slapen

Zoals je weet; dwingen of straffen helpt niet! Alternatief = belonen voor gewenst gedrag. Praat met je kind over het feit dat ie toch wat te oud wordt om nog bij jullie te slapen: grote jongens hebben een eigen bed nodig om gezond te slapen. Omdat dat best moeilijk is, gaan we daar iets speciaals van maken. Er is geheid iets dat hij heel graag wil. Een dagje dierentuin, een nieuwe racebaan, of die mooie poster voor zijn kamer. Laat hem een tekening maken van dat wat hij wil gaan 'verdienen' met zijn goede gedrag. Knip deze tekening in b.v. 10 stukken.
Het 1e stukje krijgt hij kado en mag hij op een vel papier plakken. Nu spreek je af dat hij voor elke nacht die hij rustig en (bijna) zonder morren in zijn eigen bedje slaapt (de deur op een kier, licht op de gang) een stuk van de puzzel krijgt. Is de puzzel compleet, dan krijgt hij zijn beloning en heeft hij als een grote jongen geleerd in een grote-jongens bed te slapen! Voor het 'vervolg'-traject zou je een kleinere beloning per dag kunnen geven, koop b.v. een doosje lego of kinder-knex'en geef hem voor elke rustige nacht een handje vol stukjes. Tegen de tijd dat de doos vol compleet is, weet ie niet beter dan dat ie in zijn eigen bed slaapt. Wel blijven prijzen natuurlijk, en maak er vooral geen drama van als het een nachtje niet lukt. Hij moet een bepaalde onzekerheid overwinnen, en dat kost wat tijd.
Ook moet je bij jezelf misschien eens te raden gaan of het iets met jezelf te maken kan hebben dat hij al vier jaar tussen jullie in ligt, maar daar kan ik natuurlijk niet over oordelen.
Succes ermee! groet, Sasja
 
Mijn zoontje slaapt ook nog regelmatig tussen ons in. gezellig vind ik. Maar gelukkig slaapt hij langzaam aan wel wat vaker in zijn eigen bed. Ik ben begonnen om ervoor te zorgen dat hij in elk geval in zijn eigen bed in slaap ging vallen. (Dan wandelt hij nog regelmatig 's nachts naar ond bed). Wat misschien helpt is om echt iets bijzonders van zijn bed te maken. Een junglebed, een eigen hut, een indianenbed. Het moet een feest zijn om in dat mooie bed te ligen. Enne, ik ken veel meer ouders die hun kinderen lang tussen zich in hadden. Maak je geen zorgen, tegen de pubertijd slaapt hij echt wel in zijn eigen bed.....
Succes!
 
Hoi, ik heb dat ook gehad met mijn zoontje, maar je moet erg hard zijn, Gewoon door laten huilen ook al wil hij niet ,valt vanzelf in slaap in dat door zetten, nou slaapt ie vanzelf op zijn eigen bed
 
Onze zoon sliep ook een tijd tussen ons in tot wij t tijd vonden dat hij echt weer in zn eigen bed moest.
Wij hebben toen t campingbed bij ons op de kamer gezet ( t plan was om elke nacht wanneer hij in t c.bed sliep het bed iets te verplaatsen tot hij in zn eigen kamer was en daarna langzaam in zn eigen bed). Voor hij naar bed ging ook duidelijk gezegt dat als hij wakker wordt hij dan daar moest slapen, bedje stond er dan al, maar toen hij s nachts wakker werd, wilde hij absoluut niet in dat bedje, hij mocht kiezen daar of in zn eigen bed, koos voor t laatste, zo ging t een paar nachten toen was t duidelijk.
Wel belangrijk is dat je consequent blijft dus of in t c.bed of in je eigen bed en m absoluut niet meer tussen jullie in laten ( de 1e tijd in ieder geval)
Misschien heb je hier wat aan?
 
mijn zoontje van bijna 7 slaapt elke nacht bij ons in bed soms slaapt hij ook een paar nachtjes in zijn eigen bed dan beloon ik hem voor ik denk dat het gewenning is.
 
Terug
Bovenaan