slapen

Mijn dochter is nu 2 maanden oud. in het begin sliep ze overal en veel. Toen ze 4 weken was, werd ze meer wakker, maar kon zich (logisch) niet lang zelf vermaken. 's nachts sliep ze al gauw 4-5 door. heerlijk. Maar sinds kort gaat het slapen niet meer goed. overdag is ze na de voeding vaak wakker en dan is ze een en al vrolijkheid. een enorme brabbelaar en lachebek. Op een gegeven moment wordt ze moe, dan pak ik haar even bij me en dan valt ze in slaap. Maar het moment dat ik haar weg leg (in ledikant, wieg of box) wordt ze wakker. Ik laat haar even wakker, want in het begin brabbelt ze alleen maar. dan begint het "zeur-huilen" (huilen met tussenpauzes), ook dan laat ik haar liggen. maar dan gaat ze echt huilen. dan haal ik haar eruit en dan wil ze ook niet meer slapen (ook niet tegen me aan). Ik heb het idee dat als ik haar tegen me aan houd ze makkelijk tot aan de volgende voeding slaapt of zelfs langer. Maar in bed lijkt ze na een half uurtje (als dat al lukt) echt wakker. Ook 's nachts wordt ze sinds kort steeds vaker om de 3 uur wakker, terwijl ze eerst dus 4-5 uur sliep.
Ik weet dat haar bij me laten slapen niet zo goed is, maar anders slaapt ze helemaal niet. En ik weet dat het uiteindelijk goed zal komen.....althans dat dacht ik. Maar ik lees hier meer "slaapproblemen".
Herkent iemand mijn verhaal? Is er iemand die dit ook had en die me gerust kan stellen of tips kan geven?
Ze is verder een schat van een meid en eigenlijk nooit lastig en ze huilt ook nooit. behalve dan dus met slapen.
Hoeveel moet ze overdag eigenlijk slapen? Zijn er kinderen van 2 maanden die al echt ritmes hebben (zo van: ás ochtends wakker en van 12-15 slapen en daarna weer wakker en 's avonds van 18-21 wakker en daarna weer slapen)? Wat is een goed ritme?
Ik heb echt geen idee.......help!
 
Hallo Ester,

Mijn dochter is nu 4 maanden en begint nu pas een beetje een ritme te krijgen. Ze sliep na drie weken al door, maar was en is overdag en ´s avonds veel wakker en doet hooguit een paar korte hazeslaapjes. Sinds de laatste week kan ze met 4 voedingen de dag door en lukt het ons haar rond half negen op bed te krijgen en dan slaapt ze tot een uur of zeven door. Ik geef borstvoeding, maar omdat het ´s avonds wat terug loopt, geef ik nu voor het slapen gaan een flesje (en kolf ik en dat vries ik dan in). Met een fles is ze goed "afgetankt" en kan ze er langer tegen aan, is mijn ervaring. Ik denk dat 2 maanden te vroeg is voor een echt ritme, maar misschien zijn er moeders met andere ervaringen. Hoeveel uur een kindje overdag slaapt verschilt enorm per kind. Als ik jouw verhaal lees, sliep mijn kleine meid overdag echt niet meer hoor. Je kunt een baby ook niet laten slapen wanneer jij wilt en een baby kan zichzelf ook niet wakker maken wanneer het jou uit komt. Als ze echt moe is valt ze vanzelf wel in slaap. Haar steeds helpen in slaap te brengen heeft geen zin. Bovendien heb je kans dat ze er dan aan went in slaap gebracht te worden, terwijl ze dit zelf moet doen. Je maakt het in de toekomst dan alleen maar lastig voor jezelf (heb ik ook maar gelezen hoor). Hoe dan ook, het ritme komt vanzelf, ze slaapt wanneer ze daar behoefte aan heeft en als ze huilt kan het misschien ook verveling zijn omdat ze zichzelf nog niet kan vermaken. Ik weet niet of dat het misschien ook kan zijn, maar dat is mijn ervaring tot nu. Succes ermee!
 
Hi Esther, onze zoon is nu bijna 6 maanden en vanaf een maand of 2 had hij beste een ritme. Ik heb veel baat gehad bij het boek van Ria Blom, regelmaat en inbakeren.Nu baker ik mijn zoon niet in maar de regelmaat van het boek heb ik wel ingebracht. Dit houdt in slapen, wakker zijn, eten en spelen. De tijd dat het kind op is is 1,5 uur en na de tijd gaat het zijn bedje in, dus niet slapen in de box. Dit heeft heel goed gewerkt bij onze man. Nu nog steeds na 2 uur opzijn is hij moe en slaapt hij, ene keer een uur andere keer langer, net wat hij nodig heeft. Hij slaapt en sliep 3 keer per dag en gaat (en ging) tussen 7 en half 8 naar bed savonds. Dan gaat hij wel in badje, wordt hij rozig van. Ik maak hem wakker (nu nog) rond 10 uur half 11 voor zijn laatstefles en dan slaapt hij tot de volgende ochten 8 uur,
 
Voor een kind is regelmaat vaak erg belangrijk en merk je al snel verbeterin.

Vooral als je dingen volgens een vast patroon doet zal je dat merken.

Hier was het vanaf dag 1 drinken (borst) even knuffelen, verschonen en naar bed. Dan maakte ik haar wakker na drie uur en deed het zelfde.

Na verloop van tijd ga je dan een beetje schuiven. Dat ze wat eerder wakker is en dan ff spelen drinken en weer naar bed. Of juist wakker worden spelen eten naar bed. Ligt maar hoe je het wil.

Ik merk hier dat dat echt heel goed werkt

Wat ik vaak ook heb gelezen is dat het het beste is om een kind wakker in bed te leggen dan leert hij alleen in slaap te vallen en schrikt niet van het opeens alleen zijn als hij wakker word.

Ook hadden wij heel duidelijk het bedje om te slapen en de box om te spelen.

Misschien heb je er wat aan.
 
Hoi Ester,
Wat vermoeiend, ik weet precies hoe het is. Wij hebben het ook meegemaakt met ons zoontje (nu 9 maanden)
hij kon zelf vanaf 4 weken ook niet meer inslaap komen. Helemaal teneinde raad heb ik toen hij 8 weken ook om hulp gezocht en allemaal info hier over verzameld zowat alle boeken gelezen (vooral dat boek “regelmaat en inbakeren ” van ria blom en “wat je baby verteld ” van tracy hoggs heb ik heel veel aan gehad), kinderartsen gepraat.
toen hij 3 - 4 maand was zat de regelmaat er aardig in en liep het, zover het kan met een klein kindje, aardig op rolletjes. hij Sliep toen 12 uur door snachts en sliep over dag ook weer veel.
Want baby ’s moeten vooral veel slapen, dat is een grote levens behoefte enz.. enz...
Hier even een soort slaap wakker schema (van een k.a. gekregen)

***Slaapduur- per etmaal
Pasgeborene - c.a 20 uur
- 3 maanden - c.a 18 uur
- 6 maanden -c.a 16 uur
14 maanden tot 3,5 jaar – c.a 14 uur
****
2-6 weken duur wakkere tijd per x =45-60 minuten
duur v/d slaapjes per x = 3-2 uur
aantal voedingen per etmaal =8 a 6
7 -12 weken duur wakkere tijd per x =60-75 min.
duur v/d slaapjes per x =2-3 uur
aantal voedingen per etmaal =6 a 5
3-5 maand duur wakkere tijd per x =1,5 uur
duur v/d slaapjes per x =2
aantal voedingen per etmaal =5
enz.. enz..

**typisch slaap patroon pasgeborenen snachts zo ’n 5-6 uur
1-3 mnd- snachts 8 uur
4-6 mnd-overdag slaapjes van 2-3 uur elk en snachts 10-12
6-8 mnd- 2 slaapjes van 1-2 (bij ons 2 uur op en 2 uur slapen) en snachts +_ 12 uur
enz … enz ….


Wat ons wel opviel bij ons zoontje was dat hij niet goed wist hoe hij zelf in slaap moest komen. En dat hij zich zelf wakker hield door dat hij met zijn armpjes maaide.
Wij als volwassenen draaien ons weer om als we wakker worden maar dat moeten babies nog leren.
door dat mijn zoontje niet kon slapen, huilde hij steeds meer omdat hij overprikkeld was. En Regelmaat is heel belangrijk. Je kind weet dan op een gegeven moment dat het tijd voor iets is en stribbelt en legt zich daar bij neer of verhuigd zich daar op. Onz zoontje is nu echt blij als ik hem op bed leg. Hij is er aan gewent door hij weet wat volgt (regelmaat).

De 2 reacties hier boven vind ik heel goed advies, want ik ben het ook helemaal mee eens dat je kindje wakker in bed gelegd moet worden. En niet in je armen gaat slapen. En dan kun je het beste kijken hoe wil ik het in de toekomst hebben kan en wil ik haar over 2 jaar nog in slaap wiegen? Bijvb: wil ik hem dan nog op onze slaapkamer hebben of ik onzs bed.. wen het kind gelijk aan wat je in de toekomst graag wil.
Je kunt haar het beste in haar eigen bedje laten wennen. En dan bij hysterisch huilen de 10 minuten regel in brengen (zo staat het heel duidelijk in de boeken hier boven beschreven, stap voor stap) als je kindje hysterisch huilt ga je er heen. Hou het rustig, kort , niet te veel praten. als je Sshhhh zegt, (mag best een beedje luider als ze huilen) worden ze rustig van dat doet ze denken aan de baarmoeder (klinkt als het bloed door de aders loopt)
En de volgende dag steeds later komen. Die van tracy hoggs is een echte aanrader om te lezen die andere ook hoor.
Ik wens je veel succes en houd je ons op de hoogte?

Groetjes M.
p.s heel erg goed dat je haar er niet uithaalt bij ieder geluidje.
 
Ik vind het mooie schema's zoals hierboven, maar echt niet elk kindje slaapt zoveel hoor! Sommige kindjes vinden het fijner om vaker en korter te slapen. Ik leg mijn zoon in bed als hij moe is. Dat is soms na 2 uur, maar ook wel eerder of later. Ik ben echt tegen wakker maken. Maar dat kwam ook omdat onze zoon bijna niet sliep door de krampjes. Dan ging ik hem als hij wel sliep echt niet wakker maken.
Verder ben ik het helemaal met bovenstaande meningen eens. Ik heb ook veel aan het boek van Tracy Hogg gehad. Dan leer je echt de tekens herkennen. En shhh zeggen helpt bij ons ook. In het begin werkte op het hoofdje aaien niet en werd hij daar wakker van, maar nu gaat dat juist heel goed (enge dromen) en dan slaapt hij weer lekker door.

Veel succes!
 
Hoi Esther,
Ook ik ben het helemaal eens met de bovenstaande meningen. Rust en regelmaat zijn gewoon heel belangrijk voor zo'n kleintje. Als je dat voor het eerst gaat invoeren, zal je kleintje waarschijnlijk erg protesteren. Mijn dochtertje wilde steeds minder in haar eigen bedjes slapen. Dat was gewoonweg niet vol te houden, zeker niet omdat ik ook nog een peutertje heb rondlopen en hij wil ook wel eens wat aandacht. Toen ben ik de regelmaat gaan invoeren. De eerste keer gilde ze de hele boel bij elkaar! Twee uur lang heeft ze liggen brullen. Elke 10 min. ging ik bij haar kijken, aai over haar bol en weer weg. Toen begreep ze wat de bedoeling was en daarna is het niet meer mis gegaan. Even doorzetten dus.

Succes!
 
Terug
Bovenaan