lekker kan gaan slapen. Het is even een paar dagen afzien, maar dan heb je ook resultaat. Er zijn altijd kindjes bij wie het niet helpt, maar dan kan er iets anders aan de hand zijn zoals bijv. een aandachtsprobleem.

Succes!
Luna
 
Wij hebben deze periode ook gehad. Een vast ritueel is in ieder geval heel goed, hoe je dat invult en hoelang het mag duren moet je zelf bepalen. En vervolgens kindje in bed en ik ging dan op de overloop staan strijken, of de badkamer poetsen. Zodat ze me niet echt kon zien maar wel horen. Ik zong er dan meestal kinderliedjes bij....Mijn man heeft zich een kriek gelachen, maar daar heb jij toch geen last van. Verder: nooit je kind uit bed halen en niet teveel aandacht geven. Als je naar je kind toegaat doe dan steeds hetzelfde. Ik zei dan altijd: Lekker slapen schat, welterusten. Met een aai over haar bolletje en dan ging ik weer weg. Want hoe gezelliger je het maakt hoe slechter je kind gaat slapen. En dan zit je er over 4 jaar nog mee. Uiteraard kan dit allemaal alleen als je 100% zeker weet dat er niets aan de hand is. Een kind dat ziek is laat je natuurlijk niet huilen, dat spreekt vanzelf. Heel veel succes.
 
Ik wil nog even iets toevoegen: als mijn zoontje (nu 11 maanden) 's avonds huilt neem ik 'm altijd even dicht bij me, fluister lieve woordjes in z'n oor, geef 'm een slokje water en leg 'm zacht sussend weer terug. Dit hele ritueeltje duurt nog geen 2 minuten maar is echt effectief. Perse niet eruit halen werkte bij ons niet. Soms hebben die kleine hummeltjes gewoon even een warme knuffel nodig om weer rustig te gaan slapen. Ik laat hem overigens wel altijd zelf in slaap vallen en wieg hem niet zolang totdat hij slaapt. Succes ermee! En oja, laat je nou maar niet aanpraten dat je kindje verwent is, daar zijn ze echt nog veel te klein voor!
 
Terug
Bovenaan