Slapen

Onze dochter van 5 maanden gaat 's nachts zeer slecht slapen. Ze is wel moe want in de oogjes wrijven, gapen, rode oogjes en huilerig. Dus dan gaat ze op bed, rond 20.00 uur alleen dan begint het want ze wil niet (denk ik). We doen het vaste ritueel van zingen, muziekje, kusje en speentje maar dan begint ze met het speentje te spelen. Ze haalt het uit de mond en krijgt het niet meer terug en dan wordt ze denk ik heel erg boos, want dan begint ze te krijsen en is ze niet meer stil te krijgen. Pas als je haar eruit haalt snikt ze nog wat na maar we moeten haar echt afleiden en rondlopen enzo. Als ze eenmaal slaapt slaapt ze ook heel licht en onrustig (woelen). Rond 23.00 uur wordt ze weer wakker en valt niet meer in slaap (met speentje) omdat ze dan honger heeft. We geven haar dan flesje wat ze niet helemaal opdrinkt (want om 19.00 uur laatste fles met nutrix). Dan verschonen we haar ookal niet (alleen als ze geplast heeft) omdat ze hier wakkerder van wordt maar nooit weer willen slapen. We worden hier echt moedeloos en zeer moe van. Toen ze 3 en 4 maanden was sliep ze als een roosje de hele nacht door (van 20.00 tot 06.30 uur). Na de laatste prik (7 weken terug) is het compleet mis.

Wie herkent dit en kan advies geven??
 
Heel herkenbaar. Mijn dochtertje is nu bijna 5 maanden en sinds een maand verrekt ze het om na de avondvoeding van half 8 te gaan slapen. Madam is doodmoe, maar wil kost wat het kost wakker blijven. Zucht. Haar wegleggen in de hoop dat het gekrijs vanzelf ophoudt en dat ze dan in slaap valt heeft geen zin. Want ze gaat gewoon door.
Tegenwoordig houden we haar beneden en geven ongeveer anderhalf uur na haar avondvoeding (nutrixpap) nog een fles melk van 100 cc na. Dan stort ze in en valt ze eindelijk in slaap (gelukkig wel tot half 9 s'ochtends, dus wat dat betreft geen klagen).
Advies heb ik verder niet. Het zal wel een fase zijn waar ze doorheen moeten.
Groetjes, Susan.
 
Mijn dochter van 6 maanden slaapt ook erg slecht,ze gaat rond 20 uur naar bed,maar slaapt soms pas om half tien,ook is ze snachts vaak wakker,en smorgens vaak al om 5-6 uur
Het zal zeker wel een fase zijn,omdat ze eerst wel goed doorsliep,misschien heeft het wat met de tandjes te maken,ik weet het eigenlijk ook niet
Probeer zelf af en toe uit te slapen,of een dutje op de bank
 
Hoi,
Als ik gewerkt heb geef ik Toon meestal om 19 uur borstvoeding en dan gaat hij naar bed. Meestal duurt het dan wel een uur voor hij in slaap valt. Ik geef hem dan steeds zijn speentje terug als hij begint te piepen en leidt hem af met een stoffen boekje. Dan gaat hij in dat boekje 'lezen' en valt op een gegeven moment vanzelf in slaap. Als het geen werkdag is krijgt hij soms ook wat later eten (ik voed op verzoek). Afhankelijk van wanneer hij die voeding heeft gehad wordt hij 'snachts ook weer wakker. Meestal na 6 a 7 uur. Dan voed ik hem en vervolgens slaapt hij 4 uur en krijgt dan weer honger. Het is jammer dat je dochter niet meer zo lang doorslaapt maar zolang je er 's nachts niet uithoeft valt het toch wel mee? Ik hoop dat Toon gaat doorslpaen na zijn volgende prik ;-))
Groetjes.

 
hai,

Ik ben moeder van jèthro hij is van 7-2-2004.Jèthro slaapt heel goed hij is nu 41/2 maand ik ben er wel achter ge=komen dat ik hem niet meer van 5 tot 6 moet laten slapen(dat deed ik eerst wel) want dan slaapt ie niet meer om 7 uur.Jèthro krijgt om 7 uur zijn laatste voeding en slaapt door tot 7 a 8 uur in de ochtend maar bij hem is het wel zo dat ie zo goed slaapt omdat ie al sinds dat ie 3 weken is word ingebakerd en dat werkt prima hij heeft ook wel zijn momenten dat ie niet wil slapen maar ze komen nou ook in de fase dat ze weten dat jij weg bent en ze willen je graag zien dat had mijn oudste zoontje (nu inmiddels drie ) ook ergt gehad en het gaat vanzelf over maar het kan wel even duren want ik wel doe dan is even laten huilen eerst twee minuten en dan kijken en zo opbouwen dat je steeds wat langer weg bent maar dat je wel terugf komt bij mijn oudste zoon hielp het erg goed dus allemaal succes ermee

veel liefs lisette
 
Mijn dochter van 5 maanden slaapt in een zomerslaapzak en door de armsgaten een speciale band om het matras heen. Dit omdat ze zo beweeglijk is in bed. Nou hoorde ik dat je haar niet vast mag maken omdat ze zich dan kan omdraaien in haar slaapzak en dan niet meer terug kan draaien???? Ze begint nu in de box inderdaad wat op haar zij te komen. Wel is dit een speciale band bij Prenatal weg speciaal hiervoor of moet ik nu alleen in een slaapzak doen zonder band omdat ze nu begint met draaien op haar zij???????

Groetjes Jolanda
 
Hoi Jolanda,

Weet niet of je dit nog leest. Maar er word inderdaad geadviseerd om een kind in bed niet vast te leggen.

Met draaien bedoelen ze niet alleen naar de buik toe draaien. Maar het komt voor (misschien zelden) dat een kind met de beentjes trapt (die liggen los. Door dat trappen en wild doen kunnen ze zich zeg maar achteroverwerpen (net als een koprol achterover. Alleen kunnen ze niet doordraaien omdat ze vast liggen.
Ja en dan kan er natuurlijk van alles gebeuren.

Het is moeilijk want aan de andere kant worden die dingen dus wel verkocht. Dat vind ik wel raar.
Zelf zou ik het niet doen. Wat misschien een optie is is haar einde van de slaapzak instoppen onder het matras misscien dat ze dan rustiger ligt.

Groetjes joyce mama van Mara
 
Terug
Bovenaan