slapen

hallo allemaal

Ik heb even een vraagje aan jullie.
We hebben een zoontje van bijna 2 ( 8 sept. word hij 2)
Tot een dik maandje geleden was er geen probleem met slapen 's avonds.
Hij sliep 's middags een kleine 2 uur en dan rond 19.30 naar bed tot de volgende ochtend 7-7.30 uur .. prima dus.
maar nu sinds een maand is het 's avonds alleen maar feesten en kletsen en zingen in bed. en is het vaak pas rond 21 uur als hij gaat slapen.
gelukkig huilt hij niet of gilt verder ook   niet om ons ofzo dus zul je denken dat het toch geen probleem is maar ik vind gewoon dat hij wat vroeger moet slapen en minder lang moet gaan spelen in zijn bed.
Ik heb zijn slaap in de middag al terug gebracht naar max 1 1/2 uur omdat ik dacht dat hij dan 's avonds wel wat eerder moe zou zijn. maar helaas dat heeft geen effect.
Soms lijkt hij wel moe 's avonds en dan soms ook helemaal niet.
Wat denken jullie is dit een fase ?? en herkennen jullie dit ??
Of moet ik hem 's middags nog meer beperken in zijn slaap en hem nog maar max 1 uur laten slapen??
hebben jullie tips ?

groetjes
danielle

hiya Danielle!

hou je vast hier komt een dooddoener............het is een fase!
Nou ja dat is natuurlijk niet altijd in alle gevallen een feit maar dit "probleem" was hier een tijdje terug ook een onderwerp. Als ik jou was zou ik niet het middagslaapje gaan inkorten, het zou wel eens kunnen dat je zoontje dan in totaal wel slaap tekort gaat komen.
En zolang hij in bed lekker een beetje zit te spelen en niet huilt of om jullie roept dan zou ik dat voorlopig ff lekker laten gaan.
Hier is het nu helemaal in de mode om op de vloer in slaap te vallen. Ongeveer een half uur nadat ik mijn zoon in bed heb gelegd moet ik altijd ff naar binnen om te kijken waar hij nu weer in slaap is gevallen.
Het is natuurlijk ook niet mijn ideaal, maar persoonlijk vind ik het de strijd niet waard.
Wat ik wel probeer te doen is ongeveer een half uurtje voor bedtijd alleen maar rustige dingetjes te doen. Beetje lekker boekje lezen. op schoot samen een liedje zingen. Dat soort dingen, zodat ie alvast een beetje kan "decompressen" uhm hahah weet ff geen nederlands woord hiervoor, sorry.

Anyway, succes met je kleine nachtbraker.

Ajuus, ilja mv Maximus 30-08-2006

Het is wel een fase, maar dan wel een hele lange!
Kian doet het denk ik al een paar maanden.
Maar ik leg 'm steevast om 19.00/19.30 in bed. Dan kletst ie gezellig, ik hoor ''m nog een paar keer z'n spring kunsten oefenen, laatste hits nazingen (nou ja, zingen), bellen met opa en oma ... en na 1 a 2 uur gaat ie slapen.
Soms na een drukke dag is ie meteen weg, maar meestal hoor ik 'm nog wel even.
Het zal wel een stukje verwerking van de dag zijn. Ze moeten even kwijt wat ze allemaal geleerd hebben. Zolang Kian niet huilt ga ik er ook niet naar toe. Laat maar lekker gaan.
Ook z'n middagslaapje laat ik gaan hoor. Ik probeer 'm er wel op tijd in te leggen (12.30/13.00)  zodat ie niet te laat in de middag wakker wordt.
Succes met je avond-feest-varkentje!
Liefs Nelleke

De fase duurt bij ons ook wel erg lang hoor.
Chris red het niet zonder slaap overdag. Hij slaapt nog 1,5 uur en dan maak ik hem wakker. "s avonds is het hevig protest met naar bed brengen. Rond 8 uur gaat hij er in gelijk met de rest van de mannen.
Hij schreeuwt en is woest...roept mij kneiter hard "mam...maham..."
We zijn sinds deze week heel strak hierin, niet eruit halen...maar ik moet zeggen..dat kan ik errug slecht.
Hij doet zijn slaapzak uit, smijt hem weg..en uiteindelijk gaat hij kwaad liggen en valt in slaap. Ik vind dit erg lastig. na een uurtje leg ik hem onder de dekens, die slaapzak laat ik maar uit...
Maar de avond weer voor Papa en Mama willen wij ook graag.

dus hier geen oplossing..daar zijn wij hard voor aan het werk!

groetjes Pascal

hier is het ook een langdurige fase van al een paar maanden.
Precies hetzelfde. Rond 19.45u gaat hij steevast naar bed en dan begint het... de clown uithangen!
We doen elke avond hetzelfde ritueel qua naar bed gaan en gaan gewoon weg als hij nog zit te "clownen" . We horen m ook vaak nog lange tijd kletsen tegen zijn knuffel. Soms is hij om half 10 nog wakker. Hij huilt niet en hij schreeuwt niet. Uiteindelijk valt hij zelf in slaap.
Overdag slaapt hij ook nog van 2 tot half 4 anders redt hij het niet.

liefs di silva

jep, hier nog eentje!!!

Merel neemt sávonds ook nog de hele dag door!
Ze gaat steevast om half 8 naar bed, maar slaapt meestal pas tegen 9 uur.
En dan horen we d'r hele verhalen vertellen, wel schattig soms.
maar ik zou ook liever hebben dat ze sneller slaapt.

Ze slaapt in een 1 persoonsbedje, dus kan er ook zelf uit kruipen.
Gelukkig doet ze dat niet zo vaak, anders blijf je naar boven lopen....

Ze slaapt nog wel smiddags, meestal tussen de 1.5 en 2 uur.

Hier duurde de fase gelukkig niet heel lang.
Wieteke heeft er een paar weken last van gehad, maar slaapt nu over het algemeen weer goed. Meestal is ze wel vrij snel vertrokken naar dromeland.
Maar ook hier koste het vrij veel doorzettingsvermogen. Wieteke ging eerst lekker babbelen etc, maar lag daarna echt te krijsen in bed (ook overdag) dat ze naar beneden wilde. Wij gingen meestal na 15-30 minuten een keer kijken. We lieten haar in bed en zeiden niets. We stopten haar alleen onder. Ze kon overigens echt niet zonder middagslaapje, want als ze niet sliep dan viel ze echt om 16.00 uur ergens onderweg in slaap als ik een ommetje ging lopen met de kinderen.
Gelukkig is het nu weer als vanouds gezellig. Ze slaapt weer heerlijk. Hier lijkt de fase dus weer redelijk voorbij.

Succes ermee.
Groetjes,
Geeske.

Inderdaad, het is een fase!!!
Er is al eens eerder een topic over geopent.

Rebecca heeft deze fase ook gehad. Ik heb haar 's middags nooit wakker gemaakt, maar laten slapen tot ze zelf wakker werd.
Ik werk niet meer, dus hoef er niet vroeg uit en zij ook niet om naar een kdv te gaan ofzo.

Ik heb er ook nooit een probleem van gemaakt dat ze aan het kletsen of zingen was in bed. Dat vond/ vind ik altijd gezellig en voor haar is het de dag verwerken. Want ik hoor vaak allerlei namen, dingen die ze gedaan hebt, liedjes die ze geleerd heeft.
Ze valt vanzelf een keer in slaap. En nieuwe prikkels doet ze niet op als ze rustig in bed ligt...ze verwerkt alleen dingen.

Ze heeft ook een tijd gehad ( en nu nog wel) dat ze ons constant roept, heeft ze weer dorst, moet ze nog dit of dat. Als we geen gehoor geven gaat ze huilen. Dit pak ik wel steng aan en als ze weet dat ze over een grens is gegaan (en dit dus van mij hoort), gaat ze binnen 5 minuten slapen. Ik laat haar nl. 5 minuten huilen en ga dan naar boven. Was haar traantjes weg, geef haar wat water en loop dan weer weg. Zonder al teveel te zeggen ofzo.

Sterkte!!

Terug
Bovenaan