slapen

Onze zoon (2 jaar en 2mnd.)moet naar een groot bed toe ( de tweede is op komst. Dit wil hij niet. Hij vind zijn nieuwe kamer en het bed reuze interessant totdat we welterusten zeggen en dan komt hij er weer uit. Wie heeft er tips hoe wij hem in bed kunnen krijgen, maar ook hoe we hem erin houden? Het gaat nu elke avond met veel tranen en drama en dan doen we hem uiteindelijk weer in zijn ledikant. We willen dat zijn kamer een veilig plekje voor hem is....
 
Hoi Jeanette,

Onze dochter kreeg een juniorenbedje toen ze anderhalf was. Ze vond haar nieuwe bedje ook reuze gaaf, maar kroop er ook iedere keer weer uit.
Wat wij nu doen, is een boekje lezen en liedjes zingen, daarna lichtje uit en blijven we erbij zitten tot ze slaapt. Als ze wakker wordt in de ochtend dan zijn we erg trots op haar dat ze in haar bedje heeft geslapen en zeggen dat dan ook tegen haar, dan is ze zelf ook helemaal trots. Ik denk dat kindjes op deze leeftijd nog niet erg snappen dan ze in bed moeten blijven en er niet uit moeten kruipen. Is best moeilijk denk ik om dat uit te leggen aan een kindje van ruim 2 jaar, ookal zijn ze al zo wijs. Elke ouder wil natuurlijk dat hun kind zonder tranen en drama gaat slapen, bij ons helpt dit erg goed en natuurlijk slaapt ze de ene keer binnen 5 minuten en de andere keer pas na een half uur maar ze gaat dan wel vrolijk slapen en dat is belangrijk. Hopelijk hebben jullie hier iets aan.
 
Hoi Jeanette,

Ik ben nieuw op dit forum maar heb wel al 3 keer met dit bijltje gehakt.
Ook wij moesten al 3 keer een dametje van uit een ledikant naar een groter bed doen en onze ervaringen zijn ietwat anders als van Annemieke.
Wij hebben al die dingen ook geprobeert en bij ons was het resultaat dat de kinderen niet meer wilde slapen als wij er niet bij zijn en dat is ook niet iets waar wij op zaten te wachten.
Wij zijn met vallen en opstaan tot voor ons de perfecte oplossing gekomen, hoewel dat voor ieder kind verschilt.
Wij geven de kinderen de aandacht die ze vragen voor ong. 30 min en dan houdt het op. Alle 3 pyama's aan, spelen op mama's bed, voor de jongste 2 (anderhalf en bijna 3) een flesje in eigen bed, licht uit en weg. Als ze het bed uit komen, gewoon zonder commentaar weer terugleggen en weg gaan. Onze oudste was iets lastiger. Zij heeft veel last gehad van pseudocroup waardoor zij echt van jongs af aan bang is geweest voor haar bed. Voor haar (nu bijna 4)was de oplossing om haar op een andere kamer te leggen in haar grote bed, verhaaltje lezen en zeggen dat je haar 's ochtends weer ziet.

Waar het vooral om draait is dat je consequent blijft en je kleintje niet meer terug legt in het ledikant. Wat wel heel goed kan werken is om de beide bedden op dezelfde kamer te laten staan zodat zijn nieuwe kamer een vertrouwt bed. Besluit je echter dat hij in zijn grote bed gaat slapen, laat hem dan daar. Als hij merkt dat het niet lukt met huilen en dreinen houdt het echt vanzelf op.
Helaas wel een kwestie van doorbijten.

Sterkte Linda
 
Hoi Jeanette,
Wij zitten over een paar maanden met hetzelfde 'probleem'. Maar ik ben van plan om eerst zijn ledikantje in zijn nieuwe kamer te zetten, zodat hij aan zijn kamer kan wennen. De baby slaapt dan nog in een wiegje. Na een paar maanden zal mijn zoontje dan over moeten naar 'het grote bed'.
Maar is dat misschien voor jou ook een idee, als tussenoplossing eerst je zoontje aan de nieuwe kamer te laten wennen en vervolgens aan het nieuwe bed, i.p.v. alles tegelijk?

Succes,
Brigitte
 
Hallo Jeanette,

Mijn dochtertje slaapt nu ook sinds een paar maanden in een groter bed.
In het begin lukte dit ook niet en kwam ze er steeds weer uit.
We hebben haar toen weer even in het ledikantje gelaten totdat ik een advertentie zag over bed hekjes.
Dit heb ik gekocht zodat ze zelf het bed niet meer uitkon via de zijkant..en sindsdien slaapt ze heerlijk vertrouwd in het grote bed.

Groetjes Yvonne
 
Wij hadden hetzelfde, onze dochter 3 slaapt nu eindelijk sinds een paar dagen in het grote bed. Toen de 2de kwam was zij nog te klein voor een groot bed en hebben we voor haar een nieuwe babykamer gekocht. Een half jaar geleden hebben we een groot bed gekocht en die bij haar op de kamer gezet, samen het het ledikantje. Zo vond het grote bed kei cool, maar sliep er niet in. We proberden het wel, maar het wilde niet lukken. Zelf zei ze dat ze het eng vond. We zijn niet gaan dwingen, maar hebben gezegd dat als ze in het grote bed slaapt en het ledikantje op zolder staat dat ze dan een kadotje krijgt.
Ze heeft zelf meegeholpen om het bedje af te breken en nu slaapt ze dan toch in het grote bed. Eindelijk. HEt kado vond ze geweldig en was voor haar de stap toen ze eenmaal erachter kwam dat het bed toch ook wel lekker slaapt is het goed. Ze kan er niet uit klimmen omdat het een bedbank is die we hebben om gedraaid, zodat ze er ook niet uitvalt.
 
Mijn zoontje slaapt nu sinds een half jaar in een groter bed en ik moet eerlijk toegeven dat dit bij ons nooit een probleem is geweest. Misschien heeft het geholpen dat hij samen met ons het bed uitgezocht heeft en (geholpen) met opbouwen. Ook heb ik geruime tijd van te voren telkens maar weer gezegd, dat hij te groot werd voor het kleine bedje en dat een grote jongen zoals hij een groter bed nodig had. Ook hoefde hij niet te verhuizen naar een andere kamer en was er bij ons nog geen tweede op komst. Ik lees namelijk telkens dat kleine kinderen in de peuterleeftijd het er enorm moeilijk mee kunnen hebben dat ze vanwege een nieuwe baby naar een groter bed moeten. Daarom hebben wij dat bewust gedaan voordat ik zwanger werd van een tweede.
Wij hebben trouwens wel een avondritueel, beker mee, boekje lezen, nachtlampje erin en dan toch echt gaan slapen, waarbij ik beloof dat mamma later nog wel eens komt kijken
 
Misschien is het een tip om het bed kleiner te laten lijken voor je kindje.
Met kussentjes en knuffels, of een stuk stof wat je aan het plafond bevestigt en over het bed laat vallen, of een leuke klamboe. Zo is het wellicht wat knusser in zijn bedje en lijkt het misschien niet zo groot.
En een bedrekje plaatsen zodat hij er niet uitkan vallen is ook erg handig
 
Terug
Bovenaan