Slapen

Ik heb twee dochters, 3 jaar en 2 jaar. Mijn dochter van 3 jaar wordt over 2 maanden 4 en wilt maar niet alleen slapen. Mijn man of ik moeten er altijd bij gaan liggen. Ze wilt maar niet alleen slapen, dat is probleem nummer 1, probleem nummer 2 is, dat ze ontzettend veel rolt tijdens het slapen. We laten haar altijd aan de muurkant slapen en dan slaap ik aan de andere zijde, we zijn zo bang dat ze van het bed afdondert. Wat kunnen wij hier aan doen??? Bij onze jongste dochter verwachten wij hetzelfde probleem.. help help.

Groetjes Rani
 
Hoi Rani,

Ik heb hetzelfde gehad met mijn dochter die nu 3,5 is.

Ten eerste, ze zijn oud genoeg om je te begrijpen, dus leg heel goed uit dat ze toch echt in haar eigen bedje moet gaan slapen en alleen. En dan, het is heel verschrikkelijk, maar in haar eigen bed leggen en gewoon weglopen. En dan maar laten krijsen. Het is een vreselijk methode, maar het werkt.

Bij mijn dochter heeft het een week geduurd. De eerste avond heeft ze anderhalf uur staan gillen (en ik zat beneden te janken). Ze kwam ook steeds uit bed en toen heb ik het traphek dicht gedaan. Uiteindelijk kiezen ze eieren voor hun geld en gaan ze toch wel slapen. Overdag legde ik steeds uit dat ze alleen moest gaan slapen en knuffelde ik haar extra. Toen ze eindelijk zonder te huilen ging slapen, heeft ze wel een mooi kado gehad!

Ik heb nooit meer problemen gehad. Als ze nu  zegt dat ze niet wil slapen, dreig ik met "anders doe ik het traphek weer dicht" en dan weet ze het meteen weer.

Het is niet de leukste methode, maar het werkt wel.

En anders moet je je maar bedenken dat het vanzelf wel over gaat. Maar dat kan nog wel een jaartje duren.

Succes!
Sandra
 
Hoi Rani,

't is hard maar ook wij hebben de methode die Sandra noemt gebruikt. Onze dochter (nu 2,5) slaapt al meer daneen jaar in het grote bed, dat ging prima tot ze afgelopen herfst ineens besloot niet meer te willen slapen. We hebben alles geprobeerd, erbij zitten, bij ons nemen (fout natuurlijk maar je wil toch iets) en uiteindelijk vertelt dat ze moest gaan slapen en dat we over 5 minuten terug kwamen als ze lief ging liggen. De eerste avond kostte het ons 2 uur, de tweede anderhalf, de derde 20 minuten en toen had ze het door; zij ging lief liggen, wij kwamen na 5 minuten terug voor nog een kusje en een aai, gingen weer weg, kwamen na een kwartier weer kijken (weer kusje en de hemel in prijzen) en bij het kijken na ee half uur sliep ze meestal, zonder krijsen, bonken, huilen ,gillen enz wat ze anders wel deed. Dat is 4 maanden goed gegaan en 3 weken geleden begon het weer. Eén avond investeren en gelukkig zijn we er weer doorheen.
Ik ben er overigens van overtuigd dat dit soort capriolen aan de aard van het kind liggen, onze jongtse (15 maanden) slaapt vanaf de eerste dag op het momentdat je haar in bed legt. Zonder te huilen. De oudste heeft nog nooit graag geslapen. ïk vind het niet leuk in bed, ik wil liever spelen" zegt ze letterlijk. Door ons hard beleid heeft ze nu door dat sommige dingen moeten maar ik vind het wel rot voor haar. Ze heeft de slaap ook niet echt nodig (slaapt overdag ook nooit).....maar wij wel.

Succes met je nachtelijke escapades en mochten je het willen proberen om rigoreus paal aan perk te stellen; sterkte. Het kost je een paar moeizame avonden. Maar heeft wel effect.
 
Hoi Pepe,

Je schrijft dat je dochtertje nooit veel slaap nodig had. Wanneer is zij gestopt met haar middagslaapje.

Mijn dochtertje is nu namelijk 1,5 jr. en we merken dat ze al aan het afbouwen is. Ze was ook al met 9 maanden met haar ochtendslaapje gestopt, op dezelfde manier als dat ze nu met haar middagslaaptje stopt.

Ze slaapt wel als we haar in bed leggen, maar als ze dan langer dan 1 a 1,5 uur slaapt wordt ze de volgende ochtend om 6 uur (vanochtend al half 6) wakker. Dat is voor ons het teken dat ze aan het afbouwen is.

Alleen vindt ik het al zo vroeg. Was dat bij jou ook?

Groetjes,
Kirsten
 
hallo!
wij hebben sinds een paar weken precies hetzelfde probleem: mama of papa moet ook gaan liggen en dan gaat onze dochter van 2,5 wel slapen. ze is dus wel moe maar wil niet alleen in 'r bed/kamertje. inmiddels hebben we 1 keer geprobeerd haar te laten huilen maar dat duurde zoooooooooo lang (van 0100 tot 0330) dat we haar uiteindelijk bij ons in bed hebben genomen. fout! vanaf dat moment moeten we dus naast haar liggen anders begint ze te krijsen. ik ben erg geneigd jullie advies van harte te nemen en de confrontatie maar weer ns aan te gaan, want dit schiet niet op zo. voor deze problemen ging ze er om 1930 in en werd ze om 7 weer wakker. mochten jullie nog meer tips hebben, ik hou  mij van harte aanbevolen!
 
Het klinkt heel hard, maar de methode werkt wel. Ik heb die ook toegepast toen ik weer ging werken en ik snachts nog 1 a 2 keer op moest staan voor een speen of zo.......Maar als je er aan begint moet je het wel volhouden, want elke keer dat je toegeeft, heeft je kindje de ervaring dat gillen of opstaan dus werkt..
Er is ook een boekje over. Leer uw baby snacht te slapen.....heeft mij toen geholpen. Wat ook heel goed helpt is een vast avond ritueel. Dan weten ze wat er komen gaat en hebben er dan iets minder moeite mee, maar dat gaat natuurlijk niet voor alle kinderen op.
 
Terug
Bovenaan