slapen

Mijn dochter van 13,5 maand heeft een vervelend ritme.... ze komt om 6 uur smorgens...nou is dat redelijk normaal voor een kind maar ze is 1,5 uur later alweer doodmoe...maar ik krijg haar om 6 uur onmogelijk terug....daarna leg ik haar maar om 10:00 terug en slaapt ze tot 12:00 en dan is ze vrolijk tot een uur of 4 en dan begint de ellende weer van voor af aan....oogjes wrijven en huilen....laat ik haar slapen dan slaapt ze savonds niet voor 22:00-22:30....trek ik haar door....word het onmogelijk om half zeven.....eigelijk zou ze dan echt haar bed in moeten maar vindt ik te vroeg want ben bang dat ze dan nog vroeger gaat komen als 6 uur smorgens....dus tussen half acht en acht mag ze haar bed in.... en dan trekt ze door tot 6 uur smorgens.... maar de tijden zijn dus redelijk normaal maar het punt dat ze onmogelijk wordt... hoe kan ik het volgens jullie het beste doen? dat ik een meisje heb die wat meer tevreden is en niet de hele dag bijna saggerijnig,,,,want dat is ook niks zo...
 
Hoi Ambercat,

Tja, moeilijk altijd hè, schema's. Het heeft bij mij ook even wat puzzelwerk gevraagd voor ik een goed lopend schema had. En dan lijkt het net te werken, en dan zijn ze weer toe aan een ander schema, met minder slapen...
Maar als ik jouw verhaal zo lees, denk ik dat je kleintje te weinig slaap krijgt overdag. Twee uur 's morgens slapen en verder niet, dan vind ik het niet gek dat ze moe wordt. Ook 's morgens al vier uur wakker, na een niet bijzonder lange nacht lijkt me vrij lang. Ik heb er eens over nagedacht en misschien kun je het volgende eens een paar dagen proberen:
- 6.00 uur wakker
- rond 07.30/08.00 uur weer terug naar bed en laten slapen tot ze zelf (echt) wakker wordt. Dus de eerste paar dagen eens testen hoe lang ze nog lekker slaapt. Niet op het eerste geluidje reageren, want mijn ervaring is, dat zo'n kleintje dan nog best even lekker door kan slapen.
Stel dat ze 's morgens vanaf 07.30 uur ook twee uur wil slapen, dan zou ze dus rond 09.30/10.00 uur wakker zijn.
- in dat geval rond 13.30 uur weer naar bed brengen en weer laten slapen totdat ze zelf wakker wordt.
- en dan 's avonds rond 19.30 uur weer naar bed.

Ik denk allemaal dat iets meer slaap, maar wel verspreid over de dag ten goede zal komen aan haar humeur. Het schijnt dat het middagdutje van kindjes belangrijker is dan het ochtenddutje. Dus als het bovenstaande niet werkt, zou je weer eens kunnen schuiven met de tijden, zodat ze in ieder geval 's middags lekker een paar uur slaapt. Desnoods het ochtenddutje wat korter maken. Dus haar eerder wakker maken, zodat ze 's middags moe genoeg is om te slapen.
Nou, succes ermee in ieder geval!  Laat je nog even horen wat je hebt gedaan en of het werkt?
Groetjes, mama van Sven.
 
dank je voor je reaktie... het grootste probleem gaat worden dat als ik haar meer als 2 uurtjes op een dag geef van smorgens 7 tot savonds 8 dat ze snachts gaat zitten spoken en dat ik haar niet voor half tien erin heb... wat zijn dan de mogelijkheden?
 
hoi,

mijn nu 16 maanden oude zoon is er ook zo eentje. tot ongeveer een
maand geleden werd hij om 6 uur wakker, dan fles en even spelen en dan
legde ik hem terug in bed. dan sliep hij tot 9 uur, dan ontbijt. dan
weer slapen van 10 tot 12. dan weer van 14 tot 16 uur slapen. en om max
19 uur lag hij er weer in. hij sliep wel door. het maakte niks uit of
hij nou iets later naar bed ging of niet: om 6 uur werd hij wakker en
als ik hem ophield of minden liet slapen was hij uit z'n hum.

en ineens was het over. nu slaapt hij nog maar 1 of 2 keer dag en dan 3 uurtjes.

ik was er altijd erg relaxed onder en ik neem aan dat hij - net als jouw dochtertje - het gewoon nodig had.

om die tijd in de namiddag zo leuk mogelijk te houden, gaan we altijd
naar buiten. lekker spelen in het park of in een speeltuin, om 6 uur in
bad en dan na het eten meteen naar bed.





 
Terug
Bovenaan