slapen???

A

Anoniem

Guest
heb gisteren ook al een berichtje geplaatst over weinig/ nauwelijks lapen overdag. ben nu bezig met regelmaat toe te passen, gaat redelijk. maar een vraagje: ik leg mijn zoontje wakker in bed, hij huilt even (zet de kookwekker op 30 minuten, is hij 5 minuten stil en begint weer, zet ik de wekker weer op 30 minuten) maar nu de vraag, stel hij slaapt een uur door en begint dan te huilen, ga ik er dan heen of laat ik hem weer 30 minuten huilen, want het is nog geen 'flesjestijd'? of toch even kijken, speentje, luier etc.?

groetjes

Hoi

Onze Roy slaapt overdag ook niet zo veel. Hij is inmiddels
ingebakerd om goed in slaap te komen, dat gaat goed.. maar
doet vaak hazeslaapjes van een half uurtje bijv. En dan huilt ie weer
terwijl het nog geen etenstijd voor hem is...

Ik luister meestal even naar het soort huiltje.
Als je de verschillen herkent tussen echt wat aan de hand (bijv
krampjes) of gewoon wat jengelen, kun je daarop inhaken.
Als hij gewoon wat jengelt dan laat ik hem huilen, maar hou de tijd wel weer in de gaten (ik hou vaak 20 minuten aan).
Als hij krijst dan probeer ik hem eerst gerust te stellen door even een aai over zijn bol te geven (NIET praten dan maak je ze weer  te wakker) of een speen te geven om te sussen...
Dan stel ik weer opnieuw die 20 min. in voor mezelf.
Huilt hij dan nóg, dan is er vaak meer aan de hand, bijv. krampjes of een boer dwars. Pas dan pak ik hem op en hou hem even over mijn schouder bijv.

SUCCES!!     Die regelmaat helpt echt!
Maar je moet consequent blijven, soms best moeilijk...
maar het loont (bij ons!)

Wij zijn ook van de rust en regelmaat, maar gebruiken geen kookwekker. Ik luister gewoon naar onze meid, dan weet ik wel of ze alleen maar moe is, of dat er wat anders aan de hand is.

Groetjes, Marisa

Hoi!
Je leert inderdaad op deze manier goed naar je kindje te luisteren. Op een gegeven moment leer je de huiltjes wel kennen. Nu na 6 mnd, weten wij precies of we alleen even de speen erin moeten stoppen of dat ze er echt genoeg van heeft. En houdt in je achterhoofd dat een slaapcyclus van een baby ongeveer 50 minuten duurt. Het kan dus zijn, dat ze dan even wakker worden, maar weer doorslapen. Eventueel moet je dan nog even een speen terugduwen.
Dus als je kindje een uur heeft geslapen, kan dat genoeg zijn: hij/zij heeft immers een hele slaapcyclus doorlopen om uitgerust wakker te worden.
(Ter vergelijking: bij een volwassene duurt een slaapcyclus ongeveer 1,5 uur!)

Groetjes, Ingrid

Hoi!
Nog even dit: houdt er rekening mee dat het  resultaat van  het invoeren van regelmaat soms pas na 1 à 2 weken merkbaar is. Dus houdt vol! Succes!

Groetjes, Ingrid  

goeie vraag louise, want ik zit eigenlijk een beetje met hetzelfde.. haal je hem er nu uit na een half uurtje/uurtje slapen?!?!?
Nou ik ga proberen naar zn huiltje te luisteren.
gr. saskia mv Jelte (9-6-2007)

ik laat luuk nooit lang huilen, als hij begint te huilen, haal ik hem er uit. niet elk kind hoeft de hele dag te slapen. er zijn dagen bij, dat hij de hele dag slaapt, en er zijn dagen bij, dat hij heel veel wakker is, lekker in zijn wipstoeltje om zich heen zit te kijken. ik ga ook elke dag met hem erop uit, een stuk lopen, dan valt hij ook vaak in slaap, maar soms ligt hij ook lekker om zich heen te kijken. 's avonds en 's nachts slaapt hij altijd erg goed, dus als het een dagje minder is, maak ik me weinig zorgen (je hebt alleen je handen niet vrij, maar afijn, dat hoort erbij!)

Mee eens, gewoon luisteren en kijken. Lotte werd net wakker na 50 minuten en had honger. Ze dronk even snel en gaf daarna aan dat ze weer wilde slapen, dus ik heb haar lekker weer ingestopt. Ik was van plan om vanmiddag  met haar te gaan wandelen, maar ze is moe, dus dan maar niet. Morgen weer een dag...

Groetjes, Marisa

Terug
Bovenaan